Българските производители намират все по-сигурен партньор в лицето на търговските вериги. Хипермаркетите се оказаха своеобразен учител за тях по европейски стандарти - качество на храните, опаковка на стоките, еднородност на партидите. Стандарти, които всички доставчици на веригите, независимо в коя държава в Европа се намират, са длъжни да спазват. Покрай търговските си взаимоотношения производителите научиха не малко похвати за по-добро съхранение на продуктите. Сред най-важните уроци със сигурност се оказа този за количествата. „Съединението прави силата“ за все повече фермери вече не е само лозунг, а реален опит, че без да се обединят, не могат да гарантират редовни доставки до регалите на хипермаркетите.
Партньорството на родните земеделци с някои от търговските вериги тръгва още от полето. Например „Билла България“ предлага пресни плодове и зеленчуци от над 150 различни български градини, оранжерии и лозя, собственост на около 30 български производители. От търговската верига нееднократно са обяснявали, че контролират качеството на продукцията от момента на засаждането, през отглеждането и третирането до беритбата, опаковането, транспорта и съхранението на плодовете и зеленчуците в магазините.
„Ние подкрепяме българските производители и им помагаме да развиват своя бизнес на по-устойчиво и ползотворно ниво. Всяка година „Билла“ договаря предварително с тях продукцията, която планира да продаде, и гарантира изкупуване на цялото договорено количество“, обясни управителят на компанията Бойко Сачански.
Картофи, отгледани в землището на с. Милево, череши от с. Ветрен, краставици от селата Ръжево Конаре и Трудовец са само няколко от примерите за българските зеленчуци и плодове, които фермерите отглеждат за магазините на „Билла“ и ги продават без прекупвачи.
Компанията провежда периодично и специализирани обучения на българските си доставчици за качеството и безопасността на храните. Чрез тях производителите се запознават с програмата IFS Global Markets и научават как да развиват бизнеса си според изискванията на международно признати сертифицирани системи за управление на качеството и безопасността на производство. Те от своя страна им осигуряват нови възможности за разрастване на дейността и увеличение на приходите. „Инвестираме в обучението на българските доставчици, защото искаме да повишим стандарта и качеството на местното производство. Голяма част от продуктите, предлагани в „Билла“, особено собствените ни марки, са произведени в България“, обяснява още Бойко Сачански.
Ползите от сътрудничеството между веригите и българските производители са и за двете страни. В средата на април тази година стана ясно, че „Билла” е увеличила оборота си с 11,06% спрямо 2014 г. до 683 млн. лв. Сред основните обяснения на компанията за добрите резултати бе и партньорството с българските производители. 94% от оборота на „Билла България” се генерира от стоки на български доставчици, а 92% от артикулите в магазините сe доставят от български компании“.
От 2013-а година насам всяко лято „Метро“ отваря площадките пред магазина си в Пловдив и ги превръща в пазар на български производители. Така потребителите имат 100% гаранция, че купуват директно от производител, а не от прекупвач. Обикновено на земеделските производители се предоставят 10 щанда, на които предлагат своята продукция. Те са позиционирани на паркинга на магазин Метро „Марица“.
„Желанието на компанията ни е да предлага на клиентите си български селскостопански продукти. Предприемаме конкретни практически стъпки, за да подпомогнем българските производители да скъсят пътя до клиентите“, обясни още при старта на инициативата Антон Кнайф, генерален директор на „МЕТРО Кеш енд Кери България“.
Освен рамо на българските земеделски производители, „Метро“ е и партньор на едноличните търговци с по-малки магазинче. Компанията е разработила партньорска програма „Моят магазин“, която се предлага на търговци с магазини от 40 до 150 квадрата площ. Това е франчайз схема, при която собственикът на малкото магазинче не заплаща такса на „Метро“ за това, че вече ползва марката му. Условието да работят по програмата и да бъдат брандирани е магазинните да зареждат поне 10% от стоките си от „Метро“.
В допълнение търговците на дребно получават и бонус услуги. Консултанти на веригата им помагат да преподредят стоките по рафтовете с цел увеличаване на продажбите, а също и да оптимизират предлагания асортимента от продукти. Тези търговци получават и специални условия за пазаруване в „Метро“ и целогодишни промоционални условия за покупка на стоки от собствените марки на веригата.
Чуждестранните търговски вериги, работещи на нашия пазар, са и сериозен канал за износ на български продукти. Над 20 български фирми изнасят чрез „Кауфланд“ продукцията си за магазините на компанията в Чехия, Полша, Словакия, Румъния, Хърватия. Изнасят се предимно вино, плодове, зеленчуци, хлебни и макаронени изделия, захарни изделия, козунаци, халва. Данните бяха съобщени по време на първия Информационен ден на Сдружението за модерна търговия, обединяващо големите вериги в страната. На него от „Кауфланд“ добавиха още, че са изкупила 6 милиона тона картофи от български производители за година. “От 8 до 10 са българските фирми, които произвеждат отделни артикули за цялата група магазини на веригата в Европа“, посочи председателят на УС на „Кауфланд България“ Димитър Спасов. Той обаче добави, че заради по-модерното оборудване производствените разходи на конкурентите им от Полша, Чехия, Унгария и Словакия са по-ниски.
Над 25 български компании са получили помощ, за да навлязат на чужди пазари, от „Лидл България“, стана ясно още по време на събитието. Една от тях например е производителят на битова химия "Випера химикал“. Компанията произвежда продукти главно под собствените марки на „Лидл“, но изнася и свои продукти за „Лидл Румъния“.
Пример за помощта, която веригите могат да окажат за пробив на нови пазари, е една от най-големите български компании в областта на био земеделието, „Гимел". „Визата" за европейските пазари на компанията още преди 15 години се оказва търговската верига Rewe в Германия, която първа започва да изкупува българската стока. Връзката е чрез представителят на REWE у нас, веригата „Билла България“. Сега „Гимел" е най-големият производител на био краставици в Европа и изнася около 8000 тона годишно био продукция основно в Германия, но и на Скандинавието.
Отделно „Билла България“ е възложила изработката на кроасаните си под марката „Clever“ на българска фирма, като те се изнасят за Румъния и Хърватия.