Опозицията обаче видя корупция в цената и сметна, че била надута двойно 

Премиерът контрира - ако имат доказателства, да ги дадат на прокурор, в противен случай сказките пред  медии били манипулация

Три тунела с обща дължина 2 км, няколко моста с височина на стълбовете над 30 м, множество подлези, надлези, укрепителни стени, изкопи и насипи в един от най-неблагоприятните за строителство региони на страната. Това са причините, довели до рекордните 3 млрд. лв. за строителството на 60-километровия участък между Бяла и Велико Търново от магистралата Русе - Велико Търново. Обяснението дойде от регионалния министър Иван Иванов в сряда след заседанието на кабинета.

Обществената поръчка бе обявена във вторник от АПИ

и тя е за проектиране и изграждане на този участък, като индикативната стойност показва, че ще се получат нечуваните до този момент за България 50 млн. лв. на километър.

Поръчката обаче не е обвързваща - в нея ясно е написано, че евентуалният договор с избрания изпълнител ще се сключи само при наличие на финансови средства, които или държавният бюджет ще отпуска всяка година, или ще се кандидатства по европейска програма.

В сряда сутринта - преди обяснението на Иванов, от опозицията видяха в обявената поръчка опит за корупция.

Високата цена накара депутата от ПП-ДБ и бивш регионален министър Андрей Цеков да заяви в парламента, че стойността на километър е 25-26 млн. Останалите 24 млн. лв.

били корупционна надбавка

“Умножено по 60 километра, това са близо 1,5 млрд. лв. пари на българските данъкоплатци, които ще бъдат изхарчени по непрозрачен начин”, заяви той.

Според Цеков избраният подход също бил грешен - пътната агенция трябвало да обяви отделна поръчка за проектирането и едва когато има подробен технически проект, можело да се проведе поръчка за строителство на базата на най-ниска предложена цена.

Лидерът на ПП Кирил Петков пък коментира, че сумата е огромна и призова министър Иванов и премиера Росен Желязков да влязат на проверка в АПИ. “Не може да има магистрала, чиято цена се удвоява само за 2 години – това е абсурдно”, каза Петков, имайки предвид, че първоначалните планове да се обяви тази обществена поръчка започнаха по време на неговия кабинет.

Росен Желязков отхвърли обвиненията и посъветва двамата

да дадат на прокуратурата доказателства за корупция,

които твърдят, че имат. “В противен случай сказките пред медиите са форма на политическа дезинформация и манипулация, която цели само оправдаване на поведението на опозицията спрямо приемането на бюджета”, каза премиерът.

Той припомни, че магистралата Русе - Велико Търново, част от която е въпросният участък, е важен проект от национално значение. “Това е вертикален коридор и трябва внимателно не само заради достойнството на този кабинет

да посочим всички проблеми, свързани с него,

и да разсеем всякакви форми на манипулации”, каза Желязков.

По обществената поръчка за магистралата Русе - Велико Търново се работи от около 4 години насам, но до момента са стартирали само два от общо трите участъка - от Русе до Бяла и обходът на град Бяла, по които вече се работи.

Участъкът от Бяла до Търново се забави, защото се оказа, че средствата, предвидени за него по оперативна програма “Транспортна свързаност 2021-2027”, са незначителни на фона на нужните. За него ще се търси финансиране през следващия програмен период.

В сряда министър Иванов иронизира предшественика си Андрей Цеков, казвайки, че не разбира кога е “против” и кога “за” критерия “най-ниска цена”, който защитава в момента.

Той има предвид другите два участъка от същата магистрала, чиито обществени поръчки бяха довършени и бе направена първа копка точно по времето на кабинета “Петков”. Тогава обществените поръчки бяха по критерия “икономически най-изгодна оферта”, който е съвсем различен от “най-ниска цена”. При него офертите се оценяват, като цената има само 40% тежест, а останалите 60% са за техническите предложения.

Освен това според Иванов обявената във вторник от АПИ поръчка не е работа само на този кабинет, а и на предшествениците му и той на практика я е заварил. Не е имало как да я прекрати, защото по време на заседанието на Управляващия комитет на оперативната програма през януари е констатирано забавяне на проекта и една от забележките, залегнали в протокола, е, че поръчката трябва да се обяви сега, за да може проектът да се включи в списъка, за който ще се търси финансиране през следващия програмен период.