Спортът освен всичко друго е и средство за социализиране, ако говорим за любителския спорт. Безброй приятелства са се създали и развили около кварталния отбор по футбол или баскетбол, около кварталната пощадка за волейбол, около тенис корта или около залата за фитнес.
Разбирането за това е водещия мотив за двама млади мениджъри в областта на ИТ да разработят успешното мобилно приложение „Spopal“. Накратко казано, то позволява на всеки свой потребител да създаде определено спортно събитие – състезание или обикновена тренировка, а на всеки друг – да се присъедини към него. По този начин човек може да си намери партньор за тенис на маса или на корт и да прекара с него един или няколко дни в подобни активности. Могат да се организират и цели състезания.
Зад приложението, което вече е намерило пазар в САЩ, Русия, България и други държави стоят 31-годишният Димитър Вълов – програмист и софтуерен архитект в голяма българска ИТ фирма и 27-годишният Михаил Илиев, който е продуктов мениджър в друга ИТ фирма.
И двамата са завършили специалността „Компютърни системи и технологии“ в Техническия университет в София. Но не са се запознали там, а преди около 2 години на едно стартъп събитие – Български стартъп уикенд. Глобалната инициатива „Стартъп уикенд“ се провежда в около 700 града по целия свят. У нас се организира първоначално от Американския университет в Благоевград, а после от Българската стартъп асоциация. По същество е една 48-часова среща, на която се събират експерти, дизайнери, студенти, като всеки може да развие своята идея и да се опита да събере съмишленици за осъществяването й.
„Реших да отида чисто информативно. Интересуваше ме как бих могъл да осъществя идеята си за мобилно приложение, което да позволява на хората да организират и се присъединяват към спортни събития за удоволствие. Какво беше обаче учудването ми, когато дойде редът на Димитър и чух от неговите уста моята собствена идея“, разказва Михаил.
Младежът не губи време. Отива в почивката да се запознае с Димитър, допадат си и решават да работят заедно за идеята. По време на същото събитие намират още няколко човека, които се присъединяват към тях и така образуват екип.
Форматът на уикенда е такъв, че всеки в публиката разполага с по три гласа, с които да гласува за идеите, които са му харесали. Тяхната печели второ място. „Събрахме се в рамките на този уикенд, изчистихме идеята и концепцията, направихме дизайн на основните екрани, нещо като прототип. И така започнахме да работим за осъществяването й“, казва Димитър.
Разработването на мобилно приложение в никакъв случай не е кабинетна или лабораторна работа. Напротив, в началото започват с маркетингови проучвания, за да разберат обществените нагласи. Един човек от екипа излиза в парка, за да прави анкети със случайно срещнати хора, от които да се разбере как възприемат подобно приложение. Други от екипа започват да пускат анкети в различни платформи за въпроси и отговори. Така стигат до разбирането, че за такова приложение има търсене. Тогава за кратко време правят алфа версията на сайта, която е с чисто информативна цел, но има и бутони за обратна връзка. Пуснали я в различни платформи и почнали да получават одобрителни съобщения. Например: „Опитвам се да го купя, но не го намирам“ или „Бих дал 10 долара за такава програма“.
„Стартъп уикендът ни помогна с това, че успяхме да намерим хора за екип. Но е много трудно да срещнеш подходящите. Имаше период на промяна, на сработване, на свикване с характерите. Някои се отказаха, все пак това е доброволна работа, не е със заплащане“, споделя Димитър.
И двамата с Михаил не са и помисляли да напускат основните си работни места. По приложението се трудят в свободното си време. „То затова и ни трябваха две години, докато доведем докрай идеята си“, казва Михаил.
Още по време на стартъп уикенда научават за състезанието за стартъпи по инициатива на „Виваком“, наречено „Newborn idea“. През декември 2015 г. е неговото второ издание. Решават да се включат. Интересното е, че в конкурса се е включил и друг екип със същата идея като тяхната – приложение за организиране на спортни събития. Но се отказали, като видели, че Димитър, Михаил и техните приятели са напреднали доста повече в осъществяването на същата идея. По това време те имали вече първите потребители на бета версията на програмата.
„Spopal“ печели състезанието. Наградата е 20 000 лева, като по-голямата част от сумата не е във финансови средства, а под формата на маркетингови и ПР активности.
„Това, с което „Виваком“ много ни помогнаха е, че организирахме с тяхна помощ серия от спортни събития. Тъй като подбрахме много добри терени, се събраха доста желаещи да спортуват и естествено всеки от тях си свали на мобилния телефон програмата, защото такова беше предварителното ни условие, за да участват. През това време ние вече подготвяхме окончателния вариант на приложението“, казва Михаил.
Преди участието в състезанието на „Виваком“ Михаил и Димитър премерват сили на още един конкурс, организиран в рамките на конференцията WEBIT през октомври 2015 г. в Истанбул. Там получават безплатен щанд, на който представят идеята си и получават трета награда в категорията „Спорт и здраве“. По време на изложението срещнали свои колеги, които се опитвали да създадат същото приложение – немски и френски отбори.
Вече готовият продукт „Spopal“ се разпространява безплатно през Google Play и може да се свали още от Viva Aps. Засега е достъпен само за андроид, като в момента двамата работят за приспособяването му към последната версия на тази операционна система. Ако се натрупа критична маса потребители, ще мислят и за Apple версия.
Досегашната практика на екипа показва, че приложението се сваля и ползва най-много в САЩ, след това – в Русия, а българският пазар е едва на трето място. Освен на български, то има версия на английски, италиански, френски и немски. Руска версия няма, затова там свалят българската или английската. Свалено е около 2000 пъти до момента.
Засега приложението поддържа няколко основни сценарии: да създадеш събитие, да го изтриеш, да се присъединиш към съществуващо събитие, да го напуснеш. При всяка от промените другите участници в събитието научават за нея. Има възможност съобщенията да се публикуват и в социалните мрежи. Приложението има карта, на която се показва къде е събитието.
Потребителите го използват най-често за тенис на маса и на корт, но и за групови спортове. При тях организирали се вече групи за футбол, волейбол или баскетбол си търсят играчи за попълване на състава.
„Имах честта да се запозная с наши потребители, които използват приложението, за да организират кросфит тренировки на открито на стадион „Раковски“ в столицата. Те много харесват „Spopal“, разказва Михаил.
В обратната връзка потребителите на приложението искат нови функционалности, върху които Димитър и Михаил работят в момента. Едно от често повтарящите се желания е приложението да се свърже с различни тракери за спортна активност, т.е. да можеш да разбереш колко калории си изразходвал например. Скоро ще има и възможност за организиране на турнири. А много треньори настояват да се създаде възможност да качват повече информация за своите клубове.
Двамата нямат финансова заинтересованост да правят приложението, тъй като не получават приходи от свалянето и ползването на програмата. Google Play дава възможност свалените приложения да печелят от реклама, но двамата се отказали от тази възможност. „Опитът ми показва, че рекламата отблъсква потребителите, а целта ни не беше да печелим от „Spopal”, а по-скоро да натрупаме опит“, споделя Михаил.
Този ценен опит двамата няма как да придобият по друг начин, а и чрез него са разбрали много неща от света на бизнеса.„Например дори само факта, че за да пробие един продукт в света на мобилните приложения по-голямата част от бюджета отива не за самата разработка, а за различни маркетингови и рекламни активности. Нямаше как да разберем това, ако не го бяме опитали на собствен гръб“, казва Михаил.
Придобития опит двамата ще използват за следващи свои идеи, които засега се въздържат да споделят. Във всеки случай те ще са в света на мобилните приложения и на други ИТ продукти.