На въпрос защо спира законен търг заради съмнения, премиерът отговори: “Да кажем, че и аз нещо съм попроверил” И още: Днес няма пари, но утре Горанов ще намери. Ще има нов търг за тази магистрала
Бойко Борисов отмени търга за двата лота на магистрала “Хемус” заради съмнения, които витаели около победителите.
Търгът бе направен законно, но заради обществените съмнения около него реших да го отменя, разясни Бойко Борисов в следобедните часове от Прага.
“В обществото витае, че едната фирма изпълнител е свързана със Златев, а другата - с Пеевски, въпреки че по документи нямат връзка”, заяви Борисов и предупреди, че няма да допусне такива съмнения. Попитан защо спира търга заради съмнения, премиерът отговори: “Да кажем, че и аз нещо съм попроверил”.
За да не бъде съдена държавата от двете компании, премиерът е наредил търгът да бъде отменен заради липса на пари.
Общата стойност на двата лота е 800 млн. лева
“Днес няма пари, утре ще има, финансовият министър ще намери”, каза Борисов.
Премиерът обеща, че двата лота на “Хемус” ще бъдат строени, но след нов търг, след който да не остават съмнения в обществото. “Новата процедура ще е пред очите на всички медии, каним ги да участват”, каза премиерът.
“Някакви гадове са казали, че спирането на търга е било продиктувано от външни посолства
(Теза, развита по-рано през деня от Радан Кънев на пресконференция, виж вляво - б.р.) Искам веднага да им кажа, че няма нужда някой да ми казва какво да сторя.
Това са гадове, медии бухалки и негодници, и в двете посоки. Няма да им се дам изобщо”, зарече се Борисов. “Всеки по-богат човек си е направил телевизия, има по няколко вестника или агенции, и се опитва да натиска правителството.
Има даже двама братя, които са си разделили пазара”, добави Борисов.
“А менторите, които постоянно ми казват какво да правя, да се явят на избори и да ги спечелят”, отсече министър-председателят.
“Южен поток” също бе корупционна сделка”, даде пример той. И подчерта, че България е щяла да бъде наказана от ЕК заради избора на строител за газопровода. Сега работим по газовия хъб “Балкан” и той вече е в дневния ред на ЕК, заяви премиерът.
В понеделник сутринта изненадващо от правителствената пресслужба дойде новината, че Борисов е наредил на министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова незабавно спиране на процедурата за избор на изпълнители на строителството на автомагистрала “Хемус” - Лот 1 и Лот 2”. Като аргумент бе посочено, че липсва финансиране за строителството на магистралата. Всъщност търговете за двата лота приключиха още в средата на декември, а единствената причина още да не са подписани договори е, че
две от загубилите
фирми
обжалват
процедурата
в КЗК
На 8 декември по повод отварянето на финансовите оферти за аутобана “24 часа” написа: Ценовите оферти за двата участъка на магистрала “Хемус” - от Ябланица до разклона за Ловеч и Плевен, удариха тавана. 59 км аутобан ще излязат към 747 млн. лв. Всички оферти до една са над обявените прогнозни цени, които предвиждаха тези километри да бъдат построени за 434 млн. лв.
Седмица след това бяха определени победителите. За първия участък - от Ябланица до Угърчин, победител е “АМ Хемус Лот 1”. В консорциума влизат българската “Джи Пи Груп” и испанските “Констуксионес Табоада и Рамос” и “МР сивил уъркс”. Договорната цена, предложена от този участник, е над 277, 40 млн. лв. без ДДС, а максималната договорна цена е в размер на 297, 97 млн. лв. без ДДС.
За “Джи Пи Груп” се появили съмненията, че има връзка с бизнесмена Валентин Златев.
За втория, по-тежък участък, от Угърчин до разклона за Ловеч и Плевен, който е 36 км, за проектант и строител бе определен “ПСТ Хемус 2”. В сдружението влизат “ПСТ Груп”, “Хидрострой”, “Пътстрой Бургас” и “Евро Алианс Тунели”. В този консорциум съмненията били, че първата фирма била свързана с депутата Делян Пеевски. Договорна сума, предложена от това сдружение, е 479,39 млн.лв. без ДДС, а максималната цена е 499, 9 млн. лв. без ДДС. В понеделник, часове след като премиерът възложи на министър Павлова да се спрат търговете за “Хемус”, от ведомството изпратиха съобщение, че са прекратили процедурата заради невъзможност да бъде осигурено финансиране по ОП “Транспорт и транспортна инфраструктура”.
Европарите ще бъдат изчерпани за “Струма” и околовръстното
Очакваше се двата лота на “Хемус” да бъдат построени с европейско финансиране, което да остане от “Струма”.
Предвиждаше се над 200 млн. евро да се икономисат от замяната на дългия 15 км тунел с алтернативно трасе. В средата на февруари шефът на инфраструктурната компания Асен Антов заяви за “24 часа”, че пари от “Струма” няма да останат.
Дори при алтернативния вариант, който предвижда новия път през Кресненското дефиле да бъде със 7 тунела, 11 мостове и виадукти, и 4 км естакади. По предварителни изчисления той ще струва между 600 и 700 млн. лв.
В съобщението на Националната компания “Стратегически инфраструктурни проекти”, с което информират, че са спрели процедурата за избор на строител, се казва, че европейското финансиране за пътища по ОП “Транспорт и транспортна инфраструктура” е общо 673 млн. евро.
Парите са предвидени за изграждане на магистрала “Струма”, пишат от компанията и дават разбивка:
- участъкът от Благоевград до Крупник ще струва 83,5 млн. евро;
- тунелът при с. Железница е с индикативна стойност 120 млн. евро;
- за участъка Крупник - Кресна предстои решението за избор на трасе и неговото остойностяване;
- аутобанът от Кресна до Сандански ще струва 128 млн. евро;
- изпълнението на фаза 2 от западната дъга на Софийския околовръстен път струва 64 млн. евро.
Предварителните разчети сочат, че с изброените проекти средствата ще бъдат изчерпани, обосновават се от компанията.
Радан Кънев похвали премиера за решението
Искането на премиера Бойко Борисов за прекратяване на търга за изграждането на лот 1 и 2 на магистрала “Хемус” показва, че правителството е разбрало, че страната е въвлечена в дълбока криза. Това заяви на пресконференция лидерът на ДСБ Радан Кънев.
Според него решението на премиера е дошло след разговор в неделя. Не стана ясно дали визира този с германския канцлер Ангела Меркел, с която Борисов се чу по телефона същия ден.
Заради “Хемус” Кънев поиска оставката на директора на националната компания “Стратегически инфраструктурни проекти” Асен Антов. Ден по-рано лидерът на ДСБ поиска оставката и на транспортния министър Ивайло Московски заради отказ на държавата да кандидатства за финансиране на проекта за модернизация на жп линията Видин - София - Кулата с първия участък - този до Медковец.
Кънев обяви, че партията му няма да се подпише под анекса на коалиционното споразумение между ГЕРБ и Реформаторския блок. “Ще работим и ще се борим РБ да излезе в опозиция”, зарече се той. В парламента вече нямало управляващо мнозинство особено след избора на министрите Екатерина Захариева и Меглена Кунева.
Иначе ДСБ ще продължава да подкрепя политиката на Петър Москов. Затова и при гласуването на вота на недоверие тази седмица депутатите от партията ще гласуват “против”.