“Направо ни заклаха с тази магистрала. Знаехме, че клиентите ни ще намалеят, но не очаквахме, че ще стане чак така”. С тези думи Велико Георгиев от село Злати войвода коментира пред “24 часа” положението на търговците на праскови по стария път към морето в Сливенско.
2 седмици след пускането и на последната отсечка от магистрала “Тракия” сергиите за праскови до овощните градини стоят пусти, а цената на свежия плод падна до 60 ст. за килограм.
Производителите определят положението като плачевно: колите вече бръмчат по магистралата и при тях почти никой не се отбива.
Не могат и да чакат до безкрайност клиенти, защото прасковите се развалят много бързо, след като са откъснати от дървото.
По най-общи сметки около 150 души, производители на праскови, и техните семейства разчитат на търговията на път II-66, както е официалното наименование на отсечката между Нова Загора - Сливен и Петолъчката, за да се изхранват.
Велико и съселянинът му Стоян Атанасов са единствените ентусиасти в горещото пладне, останали на пазарчето край пътя в западния вход на селото. Десетина маси до тях са празни.
Велико има 3,5 дка градина, прасковите на Стоян са 4 декара. Занапред и двамата ще трябва да разчитат на търговците на едро да изкупуват продукцията им. Само че те давали ниски цени, а и не вземали по-дребните плодове.
Мъжете искат, както досега, да продават прасковите си край пътя, където цените са по-високи, но няма на кого. Затова били обречени да дават стоката си почти на загуба.
В съседното село Гавраилово, в чието землище има 600 декара с прасковени градини и което е известно още като сърцето на Долината на прасковите, в същото време за 12-и пореден път провеждат своя празник“Златна праскова”. Забавляват се, като избират Мис Праскова и дори провеждат конкурс за най-тежък плод. Тази година победи Стефко Сотиров от Злати войвода, който донесе праскова с тегло цели 635 грама.
Но по-важното е, че им гостува земеделският министър проф. Димитър Греков, пред когото овощарите поставиха своите проблеми. Един от тях е, че през последните десетина години изкупните цени на плодовете не са мръднали, а само цената на препаратите е скочила три пъти Министърът ги увери, че през следващия програмен период субсидиите за овощарството и зеленчукопроизводството ще бъдат повече - 13 процента от пакета за преки плащания, и министерството ще им осигури необходимия финансов ресурс.
Но земеделското министерство не може да върне на производителите туристите, които допреди няколко дни на път за морето спираха край масите им по отбивките, за да си купят пресни праскови, круши или зеленчуци. А вече излязоха и най-ранните сортове грозде...
Пътуващите към Бургас по новата магистрала “Тракия” също трябва да забравят стария си навик да купуват по пътя свежи плодове. Няма откъде. Е, може, но ако се отбият от аутобана и свърнат към стария път, който пустее.
Досега в района на Сливен пазари за плодове и зеленчуци бяха обособени основно на три места: до село Злати войвода, край квартал “Речица” на Сливен и след с. Калояново на изток. Засега най-много търговци стоят край Калояново, но твърдят, че са готови да “пуснат кепенците”. И още - че са принудени да намалят цените на прасковите си само и само да привлекат клиенти. Има всякакви цени, зависи от качеството - могат да се купят едри праскови за 1,50-2 лева килото, има и по-дребни за левче - 80 стотинки.
“Мястото е удобно, защото е до самите градини. Не е общинско, не плащаме такса. Масите сами си ги сковахме, дори сами насипахме с пръст канавките, за да има място за тях”, разказват продавачите, докато чакат да спре клиент. Но казват и друго: може да зарежат градините си, някои даже вече го правели, защото нямало сметка да си в този бизнес. Млада жена сочи своите праскови и обяснява, че ако ги даде на едро, няма да вземе повече от 60 ст. за килограм.
На пътя ги предлага за левче. Според Велико Георгиев от Злати войвода себестойността на килограм праскови не пада под 60 стотинки. Оране, рязане, пръскане, особено скъпо е поливането.
А магистралата е на 10-12 километра на юг от Калояново. Там са сега софиянци и пловдивчани, тръгнали за морето, на които производителите на праскови от Сливенско доскоро са разчитали. И мечтата им е щом шофьорите вече не идват при тях, те да отидат при шофьорите с продукцията си. Дори опитали за няколко дни, като се пренесли по собствена инициатива на паркинг на магистралата край ямболското с. Кабиле. Смятат мястото за много удобно за търговска дейност, тъй като паркингите от двете страни на магистралата са свързани с надлез и търговците лесно могат да се настанят и в двете посоки.
“Продавахме там няколко дни, но дойде полиция и ни прогониха, като ни съставиха и предупредителни протоколи. Който повтори, ще плаща глоба от 1000 до 5 хил. лв.”, разказаха търговци от Калояново.
“Все пак ни казаха да подадем документи на желаещите да търгуват край магистралата в пътното в Ямбол, защото Кабиле е в Ямболска област, и на 30 юли ни викат да ни кажат какво са решили”, допълват хората с надеждата, че ще им позволят да търгуват на паркинга. И понеже на отбивката има само кошчета за смет и пуст асфалт, продавачите сами си занесли масите и чадърите за сянка. Тоалетни и течаща вода, както е навсякъде по паркингите от Чирпан на изток, няма и тук.
“Търговците наистина си харесаха този паркинг и настояха да си подадат документите с молба да получат от агенция “Пътна инфраструктура” разрешение да търгуват на него. При нас има поне 15 комплекта такива документи на хора от сливенските села, но мисля, че няма да им разрешат, тъй като законът за пътищата не позволява там да се търгува. Все пак във вторник ще има съвещание при нас с участието на юристи, за да получат хората компетентен отговор”, не скри директорът на областното пътно управление в Ямбол Галин Костов.
Той допълни, че на територията на област Ямбол са предвидени 4 места край магистрала “Тракия”, на които ще бъдат изградени бензиностанции и зони за отдих. Ако собственикът на комплекса реши, може да пусне там и търговци на праскови. Но само след като изгради зоната.
Сергия на аутобана? Не. Може търговски обект
Сергии на магистралите не може да има, казаха пътни специалисти. Те препратиха към дефиницията за аутобан. В Закона за движение по пътищата определението е: “Автомагистрала е автомобилен път, който не обслужва пряко прилежащата територия, предназначен е за високи скорости при специални правила за движение...”
Освен това чл. 26 от Закона за пътищата забранява да се извършват дейности извън специалното ползване на пътищата, сред които са изграждането на търговски крайпътни обекти, както и експлоатацията им.
Строителството на търговски обекти край пътя се урежда от Наредба за специалното ползване на пътищата. Разрешение за изграждането им дава собственикът на пътя, в случая - пътната агенция.
Бившият областен: Само новите градини са 12 000 декара
“Предупреждавах, че ще стане така, след като заради магистралата старият път стана междуселски. А в Сливенския регион само новите градини с праскови са към 12 хиляди декара”, казва и бившият областен управител на Сливен Марин Кавръков, който е дошъл на празника на прасковата в Гавраилово. Той твърди, че най-напред искал аутобанът да има отбивка за град Кермен, на която върху 5 декара общинска земя да бъде изградено тържище.
“Това бе още по времето на тройната коалиция. Тогава обаче концепцията беше, че шофьорите ще плащат толтакса за магистралата и няма как да излизат и да влизат за щяло и нещяло от нея. А и отбивка за Кермен щяла да излезе много скъпа, затова и не беше изградена.
Имахме и идеен проект за тържище с колегите от Ямбол тъкмо на Кабиле, но сега след смяната ни не зная какво ще стане”, каза още Кавръков.