Под мотото “За 100 живота повече” питаме има ли резултат от новите санкции за безхаберни шофьори
“За 100 живота повече” - под това мото вестник “24 часа” събира на публичен дебат министри, досегашни народни представители, ръководители на КАТ, СБА, както и хора, чийто живот се е преобърнал драматично след катастрофи.
В понеделник, 13 февруари, от 11 часа каним в сградата на БТА всички в държавата, които биха могли да направят нещичко, за да спре войната по пътищата. Основни акценти на дискусията ще са приетите преди Коледа нови санкции за шофьорите, каращи с безумна скорост, без книжка, пияни зад волана, или за тези, които без всякаква отговорност гасят адреналина си, организирайки гонки по пътищата.
Законът за движение по пътищата може би е най-често променяният в страната ни. Само дни след като бе приет, заваляха нови предложения за изменението му.
Затова на дискусионната маса са поканени министърът на вътрешните работи Пламен Узунов, на регионалното развитие и благоустройството Спас Попниколов, на транспорта Христо Алексиев, депутатите, внесли основните промени в закона, прокурори, адвокати, застрахователи, вносители на автомобили, представители на пътната агенция и др. Каним и всички медии, защото борбата за живота на всеки българин е кауза за “24 часа”. Нещастието със загиналата Елена в тунел “Ечемишка” вероятно ще повдигне въпрос и за това кой и как ще гарантира безопасността на пътищата и съоръженията.
Дебатът ще бъде успешен, ако с предложенията и мерките след него бъде спасен дори един живот.
Или пък 100!
Двойни глоби за превишена скорост, вече свалят номера
Сурови мерки за неспазване на правилата за движение по пътищата взеха досегашните депутати само дни преди Коледа. Причината бяха все по-рисковото шофиране у нас, увеличаващият се брой на джигитите, а с тях и нарушенията на пътя.
Така от 21 януари, месец след като бяха обнародвани, влязоха в сила нови текстове в Закона за движение по пътищата, които ще засегнат предимно т.нар. рискови водачи. Сред най-радикалните промени бе
двойно
величаване на
размера на
глобите за
превишена
скорост
Глобите за водачи на моторно превозно средство за обществен превоз на пътници и опасни товари също се увеличават двойно. За превишаване на разрешената скорост от 31 до 40 км/ч., глобата ще е 500 лв., от 41 до 50 км/ч - 800 лв., над 50 км/ч - 1000 лв. С промените вече се прецизира и какви ще са наказанията за почерпени водачи (виж таблицата).
Депутатите записаха, че автомобилите ще се дерегистрират и ще им се свалят номерата за срок от шест до 12 месеца, ако водачът кара без шофьорска книжка, установено е съдържание на алкохол в кръвта му над 0,5 на хиляда промила или шофьорът откаже тестване с техническо средство за алкохол или наркотични вещества.
Служебно прекратяване на регистрацията на регистрирано пътно превозно средство се извършва с отбелязване в автоматизираната информационна система. В
Глобите за неправилно паркиране вече
ще се считат за връчени,
след като се залепя уведомление за извършеното нарушение на стъклото на превозното средство.
Депутатите решиха, че нови водачи получават 2/3, или 26 точки от максималния брой - 39, а оставащите 1/3 контролни точки ще се получават след придобиване на 24 месеца стаж като водач на моторно превозно средство.
Водач, който се движи в платното за насрещно движение по автомагистрала и скоростен път, да се наказва с лишаване от правото да управлява МПС за срок от три месеца и глоба от 1000 лв.
При повторно нарушение срокът за лишаване от управление на автомобил ще е шест месеца, а глобата - 4000 лв.
На едно от последните заседания на транспортната комисия бе решено наказанията един месец без книжка и глоба от 300 лв. да се налагат при преминаване на отсечка след знак, забраняващ влизането на съответното пътно превозно средство при въведена временна забрана за движение.
Текстовете, обнародвани на 26 януари, гласят още, че ако водачът откаже да изпълни нареждането на контролните органи при временна организация на движението, глобата скача на 1000 лв. Книжката ще се отнема за три месеца, записаха още депутатите. Новите разпоредби ще се отнасят до шофиране извън населените места.
За три месеца без право да шофират ще остават собственици, които управляват или допуснат влизане в неразрешен път.
Всички тези промени се наложиха, след като в края на декември миналата година след обилните снеговалежи на няколко места в страната бяха образувани тапи от автомобили. Основната причина за това бе, че те не са се съобразили със забраната за движение, което пък не позволи на снегопочистващите машини да работят.
Задължително е
включването на
къси светлини в
тунелите
Глобата за неправилно обозначено аварирало превозно средство става 150 лв., за хвърляне на боклуци и замърсяване на шосето - санкцията е същата.
Т.нар. слаломи на пътя вече са изрично забранени със закона. На водачите се забранява да извършват маневри, изразяващи се в последователно внезапно преминаване в лентите за движение.
След гласуваните изменения, текстове в Наказателния кодекс, обнародвани в края на ноември, предвиждат затвор до три години и глоба от 200 до 1000 лв. на водачи, които са лишени от правото да шофират. Ако пък колата не е регистрирана по надлежния ред, затворът ще е до една година, а глобата - от 500 до 1000 лв.
Измененията предизвикаха учудване в някои депутати, които бяха помолени за коментар от “24 часа” след обнародването на текстовете.
В броя на “Държавен вестник” от последния ден на януари бяха включени промени в Закона за движение по пътищата. В преходните и заключителни разпоредби пък отново бяха разписани текстове и в този за движението по пътищата. Според тях на водача, собственика на МПС се забранява да предоставя колата си на пиян или употребил наркотични вещества шофьор, както и на такъв без книжка.