• Трендът, тръгвал от САЩ, бавно навлиза и у нас 
  • По-скъп е от нормалния, защото процесът на производството му е трудоемък

В алкохола има прекалено много калории, дори да изключим всички останали нездравословни последици от честата му консумация. Затова днешните млади, водени от стремежа към балансиран начин на живот и от фитнес културата, започват да задават нов тренд, на който алкохолната индустрия е принудена да се подчини.

За да останат конкурентоспособни, производителите трябва да се приобщават бързо към новите тенденции и да създават продукти, в които съдържанието на алкохол е силно занижено или отсъства изцяло.

“Това не е въпрос само на култура, вече растат поколения, за които

здравословният начин на живот е водещ и предпочитат да не консумират

толкова алкохол В последните 20 години първо в Западна Европа и в САЩ тръгва тази тенденция. И за да отговори на техните търсения, алкохолната индустрия се насочи към това да им предлага “по-безвредни” продукти, тъй като акцизните стоки, в които влиза и алкохолът, се водят за вредни.”

Така описва процесите експерт от Националната винаро-лозарска камара пред “24 часа”.

Въпреки че България традиционно е страна с висока консумация на алкохол, новата тенденция вече се усеща и у нас, макар и по-бавно. Ако преди няколко години безалкохолната бира беше единственото такова питие, днес вече на пазара може да бъдат открити и безалкохолно вино и дори уиски, джин и водка с 0 градуса спиртно съдържание.

Все пак изборът на такива продукти все още е ограничен, показа репортерска проверка. Големите търговски вериги започват плахо да ги предлагат, при малките магазини и в заведенията все още няма асортимент. Най-активно се търгуват от специализирани сайтове. Впрочем

поръчка онлайн е и предпочитаният начин на пазаруване

от новите поколения потребители в този сегмент.

Известна спирачка към разширяването на кръга им е цената - в някои случаи безалкохолните напитки или такива с ниско съдържание на алкохол са по-скъпи от стандартните. И са предимно вносни.

Например марка джин с 0 алкохолни градуса, внесен от Германия, струва близо 35 лв. за половин литър. Английско производство пък достига 40 лв. Обикновеният джин все пак е 15-20 лв.

За ирландско уиски клиентът трябва да приготви 38 лв., а за безалкохолна текила от Нидерландия - 45 лева за 0,7 л.

При безалкохолното вино цените варират в зависимост от марката, предлага се и за 11 лв., и за 35 лв. бутилката.

Отново в крак с манията по здравословен живот на пазара

има даже био и веган безалкохолни алтернативи

на спиртните напитки като джин, уиски, ром и мента. Но тяхната цена е още по-висока - 50 лв. за 750 мл.

“Все още тези продукти не държат кой знае какъв голям пазарен дял на фона на традиционните ракии и вина. Ние

се опитваме да произвеждаме, но няма ясни регулации

и не е зле да се създадат национални, дори преди да са се появили общоевропейски”, казва представителят на винаро-лозарската камара.

За да се нарече нещо спиртна напитка, за всяка е определено различно процентно алкохолно съдържание. “Но ако искам да произведа напитка с 5 градуса алкохол, а останалата част е компот и газирано, не може, защото някой трябва да обясни как ще се прави, какви са допустимите производствени практики, кой е отговорен по контрола. Тоест възникват един куп въпроси от страна на легалния бизнес”, обяснява експертът. (Каква е процедурата за премахване на алкохола от напитките - виж в инфографиката.)

В световен мащаб тази ниша на пазара набира скорост. Оценките на изследователската компания Euromonitor показват, че към 2023 г. глобалните продажби на продукти с 0 градуса алкохол възлизат общо на близо

20 млрд. долара, което е ръст от 20% на годишна база

Проучване на агенция “Галъп” в САЩ пък показва, че делът на хората между 18 и 34 години, които консумират алкохол, е намалял до 58%. За сравнение през 2022 г. е бил 67%, докато в началото на новото хилядолетие е стигал до 72%. Именно това потвърждава, че има все по-ясна тенденция сред младото поколение да се намалява консумацията на твърд алкохол.

Според същото изследване близо 50 на сто от американците са на мнение, че ежедневната консумация на спиртни напитки, дори ако става въпрос само за едно питие, носи вреди на здравето.

У нас положението не е съвсем така. Експерти в бранша споделят, че в България още няма ясно отчетлива тенденция към намаляване на консумацията на високоалкохолни напитки. Обемът ѝ е намалял по естествен път в пика на коронавируса, но към днешна дата повечето алкохолни категории успяват да се върнат към нивата от 2019 г.

Най- предпочитаните категории алкохол в България са ракия, водка и уиски,

които формират до 75% от общия обем на консумираните високоалкохолни напитки.

Силно влияние продължава да оказва традицията за производство на домашен алкохол, като според различни видове източници домашната ракия достига 50% от общия обем. Експертите обаче отчитат, че и у нас с развитието на нови нискоалкохолни категории, навлизането на ready-to-drink миксове, сайдери, радлери и всичко останало, което се приема добре от по-младата целева аудитория, посоката е намаляване на консумацията на алкохол.

Виното е напитката, която най-отскоро навлиза в новия тренд за нулев алкохол. Заради спада на потреблението на вино изобщо експерти призовават европейските производители да проучат пазара на нискоалкохолните и безалкохолните вина. Миналата година Европейската комисия създаде и работна група, която да проучи състоянието на винарската промишленост.

А Ерик Саргиакомо, заместник-председател на Комисията по земеделие в Европейския парламент, каза, че индустрията е добре позиционирана за новите предизвикателства.

Данните сочат, че пазарният потенциал за производителите на Стария континент ще нарасне значително, тъй като размерът на световния пазар на безалкохолни вина ще стигне от 8 млрд. евро днес до 14 млрд. в края на 2031 г. Това представлява годишен ръст от над 10%. Най-големите пазари са САЩ, Канада, Австралия и Индия.

“Това нещо е тенденция отскоро и в световен мащаб. На Запад придоби някаква популярност, в България все още не толкова.

Такова вино за момента се пие от хора, които имат здравословен проблем или пък ще шофират

То не се нарича безалкохолно, а деалкохолизирано, защото първо си става нормално вино, преминава през ферментация и след това се изважда алкохолът от него”, разказва Евгени Харамплийски, член на камарата на лозарите и управител на първата частна винена компания у нас.

“Хората, които потребяват редовно тази напитка, я одобряват, но не я предпочитат. Тоест към момента по-скоро се купува при нужда, макар че определено набира скорост”, споделя той своите наблюдения. И уточнява, че хубавото при това вино, за разлика от другите алкохоли, е, че то съдържа всички полезни съставки, които има и в обичайното вино, просто е без алкохол.

По-високата му цена си има логично обяснение. Деалкохолизирането оскъпява производството и затова било нормално тези продукти да са по-скъпи и на пазара. “Започват от 13 лева нагоре, минават и над 20 лв. и това може да спре хората. Чисто вкусово има разлики, разбира се. Потребители, които обичат вино, все още не могат да го приемат”, казва Харамплийски. Въпреки това той смята, че до 5-6 години

може да има сериозно развитие в тази посока, както се е случило с биовината преди години

“Биовиното имаше по-различен вкус от стандартното и хората отначало не успяха да го приемат. Само че малко по-късно и колегите се научиха да го докарват на вкус, потребителите посвикнаха и изведнъж стана бум. Подозирам, че подобно нещо ще се случи и с деалкохолизираните вина”, смята експертът производител.

Отчита обаче, че в България, но и като цяло в Европейския съюз значително се изостава по отношение на законодателството по темата и всеки си прави каквото си иска. Митническата тарифа е на безалкохолен продукт, тоест същия тарифен номер като напитките, които влизат отвън и не се налага да минава през акцизния склад.

Други винопроизводители пък признават, че на този етап технологията, с която се деалкохолизира виното, не е толкова достъпна. “Виждали сме такива машини, които не нарушават качествата на виното, но това е свързано с много голям разход на вода, което обезсмисля целия процес”, казват винари. Иначе и те, и потребителите са категорични - има все повече хора, които не искат да пият алкохол по една или друга причина, но са любители на виното и търсят новия продукт.