Вече има план за довършване на 255-те км на автомагистрала “Хемус” от Ябланица до Шумен.
Разчетите са оставащите километри да се строят на 8 по-малки отсечки и от София до Варна да се пътува по магистрала от общо 420 километра.
В момента има избран изпълнител на актуализацията на предпроектните проучвания, с който се подписва договор.
Анализите трябва да бъдат готови до края на годината, след което ще започне проектирането на лотовете.
Виж карта на проекта за магистрала тук
Плановете са строителството на първата отсечка от 24 км след Ябланица да започне през втората половина на следващата година.
Осемте участъка ще се възлагат за изпълнение на отделни фирми. Предварителната оценка за дострояването на 255-те километра е за 780 млн. евро.
Със средства от европейската програма “Транспорт” (бюджет 2007-2013 г.) в размер на 5,2 млн. лв. ще се направи проектната подготовка. А за самото строителство България ще кандидатства за финансиране от европейския бюджет за периода 2014-2020 г., съобщи шефът на Националната компания за стратегически инфраструктурни проекти Асен Антов (Какво още казва той за проекта “Хемус” - виж в интервюто.)
Компанията беше създадена със закон по идея на президента Росен Плевнелиев, който я лансира още като строителен министър. Тя отговаря за всички големи бъдещи проекти - довършването на магистралите “Струма” и “Хемус”, както и “Черно море”, която е все още идея.
За да се постигне гъвкавост при подготовката на проекта, оставащата за изграждане част условно е разделена на 3 етапа - във всеки се обединяват по няколко от осемте отсечки.
Първият етап е от Ябланица до връзката Плевен-Ловеч - това са общо 60 км, разделени на 2 лота от 24 и 36 км. (Виж картата на 3-а стр.) По предварителна оценка строителството ще струва 185 млн. евро. Идеята е при осигурено финансиране тази първа част да започне да се строи след около година.
Вторият етап е до Велико Търново и е общо 85 км - в него се обединяват лот 3, 4 и 5, а оценката му е 260 млн. евро.
Последният ще продължи до село Белокопитово и е 110 км (строителството ще струва приблизително 335 млн. евро). Тук са обединени последните 3 отсечки до Шумен.
Според финансирането през бюджетния период 2014-2020 г. с европейски средства може да започне проектирането и на трите етапа. В момента се изграждат връзки с магистрала “Хемус” на две места.
Единият участък е с дължина от 8,4 км и ще свързва околовръстното на София с началото на аутобана в посока Варна.
Друга отсечка се строи между Шумен и Белокопитово със средства от държавния бюджет.
Междувременно, докато се стигне до довършването на северната магистрала, действащото трасе е в състояние, което се нуждае от ремонт. Предстоят през лятото да започнат ремонти на един от виадуктите при Витиня. В частта преди Ботевград пък са въведени ограничения за скорост от 90 и дори 70 км, които далеч не съответстват на максималните 140 км, както е по закон.
Асен Антов, шеф на компанията за големи проекти:
Ще обсъдим с общините точното трасе
- Г-н Антов, защо довършването на магистрала “Хемус” е разбито на толкова отсечки?
- Това ще осигури гъвкавост на самото строителство. Опитът от последните години показа, че участъци от 35-40 км са с удобен за пазара размер. Добре е трасето да се разделя на участъци с подобна дължина, всеки от които да се възлага на отделен строител или консорциум от фирми.
- На какъв етап е проектирането?
- Вече е избран консултант, който трябва да актуализира предпроектните проучвания. Необходим е преглед доколко изследваните в миналото варианти са възможни и актуален анализ на трафика, който се движи по направлението. На търга се явиха 8 кандидати, избраният изпълнител е сдружение от две български и една словашка фирма. До края на годината ще има процедура по избор на проектант на отделните етапи, както и за ОВОС и предварителни археологически проучвания. Ще обсъдим точното трасе с всички общини, през които минава.
- Този консултант ще има ли отношение към проекта по-нататък?
- Да, той ще изготви и формуляра за кандидатстване за финансиране на проекта през периода 2014-2020.
- Одобрени ли са средствата за актуализация на проучванията?
- Формулярът за кандидатстване по програма “Транспорт” - за финансиране в размер на 5,2 млн. лв., е одобрен, има и решение за отпускане на средствата. Ако подготовката на проекта върви с това темпо, през втората половина на 2014 г. ще можем да обявим търгове за строителство.
- А има ли яснота за финансирането на толкова голям и скъп проект за догодина?
- Не е ясно колко точно ще получим за пътища, знаете, че цялостната финансова рамка предстои да бъде договорена. Основният акцент в оперативна програма “Транспорт” ще е лот 3 на магистрала “Струма”, но трябва да започне доизграждането и поне на част от магистрала “Хемус”.
Пускат 8,5 км при Яна, пестят 20 мин.
Отсечката от 8,5 км, която ще свързва софийския околовръстен път с магистрала “Хемус” при гара Яна, се довършва в момента и плановете са да бъде открита предсрочно.
Според договора на пътната агенция и “Трейс” срокът е 14 август, но държавата поиска строителите да приключат възможно най-рано, за да се облекчи трафикът към морето за летните отпуски. Над 90% от дейностите вече са завършени, казаха пред “24 часа” от компанията. Пресичането на новото трасе с околовръстното вече е изпълнено с пътен възел тип детелина. Ще бъде изместено движението от първокласния път, който преминава през Долни и Горни Богров, към “Хемус”. На мястото на стария път след това ще има кръгово кръстовище.
Със завършването на участъка пътуващите в посока Варна ще се включват в магистралата директно от околовръстното шосе. Според изчисленията за излизане от София ще се спестяват около 20 минути. Ще има и директна връзка с “Тракия” и “Люлин”. Освен това основният автомобилен поток ще се изнесе от Горни и Долни Богров и ще се намали опасността от катастрофи. Проектът е на стойност близо 48 млн. лв. и се финансира по програма “Транспорт” и бюджета.
Отварят “Тракия” до Бургас на 12 юли
Последната отсечка на магистрала “Тракия” ще бъде открита официално на 12 юли, научи “24 часа”. Така за пика на летния сезон до Бургас ще може да се стига по изцяло готовия аутобан.
Преди дни шефът на пътната агенция Лазар Лазаров заяви, че строителството ще приключи до края на юни. След това обаче започва процедурата по издаване на акт 15. След като тя приключи, ще се произнесе и държавната приемателна комисия, за да може магистралата да се сдобие с разрешително за ползване.
До края на юли ще започне поставянето на химически тоалетни по новата част на магистрала “Тракия”, след като преди десетина дни в пътната агенция бяха отворени оферти от фирми-кандидати да монтират 44 кабинки на 22 пункта по трасето.
По протежение на около 170 км между Стара Загора и Бургас ще има 22 места за почивка. Химическите санитарни възли ще се поставят под наем, по предварителна оценка стойността на обществената поръчка е 150 000 лв.
Досега са издадени разрешителни за крайпътни обекти по магистралата на 10 фирми. От пътната агенция обаче не знаят какви намерения имат инвеститорите, а по новото трасе досега няма построена нито една бензиностанция. Затова се наложи да се пристъпи към спешната мярка по осигуряване на временни пунктове с тоалетни.
През юли предсрочно ще бъде пуснат и завършеният участък от магистрала “Струма” между Долна Диканя и Дупница. Трасето трябваше да е готово по договор до 1 септември.
Бави се строителството на магистрала “Марица”. Хубавата новина е, че двамата строители реално започнаха по-съществени дейности, има възможност при добра организация да се навакса и да се работи на няколко фронта, твърди обаче Лазар Лазаров.