Предприемачите у нас предпочитат да търгуват и препродават, а производството дава възможност за повече гъвкавост и по-добри резултати
Когато започвах бизнеса си с мебели, не знаех нищо. Започнах своята история като преприемач през 1991 година. Демокрацията беше млада и тогава нито аз, нито някой друг знаеше нещо за правенето на бизнес. Бяхме заредени само с идеи и ентусиазъм, но без реалистична представа с какво се захващаме. За радост именно желанието и любовта към това, което правим, ни помогна не само да усвоим много ценни уроци, но и да се задържим в бизнеса вече 25-та година и да заемаме лидерска позиция.
Днес вече знам, че беше наложително да се променим на 180 градуса, да започнем да работим по „европейски“, за да сме в час с тенденциите. Най-вече знам, че сме прекалено малки, за да успяваме поотделно и затова, ако българските предприемачи искаме да заемаме достойно място на по-големите пазари, трябва да работим заедно. Доволен съм да отбележа, че поне в нашия бранш успяваме.
Най-важният урок, който усвоих е, че трябваше много по-рано да започна с производство на мебели, отколкото само с продажбата им.
Ако мога да дам съвет на начинаещи колеги, той би бил да не пренебрегват в никакъв случай възможностите, които дава производството. Около 90 на сто от българския бизнес не се занимава с това да произвежда, да създава продукт. Вместо това, колегите предпочитат да търгуват и препродават.
Отчитам това като пропуск: човек може да постигне много по-добри резултати и да е много по-гъвкав като производител.
Когато управляваш хора, най-трудното е...всъщност няма по-трудно и по-лесно нещо. Всичко е трудно! При нас работят 25 души, всеки от тях има своя характер, своите особености, способности, цели и мечти. Едно от големите предизвикателства в нашия бранш - мебелопроизводството, е намирането на качествена работна ръка. Със самочувствие и с ръка на сърцето казвам, че възнагражденията в нашия бранш са абсолютно достойни и сравними с тези в много европейски страни. Доказателство за това са колегите, които заминаха да опитат щастието си в Испания и Италия, а само след година се върнаха и пожелаха отново старите си работни места.
Когато избираш финансов партньор, най-важното е да подходиш с доверие и да получиш същото в замяна. За мен беше важно в банката да разберат плановете ми за развитие и да изградим заедно визия за бъдещето, на базата на която да създадем лоялни и дългосрочни отношения.
Избрах Райфайзенбак, защото имаха най-навременна реакция и успяха да реагират по най-бързия възможен начин за отпускането на нужните ми средства. Според мен това е ключово днес: успява не най- големият, а най-бързият, най-ефективният. Благодарение на оказаната от банката подкрепа успях да инвестирам в новото си производство, да разширя бизнеса си. Днес работя с клиенти както от страната, така и от чужбина. Консултантите от банката винаги ме изслушват, но не просто чуват от какво имам нужда, но и мислят върху него, предлагат ми решения, докато не достигнем до оптималния вариант.
Ползвам услугите на банката буквално за всичко. Освен инвестиционния си кредит имаме и фирмена кредитна карта, а търговските ни обекти са оборудвани с техни ПОС терминали. Райфайзенбанк са и моят личен избор за банка. Използвам техните продукти не само за управление на фирмените, но и на личните ми финанси.
Когато избира мебели, българинът за съжаление търси най-евтиното. Прави ми впечаление, че по-рядко хората залагат на качество или на функционалност, а повече търсят етикета с по-ниската цена. Ще ми се да променим това мислене: инвестицията в качество е по-дългосрочна, носи повече стойност и на клиенти, и на търговци.