По време на последните, 21-ви поред, награди на списание „Идеален дом“ един от поощрителните призове – за „Най-добра екипна работа с клиента при обзавеждане с мебели от висок клас“ получи 29-годишният Чавдар Юруков.
Той му бе присъден за вътрешното обзавеждане на жилище – мезонет, намиращо се в новия комплекс „Флора парк“ на булевард „България“ в столицата.
Фамилията Юрукови не е непозната на архитектурното съсловие в България и най-вече на дизайнерите, които се занимават с вътрешно обзавеждане. Бащата Пламен Юруков е в това поприще от над 25 години.
Любопитното и при двамата е, че нямат някакво специално образование, свързано с дизайна или архитектурата. Те са строителни инженери, завършили са най-тежката специалност в Университета за архитектура, строителство и геодезия (УАСГ): “Строителство на сгради и съоръжения“. Притежават фирма, която извършва вътрешни ремонти на жилища и офиси. Работят често по проекти на архитекти и дизайнери, а понякога и сами си позволяват да осъществяват цялата работа, която изисква вътрешното обзавеждане. Наградата е именно за такъв проект, който е авторски за Чавдар Юруков.
За младия Юруков да следва стъпките на баща си е нещо, което е било предопределено от най-ранна детска възраст. Вярно е, че всяко момче обича след 3-годишната си възраст да строи с конструктори, но баща му е нещо като кумир за Чавдар и от малък той неистово желае да му помага в работата.
Специалността, която да следва, обаче избира без да му е оказван натиск. Дори е бил предупреждаван от родителите си, че това е тежка професия. Накрая на олучението си избира да прави дипломна работа по организация на строителството, а не да проектира сграда.
След като завършва, Чавдар Юруков дори не помисля да кандидатства за работа в някоя строителна фирма. И не просто само защото баща му има фирма и може да работи в нея. Все пак, дипломирането се случва преди около 4 години, когато строителният бранш още не се беше съвзел от кризата.
„Водеше ме и мисълта, че би било глупаво нещо, което е градено толкова години, да се изостави. Защото баща ми в края на краищата не е вечен“, разсъждава Чавдар.
Да знаеш какво искаш
Първата трудност, пред която се изправя в работата си младият Юруков, е работата с клиенти. Той може и много неща да знае за свойствата на материалите и за тяхното съчетаване, но все пак съзнава, че клиентът му е този, който ще живее в това жилище и всичко трябва да бъде направено така, че на него да му харесва.
А установява, че много често клиентите не знаят какво точно искат. „Правиш нещо и когато то е готово, те си сменят мнението, после го преправяш. Затова когато тръгвам към нов офис или жилище, искам първо да си изясня концепцията“, казва Чавдар.
Затова и договорите, които подписват, са много подробни. В тях е уточнена крайната цена, която ще се плати, и в нея не могат да се правят промени.
„Даже съм забелязал, че интелектуалната работа на архитекта, някак си не се цени особено, макар, че е платено за нея. Имал съм дори случаи в плана да се правят промени, които клиентът е поискал, и когато те се извършат, той се отказва от тях, въпреки че са били негово хрумване“, казва Чавдар.
Все пак Пламен Юруков казва, че сегашното положение по отношение на исканията на клиентите, е доста по-добро от това в зората на демокрацията.
„Всичко, включително и вкусът към вътрешното обзавеждане, подлежи на възпитаване. В началото беше по-трудно, защото някак си не можеш да минеш изведнъж от белите плочки в банята, които единствено си познавал, към голямото разнообразие от материали, които свободният пазар ти предлага“, казва Пламен Юруков.
И признава, че е срещал и много интелигентни клиенти, хора, които добре знаят какво искат и имат богата информация. И дори се е получавала невероятна спойка между дизайна на жилището и самите му обитатели.
Инженерът дизайнер
И двамата Юрукови нямат специално образование, свързано с вътрешното обзавеждане. Всъщност, в България доскоро нямаше и такава дисциплина, поне не във висшето образование. В Нов български университет интериорен дизайн се учи от няколко години.
Проектите, по които работят Юрукови, са на архитекти, които обичайно се занимават с проектиране на къщи или друг вид сгради. Напоследък на пазара в това поприще все по-често се изявяват хора, които са завършили художествени училища, но и за тях вътрешното обзавеждане не е основното занимание. Има и такива, които произвеждат примерно мебели и предлагат цялостно обзавеждане на интериора като допълнителна услуга.
А всъщност малцина осъзнават, че теренът за тази дейност в България е огромен и колкото и хора да се занимават с тази професия, все няма да са достатъчно. Обикновено човек свързва вътрешното обзавеждане с купуването на ново жилище. Но освен новопостроени сгради в България има и един огромен по размерите си съществуващ жилищен фонд. С нарастване на благосъстоянието на българина, тези жилища също ще имат нужда от ново качество на обитаване. Да не говорим, че у нас не се строи толкова качествено колкото в по-напреднали държави, така че 50 години да не се налага да се пипа нищо.
Интересното е, че Пламен Юруков се насочва към тази дейност, тръгвайки от правенето на вътрешни ремонти на жилища още веднага след началото на демокрацията.
„Тогава изведнъж се появиха страшно много строителни фирми и си дадох сметка, че не мога да се конкурирам с тях. Имаше например фирма, която притежаваше едновременно 50 парцела само в столицата и на всеки от тях строеше по една сграда. А аз нямах такъв финансов ресурс. И в същото време осъзнах, че хората имат нужда и от ремонтиране на жилищата“, разказва бащата Пламен.
В онези години му се е случило дори да попадне на клиент, който си е купил наведнъж 17 апартамента. След като по времето на социализма съществуваше ограничение за притежаването на повече от едно жилище и една вила, свободният пазар изведнъж даде много възможности.
Първи успехи
Първият изцяло ремонтиран и обзаведен апартамент на фирмата на Юрукови - „Елдар 2000“, е в панелен блок в столицата. Но хората останали доволни от работата и това довело следващия им клиент.
Отделно от това се запознал и с много архитекти, които правели такива проекти и търсели фирма, която да ги изпълни. Снимки на работите на Юруков започват да се появяват в списание „Идеален дом“ почти от основаването на списанието.
Клиентите на тази услуга в България са хората от горния слойна на средната класа. Каквито според Пламен Юруков у нас никога не са липсвали, а сега с нарастващото ниво на стандарта на живот ще стават все повече.
С други думи клиенти никога не са му липсвали, макар че никога не е публикувал реклами в чистия смисъл на думата. В над 90% от случаите един доволен клиент довежда друг, а вторият – трети и т.нат.
Затова и между Пламен и Чавдар възниква спор. Младият Юруков иска да осъвремени сайта на компанията, включително да направи страница във фейсбук. Но Пламен е против това. При предаването на информация от уста на уста, ако някой иска да види предишни техни работи, може просто да ги помоли да му покажат още снимки. По принцип имена на клиенти не се казват – това не са хора, които искат непременно публичност. Досега имат над 300 обекта и клиентите за не повече от 3 от тях са дошли, защото са видели реклама на фирмата или публикация за нея.
Модите във вътрешното обзавеждане
През изминалите 25 години Пламен Юруков се е нагледал на какви ли не моди във вътрешното обзавеждане. А формулата е относително проста – както и най-скъпият и моден коафьор може да те съсипе, защото си поискал от него прическа, която няма нищо общо с овала на лицето ти, така и всяка къща може да изглежда отвътре претъпкана от скъпи вещи като пещерата на Али Баба.
„Например, по едно време излезе на мода цвета „венге“, който има червеникав оттенък. И всички взеха да искат паркети и мебели в този цвят, независимо, че той е подходящ само за определен тип помещения. По едно време пък боите за оцветяване от цвят „праскова“ се бяха свършили, защото всички искаха стените им да са боядисани в него“, разказва Пламен Юруков.
Напоследък пък почва да става дразнещо, че всички са се втурнали да правят кухненски острови, при които основните домакински уреди като печки и други, са струпани в средата на помещението. Според Юруков кухненският остров изяжда пространството много ефективно и за да искаш такова нещо, трябва кухнята ти да е около 40 квадрата или всекидневната ти да е около 100 квадрата. Но въпреки това клиенти с маломерни помещения настояват.
На фирмата му никога не е се е случвало да връща клиент, защото