Пуснато е приложение, всяка автошкола и инструктор може да го изтегли и да го тества
Петмесечен е преходният период да се мине от хартия в онлайн режим
Автошкола с двама инструктори успяла да обучи 500 кандидати за книжка в един курс. Това може да изглежда на ръба на човешките възможности, но се е случвало - поне на хартия.
За да няма съмнения за фиктивни обучения, транспортното министерство въвежда дигитализация на курсовете. Чрез нея ще се проследява какво обучение получава кандидатът - кормуване и часове за теория.
От 12 февруари е пуснато мобилно приложение за автошколи и инструктори и всеки от тях може да го изтегли на телефона и да го тества. Използва се дори и с най-евтин телефон, трябват му само GPS и интернет. Паметта, която заема, е 30 мегабайта - колкото една игра. Разходът на интернет за месец е 25 мегабита.
Приложението е качено в онлайн магазините на Google Play и App Store. Минало е всички проверки за сигурност.
Предвиден е петмесечен преходен период, в който обучаващите могат да попълват дневници и документи на хартия.
Дигитализацията е задължителна
от 12 юли,
казва зам.-министърът на транспорта Димитър Недялков.
Към 18 февруари 40% от автошколите имат поне един регистриран инструктор, който ползва приложението. Към 700 преподаватели са го изтеглили, което е близо 18% от всички, които обучават.
Съответната автошкола прави първоначалната регистрация и оттам нататък инструкторите трябва да въведат графика на курса, който водят. Това се прави еднократно в началото му.
Кандидатът за книжка получава персонален учебен код (ПУК), с който може да влиза през телефон, компютър или лаптоп в профила си и да види какви часове по теория и кормуване е взел. Така той ще може да следи дали това, което е отразил автоинструкторът му, е реално - например карал ли е извънградско и по магистрала, дали е шофирал в тъмната част на денонощието, коментира зам.-министърът на транспорта Димитър Недялков.
Приложението автоматично изчислява
маршрутите, изминатите разстояния,
къде са проведени часовете. Информацията отива в електронните дневници на обучаваните. Досега инструкторите отразяваха тази информация на хартия.
“Даваме си сметка, че с приложението създаваме лек дискомфорт на инструкторите, но е въпрос на свикване. Както ползваме приложенията за училищата или за спорт на телефона си”, казва Недялков.
За теоретичното обучение инструкторът задава началото на курса и темите, както и кои присъстват. Това е дигитален аналог на хартиения дневник. Разликата е, че в електронната версия контролиращите
имат в реално време
информация
и при съмнение могат да проверят, а не да се ровят в хартии след време. Същото може да направи и обучаваният.
Като се качи в колата, инструкторът задава в приложението начало на часа за кормуване. Системата дава края и показва маршрута, по който е шофирал кандидатът за книжка.
Преподавателят не може да вкара в приложението, че е започнал час по теория, а в същото време да води кормуване.
При кормуване той сяда в автомобила, влиза в профила си в приложението и дава начало. Името на курсиста и темите са вкарани от школата предварително.
Вписват се се кой курсист кара, номерът на автомобила и тръгват. Всичко е записано, инструкторът прави само отметки.
По този начин “Автомобилна администрация” може да се увери, че часът по кормуване е взет и е направено това, което темата изисква - престрояване от една в друга лента, ляв и обратен завой и т.н.
Шефът на “Автомобилна администрация” Дамян Войновски обяснява, че целта на дигитализацията не е само да се постигне по-добър контрол. “Искаме да видим какво е обучението и като съберем достатъчно информация, можем да направим анализи и да видим тези, които са пострадали при катастрофа, как са били обучавани и да направим актуализация на учебната документация”, каза Войновски.
Недялков припомня, че са правили много срещи с ученици в 11-и и 12-и клас, които ходят на шофьорски курс. Оказало се, че не повече от двама на 100 човека са излизали извън града и са карали в тъмната част на денонощието. Някои дори не знаеха, че имат право на това, коментира зам.-министърът.
Сега се прави дигитален регистър с кандидатите за шофьори.
Личните им данни автоматично се попълват
от системата на МВР,
за да се избегнат фалшификации.
Има секция с преподавателите на съответния учебен център и така се засича дневната им заетост. По учебна документация има определен брой часове, в които може да преподава, и те не може да са повече. Системата следи каква е натовареността, колко часа по теория и практика има да дава инструкторът и колко са взети.
Наблюдава се и дали е преподал задължителните часове по теория, преди да започне практиката. Ако това е факт, системата го пуска до часовете за кормуване.
“Дигитализацията води до спазване на правилата и на методиката за обучение на курсистите и нищо повече. Тя следи и съобщава, ако някъде се допуска грешка. За тези, които са свикнали да правят нарушения, няма да има подходяща система”, добавя Недялков.
Има преподаватели, които работят в две автошколи и са засичани случаи, когато
инструктор е преподавал в едно и също време на
двама курсисти, но на различни места
До тези разкрития обаче се стигало след ровене на картони и сверяването им в различни автошколи. Новата система не позволява подобни нарушения - ако инструкторът е отбелязал, че в момента има час, тя няма да даде да стартира друг. Ако е посочено, че се провежда обучение по теория, няма да може да стартира практическо.
“Стриктно спазване на правилата, които са заложени в учебната документация - това искаме, а не да създаваме някакви проблеми. Нови правила няма, правим така, че старите да не могат да се заобикалят”, обобщава Недялков.
Димитър Недялков, зам.-министър на транспорта:
Работата с всяко приложение става рефлекс. Но трябва време
- Дигитализацията на системата за обучение на кандидатите за книжка влезе в сила на 12 февруари. Какво следва от това?
- Всеки, който иска, може да свали приложението и да започне да работи с него. То не е тестова версия. Автошколите имат право да не я използват още 5 месеца. В този период те могат да работят или по стария начин на хартия, или по новата система.
- Кое е доброто за кандидатшофьорите, които се обучават?
- Курсистите могат да бъдат сигурни, че им е преподаден целият обем от знания, че са получили пълното обучение, както е по наредби и учебна документация.
- Имат ли достъп до собственото си досие?
- Да, те могат да влязат в avtoizpit.com и да проверят на какъв етап е обучението им, какво са им преподали, къде са управлявали, в коя част на деня.
- Кое от цялата тази дигитализация затруднява автоинструкторите, че толкова не я искаха?
- Според мен нищо не би трябвало да ги затруднява. Със сигурност има малки неудобства, но е въпрос на свикване. Работата с всяко едно приложение трябва да стане като рефлекс. Това изисква време, ние си даваме сметка, че им създаваме затруднения, но се надявам след време да изчезнат.
- Всичко това не се прави само заради контрола дали дават реално часовете си, нали?
- Не. Това е направено и за едната, и за другата страна.
Контра: инструкторите не приемат да ги гледат с
GPS - не били престъпници
Автоинструктори от шест браншови организации не искат приложението, с което се дигитализира процесът на обучение. На пресконференция те направиха уговорката, че не са против дигитализацията, а са против разработения софтуер. Няколко пъти подчертаха, че не искат да бъдат следени с GPS по време на часове по кормуване и не виждат как това подобрява качеството на обучението.
Според Йонко Иванов от Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка липсата на стандарт за извънградско шофиране, недостатъчният брой учебни часове и липсата на полигони са сред основните недостатъци при обучението на бъдещите шофьори.
Недоволните от този вариант на дигитализация оповестиха и писмо до вицепремиера Гроздан Караджов, министъра на образованието Красимир Вълчев, председателя на транспортната комисия в парламента Кирил Добрев и до председателката на Държавната агенция “Безопасност на движението по пътищата” Малина Крумова.
В становище само до председателя на транспортната комисия Кирил Добрев браншовиците се противопоставят на насажданото мнение, че виновни за големия брой произшествия и за загиналите на пътя са новите шофьори. Смятат, че има кампания срещу тях за некачествено и слабо обучение и че на пътя излизат неподготвени шофьори.
Позовават се на статистика, че катастрофите по вина на нови шофьори са 3 години са под 10%..
“Маршрутизация, GPS локация и всички предвидени системи за проследяване са нарушаващи правото на лично пространство и неприкосновеност на гражданите по време на обучение, пишат те до Кирил Добрев.
А нововъведеното правило за явяване на изпит до 4 пъти за 6 месеца и после отново изкарване на курс щяло да отвори поле за корупция.
Автоинструкторите питат и защо не се търси отговорността при изпитващите и не пускат ли те неподготвени шофьори на пътя. Към 70% от обучаваните вземат изпитите от първо явяване, коментират още представителите на школите. И апелират за сформиране на работни групи за обсъждане на учебната документация, както и преразглеждане на GPS проследяването на курсисти и инструктори.