Наскоро четох едно мнение на българин, живеещ в Щатите, който от около половин година кара Tesla Model 3. Надълго и нашироко човекът описва предимствата на екологичния автомобил и завършва с думите: “единственият ми проблем е, че след 6 месеца с Tesla Model 3 не ми се карат други автомобили. Дори най-новите спортни коли ми се струват като кръстоска на каруца с парен локомотив.”

След като покарах за два дни второто поколение на най-продавания електрически автомобил в света - Nissan Leaf, не мога да се присъединя към това крайно твърдение на българина от Щатите, но ми се струва, че и това ще стане, и то много скоро.

Главната причина да не съм такъв ентусиаст на тема електроколи е пробегът. По новия и по-реалистичен измервач WLTP с едно зареждане на батериите колата трябва да може да мине при смесено каране 270 км. Колеги разказват, че са изминали при топло време разстоянието от София до Карлово и обратно (малко повече от 270 км), без да се кръстят, молейки се да не закъсат с празни батерии на пътя.

За България преход от около 230-300 км (при каране в града може и отгоре) си е повече от приличен, но

липсата на

достатъчен брой

зарядни станции

все още прави електрическите коли предимно за движение в градски условия.

Освен това имах “късмета” да тествам екологичния автомобил из заснежена и с минусови температури София. При почти напълно заредена батерия компютърчето зад волана показваше цифрата 212 км. След каране около 40 км и 10-минутно загряване на колата, докато изрина снега, показателите намаляха под 150 км и 63 процента от батерията. Това означава, че ако карате Nissan Leaf като нормален бензинов или дизелов автомобил, без да щадите педала на газта или да изключвате климатика, електрическата кола при студени зимни дни трудно ще мине 150 км с едно зареждане на батериите.

Та пробегът и относително високата цена все още бавят истинския бум на електрическите коли. Други кусури трудно ще откриете. Въпросният Nissan Leaf ще задоволи и най-върлите фенове на високите скорости и шеметното ускорение, колата се държи безупречно на пътя, а модерните технологии (някои от тях гениални), които правят живота зад волана по-лесен, са в изобилие.

Едно от тях е системата e-Pedal, чрез която буквално карате почти без да използвате педала на спирачката. Мнозина от вас поне веднъж в живота си са управлявали блъскащи се колички в лунапарковете. Точно по този начин се управлява Nissan Leaf с технологията e-Pedal. В началото чувството не е много приятно, защото като махнете крака от педала на газта, автомобилът рязко спира, все едно сте набили спирачката. Със стила на каране тип блъскащи колички обаче се свиква за минути и освен че забравяте за левия педал (стига да не ви се наложи екстремно спиране) - просто е необходимо постоянно да “галите” педала на газта и всичко ще е наред. Разбира се, e-Pedal може и да се изключи и тогава автомобилът да си върви с познатата ни инерция.

Чрез e-Pedal

буквално

се ускорява,

намалява и спира само като регулирате натиска върху педала на газта. Когато махнете крака си от педала на газта, автоматично се задействат регенеративни и конвенционални спирачки, които постепенно спират автомобила на място дори и при баир.

Водачът може да избира между четири режима на шофиране, които се активират през стилен кръгъл селектор, играещ ролята на скоростен лост, и бутони. В нормален режим автомобилът е най-пъргав, а в еко педалът на газта потъва така, че ускорението да е плавно.

Електрическият мотор на модела има 40 конски сили повече от предшественика (вече 150 к.с.). В комбинация с максималния въртящ момент от 320 Нм, наличен още с настъпването на педала на газта, колата ускорява от място до 100 км/ч за 7,9 секунди.

Цялостното зареждане на акумулаторите от нормален контакт отнема близо 18 часа. Чрез вход за бърз заряд от публични станции с капацитет 50 киловатчаса батериите се зареждат до 80% за по-малко от час.

Има и джаджи като ProPILOT, което си е високотехнологичната система за полуавтономно движение, при която колата адаптира скоростта на автомобила към тази на предния, а има и възможност автомобилът сам да взема завоите, ако маркировката е достатъчно четлива. При всички положения обаче

ръцете трябва

да останат на волана

Тези, които не са уверени при паркиране, може да си включат и програмата ProPILOT Park. Тя помага да паркирате автоматично, без да ползвате ръцете и краката си.