"Ситроен С3" от 2006 г. на 40 000 км - цена 8700 лв. Джип "Сузуки Игнис" на 3 години и 57 000 км срещу 16 000 лв. 22 500 лв. за "Тойота Рав" от 2004 г. на 164 000 км.
Ако тези предложения ви звучат примамливо, не мислете, че има уловка. Просто са автомобили, върнати от лизинг от хора със затруднения да си плащат вноските. Някои лизингови дружества вече са наводнени с такива коли. Клиентите им се отказват от тях, без да им се връщат до момента платените пари.
Това е основната причина и цените на тези коли в повечето случаи да са по-ниски от останалите автомобили със същите характеристики, които могат да се намерят на пазара.
След като излезе от шоурума, цената на автомобила пада с 10%.
След третия до шестия месец той вече струва на 70% от стойността на новия, обясни логиката на обезценката Теодор Маринов, шеф на асоциацията за лизинг и изпълнителен директор на "Интерлийз".
Освен това за лизингованите автомобили е платена първоначална вноска от поне 10%. В отделни случаи тя стига и до 20-30 на сто. През част от периода на лизинга са правени месечни вноски, които понижават крайната дължима сума.
Така лизинговите дружества могат да ги предложат за по-евтино. Отстъпките стигат до около 30%. Допълнителен натиск оказват предложенията за нови автомобили с отстъпки до 25-30 на сто, които обявиха в последните месеци доста вносители.
Това увеличава предложенията и конкуренцията при употребяваните коли до 5 г.
Допълнително нормата на обезценка се е променила заради ефекта от кризата.
Увеличеното предлагане на последните също води до по-изгодни цени. Търсенето пък е по-ограничено, защото кризата направи хората пресметливи. Те често се отказват от неналожителни харчове като по-нова кола например.
Информация за предложенията на автомобили върнати от лизинг, могат да се намерят на сайтовете на лизинговите дружества или в специализираните за продажба на автомобили, съветва Маринов.
Колите може да се платят в брой или отново да се лизинговат.
В някои компании има по-либерални критерии за оценка на клиента, който иска да купи върнати автомобили. Това означава по-ниска първоначална вноска и по-ниски лихви. В отделни случаи и преценката на кредитоспособността е по-облекчена. Изключение се прави за заетите в рискови сектори като недвижими имоти, строителство, транспорт, металургия и др., уточни Маринов.
Неговите наблюдения показват, че се връщат всякакви марки и модели, но най-бързо се реализират по-малки и евтини коли. Освен че са по-достъпни, все по-често се появявали случаи на хора, които се отказвали от по-голяма и по-скъпа кола и я заменяли за по-евтина, по-малка, на повече години или километри.
Автомобилите от лизинг са предпочитани, защото са на малко години и километри, може да се проследи историята им, обслужвани са в сервизите на вносителите.
Най-трудно се намирал купувач за струващите над 100 000 лв. Те са и най-рискови за последващ лизинг, затова потенциалните клиенти през минавали сериозно сито.
Сайтовете в интеренет са залети предимно от подобни предложения. В тях много по-лесно може да се намери джип "Ауди Q7" за 100 000 лв., отколкото "Пежо 207" за 20 000 лв.
Зачестяват случаите, в които скъпи коли като "Порше", "Мерцедес", "Ауди" се връщат след 2-3 месеца експлоатация. Някои лизингови дружества ги продавали без първоначална вноска.
Така всеки можел да вземе такъв автомобил, да плаща вноските, докато има пари, и след това да го върне. Често от схемата се възползвали младежи със събрани няколко хиляди. Вземали луксозно возило, карали го няколко месеца по морето, за колкото им стигали средствата, и после го връщали на лизингодателя. За последния това не било проблем, защото често вноските са застраховани.
Ето защо в специализираните сайтове могат да се намерят предложения директно от застрахователи. Освен леки автомобили има товарни коли, автобуси, строителни и селскостопански машини, дори яхти.
СОФИЯ ТЕРЗИЙСКА, ГЕОРГИ ЛУКАНОВ
В Румъния търсят клиенти на 10 000 возила
Коли, върнати на лизингови компании от клиенти, които вече не могат да плащат месечните си вноски, пълнят специализираните паркинги и логистични платформи в покрайнините на градовете и дори паркингите на молове и петзвездни хотели в Букурещ, съобщава местният в. “Зиарул финанчиар”.
В момента лизинговите компании търсят клиенти за около 10 хил. коли, върнати през първата половина на тази година. Продажбата на подобен автомобил отнема поне 30 дни от публикуването на обява, като в това време той трябва да бъде съхраняван на паркинг или в някоя от специализираните изложбени зали, където наемът е от 1 до 4 евро на ден.
Според тези тарифи, собствениците на подобни площи печелят около 450 хил. евро месечно.
Нямаме достатъчно собствено място за съхраняване на върнатите автомобили, твърди Александра Толеску, маркетинг мениджър на “Импулс лизинг”. По думите й компанията е подписала договори с търговци на нови и употребявани автомобили за използване на техните складови помещения. Към момента лизинговото дружество има 500 върнати коли, 85% от които са от клиенти, които не са в състояние да плащат вноските си.
Лизинговите компании, които нямат собствени складови площи, се обръщат към специализираните изложения, които им гарантират и осигуряването на кленти.
По думите на Николае Рагалие, управител на най-голямата изложбена площ за употребявани автомобили в Букурещ - Autovit, около 10% от пространството при него е заето от коли на 3 лизингови компании. Цената за използването на услугата на Autovit е 120 евро на месец без ДДС и 20 евро по-малко за паркинг на открито. При предплащане се правят отстъпки.
Големият брой автомобили на възраст между 1 и 3 г., върнати на лизинговите компании, е довел и до създаването на нови отдели в тях, чиято цел е повторно пласиране на колите на пазара, посочва още в. "Зиарул финанчиар".
Свидетелства за огромния обем финансиране, отпуснато през последните 3 г. за купуването на автомобили, могат да бъдат видени и на паркингите на Plaza Romania mall и хотел Marriott. Колите там са главно луксозни модели, чиито цени тръгват от 50 хил. евро нагоре. (24часа)
Търговците гледат да разсрочват задължения
Вносителите на нови автомобили, които работят със собствен лизинг, предпочитат да се разберат с клиентите, отколкото да им вземат колите.
"Гледаме да предоговаряме условията и да влезем в положението на хората. Крайната мярка е да вземем на човека автомобила. В повечето случаи се договаряме с клиента за увеличаване на срока на лизинга, оттам - намаляване на месечни вноски, за да може да се плаща месечният наем. Не искаме да притискаме хората, защото от това никой не печели", обясни ситуацията изпълнителният директор на вносителите на "Ситроен" Олга Сандова.
За върнатите от лизинг коли липсва точна статистика, но според специалистите те не са повече от 1000-2000, което при продадени в последните 3 години над 100 000 нови автомобила, не е нещо изненадващо, особено в условията на финансова криза. По-голямата част от возилата са собственост на фирми. Повечето от личните автомобили, които са върнати на лизинговите компании или директно на вносителите, са по-скъпички. Много малко са тези, които връщат колите си от малкия и средния клас, без да ги интересува, че са платили първоначална вноска от поне 20 процента от стойността на машината и десетки месечни вноски. (24часа)
И застрахователи станаха автокъщи
Застрахователи също се оказаха автокъщи - нещо непривично за тяхната дейност. Причината е, че част от компаниите са застраховали лизинговите договори по финансов риск, т.е. дружеството поема задължението на клиента, ако той няма възможност да си плаща вноските, обясни Петрозар Петков, шеф на "Бул инс".
Когато това се случи, застрахователят плаща остатъка от дължимата на лизинговото дружество сума и става собственик на автомобила.
Лизинговият автомобил, за който е изплатено застрахователно обезщетение, се съхранява и оценява от застрахователя, като оценката е съобразена с размера на изплатеното застрахователно обезщетение, извършените разходи от застрахователя и пазарната стойност на автомобила. За реализиране на автомобилите данните се обявяват в специализирани сайтове за продажба на автомобили.
"Бул инс" предпочита да ги предоставя на автокъщи и дилъри, а ДЗИ например ги предлага директно, като е създал специализирано звено за ремаркетинг на придобитите автомобили от лизинг. Те са се увеличили с 20% през 2009 г. Повишение има и при "Бул инс". Останалите застрахователи, работили по финансов риск с лизингодатели, също отчитат ръст на върнатите автомобили.
Тепърва ще има още по-голям бум и застраховките по финансов риск ще стават проблемни, опасява се Петков. Ето защо неговата компания станала по-предпазлива при сключването на такива договори.
Специалистите припомнят случая с американския гигант AIG, който беше доведен до фалит именно заради неудачни застраховки на финансов риск.(24часа)



