Подмяната на старите печки на дърва и въглища трябва да стане до 2021 г. поне в общините, в които има наднормени замърсявания с фини прахови частици. Тази и още десетки други мерки предвижда проектът на национална програма за подобряване на качеството на атмосферния въздух, която е изготвена от Световната банка. Вчера той бе представен публично и след около месец трябва да се приеме от кабинета и гласува от парламента, тъй като повечето мерки изискват законодателни промени.
Общините с превишаване на замърсяванията са 24 и заради тях през 2017 г. Европейската комисия започна наказателна процедура срещу България.
Проектът на програмата предвижда още тази или най-късно следващата година в България да се въведе
нов екологичен
стандарт за
печките на
твърди горива
и продажбата на сегашните уреди да се забрани, обясни експертът на Световната банка Ръсел Фрос. За това отговаря икономическото министерство, което ще контролира чрез Държавната агенция за метрологичен и технически надзор на пазара да не се продават повече от стария тип печки.
“Разбираме, че вероятно ще има опозиция за тази мярка, а и трябва дълъг период на излизане на сегашните уреди от употреба, може би 6-7 до 10 години и дори повече. Но изчисленията ни показаха, че поне в общините с мръсен въздух подмяната трябва да се извърши максимално бързо, защото така
с относително
малък разход ще
се постигне
бързо ефект”,
обясни Фрос. Той напомни, че България е в наказателна процедура и след около година и половина може да ѝ се наложи да плаща всеки месец глоба за замърсяването на въздуха, така че подмяната на печките е неизбежна.
Присъстващите на презентацията представители на общините заявиха, че едва ли ще се стигне до насилствена подмяна на печките за отопление, тъй като в много от общините вече има проекти, които предвиждат това да стане безплатно и да се финансира от Оперативна програма “Околна среда”.
Във Видин например
1760 семейства
ще получат по
около 3000 лв.
за тази цел
Смолянският проект предвижда безплатна подмяна у 2600 семейства. Подобни проекти се разработват и в общините София, Монтана, Димитровград, Бургас и Благоевград (виж карето). На повечето места се предвижда новите печки да изгарят пелети, а не дърва или въглища. Проблемът е, че според правилата на оперативната програма безплатната подмяна е възможна само в общини, които имат разработени и одобрени планове за подобряване на чистотата на въздуха, а такива засега са само около половината от всички 24 общини.
Друга сравнително всеобхватна мярка, която ще засегне всички притежатели на автомобили, е
въвеждането на
екостикери
Срокът за това е 12 месеца и отговорник е транспортното министерство.
Екостикерите ще са с различни цветове в зависимост от степента на замърсяване с изгорели газове. Те ще се установяват по време на редовния годишен технически преглед.
След това всяка община ще има право да определя специални зони, в които постоянно или само временно няма да допускат автомобили с висока степен на замърсяване. За да стане това, е нужна промяна в няколко закона.
Според изчисленията на Световната банка от тази мярка ще има и голям финансов ефект, особено в големите градове, тъй като те ще имат допълнителни приходи от глобите, налагани за навлизане на замърсяващи автомобили в зоните. В София и Пловдив например тези приходи се очаква да достигат до около 50 млн. лв. годишно, казаха експертите на Световната банка.
За самите твърди горива - дърва и въглища, се предвижда въвеждането на нови стандарти.
За въглищата и брикетите за отопление например Министерството на енергетиката ще създаде стандарт, който
да не допуска
на пазара горива
с високо
съдържание на
сяра и пепел, които причиняват замърсяване с фини прахови частици. Какво трябва да е съдържанието на тези две вещества, все още не е ясно и вероятно ще се дебатира допълнително. Причината е, че най-масово разпространените на нашия пазар и най-евтини въглища и брикети са с много пепел и сяра.
Мерките предвиждат още законодателни промени, които да не допускат на пазара дърва, които се изгарят още в годината на отсичането им. Причината е, че високото съдържание на влага в тях също води до наднормени емисии от фини прахови частици.
За пелетите се предвижда
браншът да
приеме
доброволни
стандарти
Разходите за всички мерки, които препоръчва Световната банка, се оценяват на 39 до 47 млн. лв. в зависимост от това дали се избира по-твърд подход, или по-мек, обясниха експертите на банката. Парите може да дойдат от националния или местните бюджети, оперативните програми или от държавното Предприятие за управление на дейности в областта на околната среда (ПУДООС), в което се събират всички глоби, свързани с екологията.
От банката обаче гарантират, че прилагането на мерките ще доведе в кратък период от време до 71% снижение на емисиите от фини прахови частици, което ще позволи на България да избегне плащането на глоби за мръсния въздух.
Екостикерите ще са с различни цветове в зависимост от степента на замърсяване с изгорели газове. Те ще се установяват по време на редовния годишен технически преглед.
След това всяка община ще има право да определя специални зони, в които постоянно или само временно няма да допускат автомобили с висока степен на замърсяване. За да стане това, е нужна промяна в няколко закона.
Според изчисленията на Световната банка от тази мярка ще има и голям финансов ефект, особено в големите градове, тъй като те ще имат допълнителни приходи от глобите, налагани за навлизане на замърсяващи автомобили в зоните. В София и Пловдив например тези приходи се очаква да достигат до около 50 млн. лв. годишно, казаха експертите на Световната банка.
За самите твърди горива - дърва и въглища, се предвижда въвеждането на нови стандарти.
За въглищата и брикетите за отопление например Министерството на енергетиката ще създаде стандарт, който
да не допуска
на пазара горива
с високо
съдържание на
сяра и пепел, които причиняват замърсяване с фини прахови частици. Какво трябва да е съдържанието на тези две вещества, все още не е ясно и вероятно ще се дебатира допълнително. Причината е, че най-масово разпространените на нашия пазар и най-евтини въглища и брикети са с много пепел и сяра.
Мерките предвиждат още законодателни промени, които да не допускат на пазара дърва, които се изгарят още в годината на отсичането им. Причината е, че високото съдържание на влага в тях също води до наднормени емисии от фини прахови частици.
За пелетите се предвижда
браншът да
приеме
доброволни
стандарти
Разходите за всички мерки, които препоръчва Световната банка, се оценяват на 39 до 47 млн. лв. в зависимост от това дали се избира по-твърд подход, или по-мек, обясниха експертите на банката. Парите може да дойдат от националния или местните бюджети, оперативните програми или от държавното Предприятие за управление на дейности в областта на околната среда (ПУДООС), в което се събират всички глоби, свързани с екологията.
От банката обаче гарантират, че прилагането на мерките ще доведе в кратък период от време до 71% снижение на емисиите от фини прахови частици, което ще позволи на България да избегне плащането на глоби за мръсния въздух.
Фандъкова: С газоанализаторите спряхме от регистрация 36 коли
С газоанализаторите, които преди време Столичната община купи и подари на КАТ, вече са проверени 1850 леки коли при първоначалната им регистрация. 36 от тези превозни средства не отговарят на изискванията и не бяха допуснати до регистрация, съобщи по време на презентацията столичният кмет Йорданка Фандъкова.
Тя съобщи, че София ще бъде един от първите градове, които ще забранят движението на силно замърсяващите коли в центъра на града. В дните, в които замерванията покажат превишение на нормите за замърсяване на въздуха, такива превозни средства може и изобщо да не допускат за движение в града. Това ще е допълнителна мярка освен т.нар. зелен билет от 1 лев, който общината пуска за пътуване с градски транспорт през целия ден.
В София около 55 хил. домакинства се отопляват с твърди горива и те са основен причинител на превишението на нормите с фини прахови частици, посочи Фандъкова. Сред тези семейства има не само живеещи в крайните квартали, а и в центъра на града, дори хора със средни и над средните доходи, посочи тя.
Фандъкова заяви, че подмяната на печките, изгарящи дърва и въглища, с нови няма да причини неудобства в столицата. Голяма част от тях ще бъдат подменени безплатно с европейски пари.
Новите уреди са с до 40% по-ефективни
За да се подменят печките, изгарящи дърва и въглища, с нови, през следващите месеци България трябва да въведе в закон европейска директива за отоплителните уреди с мощност под 50 киловата, обясниха експерти. Тя е приета през 2009 г. и става задължителна от 2022 г. нататък.
Уредите, произведени по новия стандарт, може да продължат да изгарят дърва, въглища или брикети, но правят това около 40% по-ефективно от досегашните. По-високата ефективност и по-ниските емисии се получават от самия дизайн на печките и от системата за изчистване на отпадъците. По-ниското замърсяване идва и от това, че за една и съща температура новите печки изгарят по-малко гориво.
Такива печки и сега се продават на нашия пазар, но цените им са по-високи. Средна по мощност печка от новия тип струва от 1200 лв. нагоре, а по-мощните и особено онези с водна риза, които могат да отопляват по няколко помещения, са от 2000 лв. нагоре.