Ако няма триалози, няма второ гледане в Европейския парламент, няма пакет. Ако бяхме успели с гласовете на нашите евродепутати, нямаше да се стигне до тук. Ще разговаряме с румънците да няма триалози. Това каза на извънредна пресконференция днес транспортният министър Росен Желязков, цитиран от БТА.
Пакетът за мобилност не се познава добре и се допускат спекулации за подхода ни, каза още транспортният министър. Той получи наименованието си "Пакетът Макрон", вместо "Мобилен пакет 1" от името на министъра на икономиката на Франция през 2016 г., направил законодателното предложение, с което се въвежда правилото транспортни работници от други страни, които извършват дейност на територията на Франция, да получават минимална дневна ставка по френското законодателство, обясни министърът. По-късно това правило се разпростира и в законодателното предложение за обща европейска регулация.
Министър Желязков проследи хронологията на Пакета за Мобилност 1. Той включва и други елементи като времето на шофиране, почивката на шофьорите, каботажната дейност, контрола и др. Още 2016 г., когато е представен, е образувана и Групата на единомислещите от 12 държави, сред които и България. Първата декларация, която се приема през февруари 2017 г., свързана с европейското законодателство, фрагментира пазара. По време на Естонското председателство се работи основно по принципите, а не толкова по текстовете на пакета за мобилност, като по време на Българското председателство от януари 2018 г. започват първите преговори по отделните текстове на пакета, припомни министърът. По това време в пълен синхрон с представителите на бранша България предлага няколко компромисни текста основно в сферата на командироването, в синхрон с европейското законодателство. Към юни м. г. преди Съвета на транспортните министри Алиансът от група държави в ЕС изразяват възражения по предложенията и на практика отказват да се търсят компромиси по общия подход. Това има ясно обяснение, а именно Австрийското председателство, при което имат много по-големи шансове желанията на Алианса, посочи министър Желязков.
Към момента законодателният пакет е разглеждан веднъж в пленарна зала на Европейския парламент през 2018 г., когато е отхвърлен. Същият пакет - две-трети, е отхвърлен от Транспортната комисия на ЕП в началото на тази година.
В момента са направени над 1600 предложения за допълнения на текстовете от Групата на единомислещите, които трябва да се гласуват. Пакет, който да разделя държавите членки по този признак, никога не се е случвал. "Такъв прецедент няма в историята на ЕП", коментира министър Желязков. "На държави като Португалия, Испания, Ирландия, Гърция, Словения, Словакия и Хърватия, при които има колебания, съм изпратил призив към тях да мотивират своите представители в ЕП да гласуват Пакета за мобилност да се разгледа в следващия състав на ЕП. Целта е да се постигнат компромисни, които удовлетворяват периферните държави и не са в разрез с прокламираните принципи на пакета", каза министър Желязков.
Утре на Съвета по транспорт в Букурещ ще се събере Групата на единомислещите за координиране на действията, което е паралелно с гласуването в ЕП, информира той. В зависимост от резултата на гласуването имаме среща с румънския министър, който председателства Съвета по транспорт по време на Румънското председателство, по единствената тема - недопускане на триалози в този мандат, посочи министърът. Вероятността да се настоява за такъв триалог, каквито са междуинституционалните преговори - между ЕК, Съвета на ЕС и Европейския парламент, е само ако приетите текстове са близки или съвпадат с тези на ЕП по време на Австрийското председателство. Това единствено може да мотивира искането за триалог, поради близостта им, каза министърът.
Ако бъде гласуван Пакетът за мобилност утре, трябва да се види окончателният текст по директиви и регламенти. Тогава се отива на триалог и второ разглеждане в ЕП. Ние ще настояваме триалог да няма и гласуването да остане за следващия Европейски парламент."Това е пакет, разделящ държавите в Европа", каза още Росен Желязков.
Ако не мине утре пакетът, това ще бъде неговият крах, каза още министърът. Българските шофьори работят на основен трудов договор и получават командировъчни за пребиваване в чужбина, каза в отговор на въпрос Росен Желязков.
"Разчитам много на позицията на председателя Таяни. В момента трябва да бъдем повече от единни и да не търсим виновни, защото нито една от другите държави не си позволява подобно национално поведение", коментира транспортният министър.
Протести ще има и част от протестиращите ще присъстват утре в залата в Страсбург, каза още Росен Желязков. Той подчерта, че напълно подкрепя протеста.