“Автомагистрали” купува уникална техника за строежа

 Уникална техника, с която да се проектира новото трасе на магистрала “Хемус” и да се следи как върви строителството, купува държавната фирма “Автомагистрали”.

Тя бе избрана да направи 134-километровия участък от Боаза до Велико Търново.

За да се съкрати в пъти проектирането на трасето, компанията ще се оборудва с иновативна

лазерна

технология,

която доскоро е

използвана само

във военни и

космически

програми

Тя се нарича LIDAR и е разработена от специалисти във военната индустрия и за високотехнологични компании, работещи в областта на автономното управление на автомобили. Представлява лазерен радар, изпращащ милиони лъчи в секунда и сканиращ терена, над който минава. Поставя се върху летателен апарат и прави прецизно геодезическо заснемане, което улеснява значително процеса на проектиране.

“Без тази апаратура са нужни екипи от геодезисти, специализирана техника и много на брой високопроходими автомобили, които трябва да работят с месеци на труден терен. Ние нямаме време за губене със сроковете пред нас. Участъкът трябва да е готов до 2023 г. и затова

разчитаме

на модерните

технологии

и на високообразованите хора, които ще работят с тях”, заяви изпълнителният директор на “Автомагистрали” Стоян Беличев.

Освен в процеса на проектиране, технологията ще се използва и за контрол на самото строителство. С нея може да бъде отчетен обемът на работата, какви изкопи и обратни насипи са завършени, колко материал е взет или насипан и други дейности. Така се свеждат до минимум субективният фактор при проверките и възможностите за грешки.

Технологията вече е прилагана от проектантите на първите участъци от автомагистрала “Хемус”, но са използвани услугите на фирма от Румъния. Заснемането обаче излиза скъпо, затова плановете на държавното дружество са да създаде в техническата си дирекция отдел, който да се занимава само с тази дейност. В него ще работи екип от геодезисти и инженери, които ще бъдат обучени от външни специалисти. Производителят на технологията я предоставя само след обучение на хората, които ще работят в бъдеще с радара и софтуера. До лятото трябва да приключат ремонтите, които в момента се правят по "Хемус".  Първите копки по новите участъци се очакват до месец.

До лятото трябва да приключат ремонтите, които в момента се правят по "Хемус". Първите копки по новите участъци се очакват до месец.

В момента се обмисля какъв летателен апарат да бъде използван за лазерната технология. Единият вариант е да се купи жирокоптер. Това е умален хеликоптер, но се управлява като малък самолет, а цената му е много по-ниска. Работи с двигател с вътрешно горене и може да е във въздуха в продължение на 4 часа или да измине няколкостотин километра с едно зареждане, след което се прибира обратно в хангара.

Само с едно облитане, в което участват двама специалисти - пилот и геодезист, може да бъдат заснети хиляди декари площ с изключително голяма точност. При движение със скорост 90 км в час радарът заснема детайлно терен с растер от минимум 16 точки на квадратен метър, като се запечатват и най-малките детайли. Допустимото отклонение при заснемане е 10 мм.

Това

прави този

начин на работа

изключително

точен,

защото става въпрос за милиони тонове различни инертни материали, много изкопи и насипи, които ще се използват за строителството на поверения на държавната фирма участък от “Хемус” и ще са много скъпи.

В момента ръководството на “Автомагистрали” е в процес на проучване на пазара и е в контакт с някои от най-големите чуждестранни производители. Жирокоптери се правят и у нас, но фирмата работи основно за износ в САЩ. Другият продавач на пазара у нас е представител на най-големия производител в Европа.

"Автомагистрали" взема супермощен багер, както и друга строителна техника.
"Автомагистрали" взема супермощен багер, както и друга строителна техника.

Държавната фирма строител с нови машини

Държавната компания “Автомагистрали” разширява наличната си строителна и транспортна техника с 20 тежкотоварни автомобила и 11 тежки строителни машини като булдозери, багери, товарачи, валяци, съобщиха в неделя от МРРБ.

Сред най-впечатляващите машини е 40-тонният булдозер, разработен в Япония. “Той е толкова мощен, че може да прегази танк. Кофата на такъв багер “яде” скалата като пясък. Не му отстъпват по сила и новите верижни багери с тегло 36 и 22 тона”, заяви главният инженер на фирмата Евгени Генчев.

С високи технически характеристики били и челните товарачи и комбинираните багери. Наличието им ще ускори работата по новото трасе на “Хемус”, тъй като скалната маса, пръстта и асфалтът ще бъдат милиони кубици, уточняват от компанията.

За покупката се използват средства на “Автомагистрали”.

Новото оборудване подсилва съществуващия машинен парк на дружеството. То има 169 различни типа техника. Отделно разполага с над 60 микробуса, леки автомобили и други.

Сред наличната техника е уникална машина на “Крамер”, която се използва за ремонт, поддръжка и изграждане на виадукти и мостови съоръжения и е единствена в България. Обслужва се от специален екип, а работата на ден осигурява близо 2000 лв. приход за компанията, тъй като се отдава под наем на частните строителни фирми.

Към края на януари 2019 г. в дружеството работят 292 души. От тях 56 са техници и приложни специалисти – технически ръководители, техник-механици, оператори елподстанция; 146 са квалифицираните работници, 25 души са специалисти - инженери, експерти, одитори, счетоводители, юристи, специалисти технически контрол. 34-ма са заетите в професии, неизискващи специална квалификация, 14 души са помощният административен персонал. Останалите 17 души са на ръководни позиции.