Целта е градовете да се освободят изцяло от автомобилен трафик, казва експертът Йерг Хайгелберг 

Хамбург въведе забраната за дизелови двигатели от днес. Две улици са забранени за коли, които не изпълняват критериите на стандарт евро 6. Очаква се в най-скоро време забраната да се въведе и в други големи градове на Германия.

Германия трябва да вземе спешни мерки за чистотата на въздуха, в противен случай е заплашена от дело за нарушаване на европейските споразумения. Европейската комисия обвини федералната република, че в 66 града се надвишава многократно допустимата норма от азотен оксид във въздуха и настоя за взимане на спешни мерки. В отговор на това Германия реши да въведе забрана за дизелови автомобили, които изхвърлят азотен оксид над нормата, тоест всички под стандарт евро 6. Градовете сами могат да определят обаче кога и по кои улици да влезе тази забрана в сила. Хамбург бе първият, който я наложи. 168 000 дизелови коли в града няма да могат да се движат свободно навсякъде. В първите дни след забраната полицията само ще информира нарушителите, по-късно ще налага глоби. Очаква се след Хамбург следващите градове с подобна забрана да са Берлин, Щутгарт, Мюнхен, Кьолн.

Организацията за опазване на околната среда BUND, която инциира забраняването на дизелови коли, обяви, че забраната в Хамбург е добър сигнал, но далеч недостатъчна. Според Европейската комисия годишно в Европа умират 400 000 души заради вредните газове. Затова BUND се стреми към пълна забрана на дизелите без филтър. „Оптималното решение е в големите градове трафикът на автомобили да бъде спрян. И без това навсякъде има нужда от повече площ за обществен транспорт, за пешеходци и за велосипедисти“, заяви експертът по транспортна политика към BUND Йенс Хилгеберг пред „24 часа“.

Преди да се стигне до там обаче е необходимо да се направи възможното към момента, посочи той. Задължително е държавата да изиска от амтомобилните производители да монтират пречиствателни устройства на продадените от тях като екологични дизелови автомобили, посочи още той.

„Аз съм в постоянна връзка с повечето производители и те казват, че това е възможно. Може и да отнеме 2-3 години повече от планираното, но за мен е по-добре нещо да става по-бавно, отколкото никак да не става“, каза още той. До 2030 година обаче Германия се е ангажирала да намали изхвърлянето на вредни емисии и от СО2 с 40-42 процента, което изглежда, че трудно ще спази без драстични промени и още повече забрани, призна Хилгеберг. Ако производителите не действат и държавата продължава да не оказва натиск върху тях, това ще е бумеранг за всички ни, заяви още екологът. „Вярно е, че германецът обича своя бензинов автомобил. Но електрическият също ще спечели любовта му, а германските производители изостават в производството на добри електромобили. Рискът за всички ни е, че като дойдат китайските електрически автомобили на ниска цена, всички ще се откажат от немските коли и ще се качат на китайски. Ще има масивна загуба на работни места и икономически проблеми“, предупреди той.

От BUND обвиняват обаче някои от най-големите автомобилни концерни, че не си взимат бележка от скандалите, от които стана ясно, че манипулират стойностите на изпуснатите газове. „Това от една страна е масивен пропуск на производителя. Но при дизела е и политически провал. Трябваше навреме да се види, че тези коли изхвърлят твърде много азотен оксид и че има огромни разлики между лабораторните резултати и резултатите на улицата. Никой не си взима бележка обаче. Например „Фолксваген“ произвеждат 160 модела и само 4 от тях отговарят наистина на нормите на евро 6. Като дори и стандарт евро 6 могат при определени условия да изхвърлят повече газове от евро 4, например. Затова не вярвам, че концернът е разбрал какъв е проблемът“, посочи той.

Хилгеберг приветства забраната в Хамбург, но посочи, че засега тя не върши никаква работа, тъй като автомобилите, които не отговарят на стандаритте, ще заобикалят тези улици, но ще продължат да са в употреба. Така качеството на въздуха няма да се подобри реално, заяви той.

Кметствата в Германия обаче не искат да влизат в конфликт с шофьорите, които пътуват с колите си до работа или пък извършват работата си с коли. В момента се експериментира и с различна регулация на движението в някои градове, която да доведе до по-малко трафик в най-замърсените части.