ИТ секторът впечатлява с бързи темпове на развитие, иновативни проекти, млади специалисти и високи заплати. Конкуренцията за кадри между компаниите е жестока. Всеки работодател се стреми да предложи по-добри условия на своите служители. C цел привличане и задържане на кадри, социалните придобивки се превърнаха в задължителен пакет, предоставян още при започване на работа.
Социалните пpивилегии в ИТ сектора са доста и разнообразни. Сред най-популярните са здравното застраховане и ваучерите за храна.
Здравното застраховане в най-честия случай включва безплатни медицински прегледи и изследвания, болнично лечение и стоматологични услуги. Координатори съдействат за избора на здравно заведение и записване на час при медицински специалист. Ползването му е извън държавното здравно осигуряване, спестява чакането на опашки пред личните лекари и предоставянето на направления, а е и безплатно за служителите. Освен всичко това застрахованите служители могат да включат член на семейството си при същите условия.
При някои работодатели е въведена практика за посещение на лекар в офиса, който да консултира служителите по здравни въпроси.
За да осигурят добри условия за работа, работодателите в ИТ сектора все по-често инвестират в скъпи ергономични столове, бюра с регулиране на височината, модерни офис пространства, зали за почивка (дори стаи за сън) и активности, релакс зони, оборудвани с масажни столове. За пълен комфорт на служителите на места се осигурява и професионален масаж в офиса.
През последните години компаниите масово предоставят на своите служители ваучери за храна. Чрез тях може да се пазарува както в хипермакети така и в по-малки квартални магазини. Все по-често в офисите се осигуряват плодове и безплатна закуска. Наличието на минерална вода, кафе и чай са задължителни.
Към най-разпространените придобивки може да добавим и предоставяне на условия за спортуване. Има разнообразни варианти от фирмени фитнес и спортни зали, до карти за различни спортни съоръжения и клубове. Много често ИТ компаниите спонсорират участието на служителите си в спортни състезания и форуми.
За да облекчат разходите за пътуване, част от работодателите осигуряват организиран служебен транспорт, карти за градския транспорт, покриване на разходи за гориво, паркоместа, служебен автомобил с опция за лично ползване през почивните дни.
За служители – нови или не, на които им се налага да се преместват в друг град или държава заради работата, работодателят покрива част или изцяло разходите за преместване и квартира. Подпомага се и преместването на семейството на служителя ако се налага.
Приемът на деца в детски градини в големите градове е всеобщ проблем. Това затруднява родителите и по-конкретно майките да се завърнат на работа. Затова ИТ компаниите инвестират в създаването на ведомствени детски градини или занимални, които да бъдат посещавани от децата на служителите при гарантирано място и по-ниска такса.
Служителите на ИТ компаниите ползват отстъпки в ресторанти, магазини, оптики, театри и автосервизи. Любопитна практика е осигуряване на подвижен сервиз за смяна на гуми на личните автомобили на място в офиса. Докато служителят е на работа, мобилна група сменя гумите на автомобила му. Така той не губи време и енергия за тази дейност.
Несъмнено сред най-желаните социални придобивки са допълнителните дни отпуск и възможността за работа от вкъщи. Чрез тях работодателите се опитват да балансират съотношението личен живот – работа и да осигурят повече лично време на служителите.
В чужбина пък нещата отдавна са минали общоприетите социални привилегии. В една от най-големите американски компании позволяват на служителите да водят домашните си кучета в офиса, а в Япония и домашните си котки. На много места има аквариуми с рибки за осигуряване на релакс.
Определено ИТ секторът полага грижа, за да подобри условията за своите служители, както в офиса, така и извън него. Експертите по управление на човешки ресурси търсят нови и разнообразни варианти, за да разширят социалните придобивки и да задоволят очакванията и високото ниво на фирмени привилегии.
А дали тези социални придобивки и привилегии са оценявани от служителите и кандидатите за работа или не е друг въпрос.