Слага се край на възможността актовете на КАТ да "изгарят", тъй като водачът не е намерен и документът не му е връчен.
Виж тук новите електронни издания в MediaMall - цени от 0,50 до 5 лева
В парламента се подготвя предложение, което управляващите вероятно ще гласуват. Според него, ако някой до 6 месеца се крие да не си получи акта от КАТ или за друго нарушение, наказателното постановление ще се счита за връчено и глобата по него ще бъде събрана от приходните агенции в държавата.
Този текст вероятно ще влезе в Закона за административните нарушения и наказания.
Новината обяви депутатът от БСП Георги Свиленски на дискусия, организирана от "24 часа" за Закона за движение по пътищата. Детайли към нея добави по-късно вчера колегата на Свиленски - Георги Кадиев. Оказа се, че предложението е дошло на негова среща с представители на КАТ. Те обяснили, че имало много водачи, които нарочно се криели от посочените адреси и служителите на КАТ не можели да им връчат писмата с обратна разписка. Имало и доста хора, особено в големите градове, които не се водели на указания адрес. Идеята за 6-месечния срок ще засегне особено актовете, след които следва отнемане на книжка, уточни Кадиев. Досега някои шофьори успявали чрез протакане да преминат 9-месечния давностен срок за акта и така " спасявали" книжката.
С новите текстове се цели да се повиши събираемостта на глобите на пътя. Според специалисти в момента в страната се плащат едва 50% от наложените санкции. За София процентът бил по-трагичен - около 30. По този начин ще се спести и ресурс на МВР, с който може да търси престъпниците, вместо да издирва хора с нарушения на пътя, коментира Кадиев.
Всъщност промяната в Закона за административните нарушения и наказания ще засегне връчването на всички актове на държавата и общините за административни наказания, се казва в мотивите на вносителите на промяната.
На дискусията на "24 часа" депутати и експерти като че ли се обединиха, че
ще има нов закон за движение по пътищата, а не поправки към сегашния. Впрочем действащият е създаден през 1999 г. и оттогава е преживял 49 поправки!
Свиленски обяви още, че заради писането на нов закон за движение по пътищата са оттеглени всички досегашни предложения.
В новия закон, разбира се, ще останат много от сегашните постулати, но ще има и доста нови. Преди това обаче в парламента ще бъдат организирани дискусии, за да стигнат промените до максимален брой хора, каза Свиленски. И благодари на "24 часа", че е станал домакин на първата от тях. Аз подкрепям създаването на нов закон, каза бившият транспортен министър Петър Мутафчиев, сега народен представител от БСП.
В него трябва да се отговори на въпроса например защо в момента шофьор губи книжката си, ако кара с над 30 км над разрешената скорост в града, но няма санкции, ако превиши с толкова разрешената скорост на магистрала?!
При сегашните позволени 140 км на магистрала плюс 30 - прави скорост от 170 км в час, а тя не застрашава ли всички на пътя, попита Мутафчиев.
Бившият министър подкрепи главния редактор на "24 часа" Борислав Зюмбюлев, че в
сегашната точкова система има много противоречия.
"Да я обмислим и да видим мястото на санкциите за различните нарушения", заяви Мутафчиев, призовавайки за по-сериозни санкции при минаване на червено и при употреба на алкохол. По-късно, след края на дискусията секретарят на Комисията по безопасност на движението към МС Алекси Кесяков каза, че във Франция при надвишаване на скоростта с 50 км отнемат автомобила. И лансира идеята за глоби дори от 3000 лв. при високи скорости.
Какъв е шофьорът преди катастрофа?
Наричам шофьорите "хора зад волана", а не "водачи", защото минути преди катастрофата всеки от тях не е бил водач, а е зяпал или се е надбягвал със себе си, започна изказването си Алекси Кесяков. В България има огромен брой семейни катастрофи. Всяка седмица някой убива член от собственото си семейство в колата, убива хората, които най-много обича. Имало голям ръст и на т. нар. селски катастрофи - между малките населени места, където явно има търпимост към нарушенията. У нас точна статистика по типове катастрофи не се води, но се знае печалната, че на всеки убит на пътя има и по четирима инвалиди.
ЕС обаче е установил, че за 2012 г. загубите от пътно транспортни произшествия са за 250 млрд. евро.
Станислав Иванов, депутат от ГЕРБ, настоя да се огласи новата политика на управляващите, на която ще стъпи новият закон. Той не видя смисъл от промяна в него, тъй като като нивата на смъртните случаи сега са на тези от 60-те години на 20-и век.
Да има пътен обмудсман, се заговори на дискусията. Предложението направи Борислав Зюмбюлев. Идеята е да има страничен орган, на който можем да се оплакваме за наложени абсурдни ограничения по пътя- например 50-60 км скорост по прав участък заради бензиностанция.
Не мога да разбера защо у нас на 5 км на магистралите има бензиностанции, след като те са за бързо придвижване, попита Петър Мутафчиев. Оказа се, че при аутобаните няма ограничения на скоростта, но пък има на първокласни пътища, когато се минава край бензиностанции.
При висока скорост шофьорът е като пиян с над 0,5 промила
При движение с висока скорост шофьорът има забавени реакции, както когато е пиян. Това показва европейско изследване, направено сред шофьори на пътя, заяви Алекси Кесяков, секретар на Държавно-обществената комисия по безопасност на движението.
Той допълни, че реакциите и поведението на такива шофьори са забавени, защото те не могат да обработят навреме ситуацията.
"Скоростта убива сто процента на пътя", коментира още Кесяков. Той подчерта още, че безопасността на движението е проблем на всички институции. От януари 2013 г. досега при катастрофи са загинали 452 човека, което е ниво на жертвите от 1960 г. досега.
2014 г.: джигити с много нарушения със скъпа "Гражданска отговорност"
Догодина да заработи тъй наречената бонус-малус система, която е въведена във всички европейски държави. Според нея водачите с отнети точки и тези, които са пътни хулигани, ще плащат много по-скъпа застраховка "Гражданска отговорност". Това каза Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите при катастрофи. "В България е по-лесно да свалиш правителство, отколкото един пътен знак, който пречи", декларира Тодоров. За да се махне знак, се изисква нов проект на пътя, одит на пътна безопасност. Само за да се увеличи от 90 на 120 км в час скоростта на новия участък на магистрала "Люлин", държавата е платила 18 000 лв. за документи, отсече той.
Диплома за средно за шофьорите на автобуси?
Да се въведе задължително средно образование на шофьорите в градския транспорт, предложи бившият шеф на КАТ Алекси Стратиев.
Той допълни, че е необходимо да се реши дали да има правилник към закона. Стратиев набеляза и като сериозен проблем събираемостта на глобите. "Всеки нарушава правилата, оказва се обаче, че плащат хората - случайни нарушители, а системните - не.
Той допълни още, че трябва да се помисли и за въвеждане на технически средства за контрол и на пътните полицаи, за да се избегне проблемът с корупцията. Важно е да се помисли и дали да бъде върната книжката на хванат с наркотици, след като му е изтекло наказанието, защото не сме сигурни дали той се е излекувал.
Глоби падат в съда заради противоречия в закона
Много често, когато има наказание от страна на КАТ, голяма част от глобите падат в съда, каза автомобилният състезател Румен Дунев. Той е за нов закон, но настоя да се прегледат внимателно текстовете, които си противоречат. Понякога една поправка в него се противопоставяла на друга.
Законът да регламентира още какво е автомобилно трасе, писта, рали. Затова автомобилните състезатели настоявали от години. Искаме да се определи къде Законът за движение по пътищата не важи и това са точно автомобилните състезания. Не може при инцидент да дойде пътен полицай и да напише - несъобразена с пътните условия скорост, казва още Дунев. Ако определения влязат в закона, ще създадат рамка за хората, които искат да спортуват, и ще привлекат голяма част от любителите на скорости, които правят нерегламентираните гонки, настоя той.