Според новите текстове на закона общините също ще могат да събират парите при плащането на данъците
Задължително да се плащат такси за общи части, без значение дали жилището е обитавано, да се регламентират минималните им размери, сумите да влизат в собствена банкова сметка на етажната собственост, а касиерите на блока да се заменят от професионални домоуправители. Това са само част от текстовете, които редица асоциации предлагат на Министерството на регионалното развитие и благоустройството да включи в новия Закон за управление на етажната собственост.
Според Гергана Благиева, шеф на дирекция “Жилищна политика” в министерството, законът не е достатъчно добър в сегашния му вид.
Това не позволява да се постигне ефективно управление на етажната собственост, а често се стига и до скандали между съседите.
В момента големи били трудностите при събиране на таксите от некоректни
собственици,
които не желаят
да плащат,
също празните апартаменти, чиито собственици не плащат, защото отсъстват дълго време. Затруднения има и по отношение на ваканционните комплекси с много апартаменти, собственост на чужденци, които не живеят в България и не плащат, а тези комплекси трябва да се поддържат целогодишно.
“Промените за затворените комплекси също ще са доста. Там обикновено собственикът отсъства по 1-2 години, но собствеността трябва да се поддържа. В момента изобщо не е уреден статутът на сградите, които представляват затворени комплекси. Затова ще направим отделна глава в закона и ще разпишем подробно правата и задълженията на собствениците в тях”, отбеляза Благиева.
Има предложение домовата книга да бъде заместена от
електронен
регистър, който
да се попълва
от общините
Там ще се отбелязват всички живеещи, наематели, ползватели на споделените жилища и т.н.
“Последното е извън регулация - когато отдаваш жилището си под наем за ден - два, допускаш в сградата да влизат непознати хора”, обясни Благиева и добави, че вероятно ще се наложи съвместна работа и с други ведомства във връзка с отдаването под наем на жилища.
Очаква се с промените местните власти да имат по-големи правомощия.
“Жилищната политика е политика на местната общност. Сградите се намират на тяхна територия и няма как централизирано да се регулират отношенията на етажната собственост в цялата страна”, добави Благиева.
В момента по закона текат обсъждания, предстоят информационни кампании, а конкретни текстове ще има до три месеца, обясни Гергана Благиева. (Виж интервюто с нея долу.)
Сред предложенията за промяна е например да се въведат различни
минимални такси
за поддръжка
на управление на сградите. А в по-скъпите квартали да плащат повече предвид възможността от по-високи приходи от наеми.
Друго предложение е част от таксите, които се събират, да са процент от минималната работна заплата. Ако някой съсед реши да не плаща, в началото на годината да му се налага да се издължи пред общината заедно с плащането на местните данъци.
Вероятно сред новите текстове ще бъде разписано и че, когато има разпоредителна сделка с имот, ще се изисква и
декларация,
че таксите
са платени
Ако това не е направено, ще трябва да се платят в момента на изповядване на сделката или новият собственик да декларира, че ще плати таксите.
Почти единодушни са асоциациите - трябва да има професионален домоуправител, който да бъде със статут на юридическо лице. Това би позволило на етажната собственост да поема отговорност при изпълнение или неизпълнение на поети договорни ангажименти към доставчици на услуги в рамките на етажната собственост: поддръжка на общите части, на зелените зони, на сградните инсталации, асансьорите, снегопочистването и др.
Задължително лицензиране на домоуправителите е другата идея, която вероятно ще бъде разписана в закона.
Обмисля се общините да организират курсове, а желаещите да са домоуправители да минават изпити, с които да се гарантира, че познават законите.
Настоява се и за регулация на свързаните професии като брокер на недвижими имоти, пропърти мениджър и т.н. Очаква се в бъдеще тези професии да се припокрият с тази на домоуправителите.
Има предложение да се въведе
задължителна
регистрация на
всички живеещи
в съответната етажна собственост, притежатели на апартаменти и наематели, а дали имената им влизат в регистър, да е отговорност на домоуправителя.
Предлага се и по-засилен контрол за извършване на адресни регистрации.
Домоуправителят да отговаря и за месечните проверки на асансьорите
срещу подпис и двустранно заверен протокол, както и за годишния им технически преглед.
Предлага се и да се създаде фонд за подпомагане на етажни собствености, при които е налице обезлюдяване на жилищните сгради.
Друга идея предвижда
регистър между
агенцията по
метрологичен и
технически
надзор и НАП,
в който да влизат асансьорите. Така щял да се пресече сивият сектор при поддръжката им.
Предлагат се още задължителни строги, но и ефективни санкции срещу всяка етажна собственост, която не е регламентирала своето управление. Както и да се делегират достатъчно права на етажната собственост, когато има необходимост да се вземат решения. Такива ситуации са например системният отказ от участие в общи събрания, да се осигурява достъп за проверки от експлоатационните дружества, когато има съмнения, че услуги се ползват неправомерно, и т.н.
В момента законът освобождава от плащане при необитаване на жилище за повече от 30 дни. Тук също се предлага промяна, тъй като разпоредбите не отчитали постоянните разходи за поддръжка - осветление, зелени пространства и др., които не се влияят от броя на обитаващите.
Гергана Благиева, шеф на дирекция “Жилищна политика” в МРРБ: До 3 месеца ще сме готови с новите текстове
ДЕВОРА НЕДЯЛКОВА
- Защо се наложи да направите обществено обсъждане за промени в Закона за етажната собственост, г-жо Благиева?
- В началото на март започнахме мащабна инициатива за промени в Закона за управление на етажната собственост. Анализ показа, че изпълнението му не е ефективно, разпоредбите му са с пожелателен характер. Отношенията в етажната собственост са оставени на саморегулация, а не би трябвало да е така. Често се получават ситуации, в които неплащане на такси или неизпълнение на решения на общото събрание от някои от собствениците води до разногласия.
- Има ли много предложения?
- Получихме 476 предложения за промени в закона от организации и граждани. Част от тях са направо готови текстове за закона.
- Какво предстои да се случи с тези предложения?
- Вече направихме среща с браншовите организации. Решихме да сформираме три работни групи - за управление на етажната собственост, за професионалното управление и за затворените комплекси и сградите със специално предназначение. Надявам се в рамките на 2-3 месеца да предложим текстове. След това ще направим нова информационна кампания.
- Защо е необходимо да се намесва държавата в отношенията на хората към частното им имущество?
- Това са обществени отношения, които задължително трябва да бъдат регулирани. Ако всеки започне да прави нещо, което смята, че е редно според разбиранията му, ще наруши правата на някой друг. Тогава настъпват конфликти.
- Осъществима ли е идеята за вкарване на живеещите в електронни регистри?
- Предложението е домовата книга да бъде заместена от електронен регистър, който да се попълва от общините. Там ще се отбелязват всички живеещи, наематели, ползватели на споделените жилища и т.н. Друго предложение е да се направи връзка между регистрите в общината на етажната собственост с регистъра в ДАМТН, който е за поддръжка на асансьорите.
- Предвиждате ли санкции за недобросъвестни съседи?
- Санкциите в момента са много пожелателни особено за собственици, които не изпълняват решения на общото събрание, не си плащат вноските. За разлика от домоуправителите, които хем са задължени да изпълняват 2 г. тази функция, хем е доброволно и не получават възнаграждение. Домоуправителят трябва да има широка компетентност - да разбира от съдебно производство, да е технически компетентен. Да има широк профил, но в същото време да има друга професия, която упражнява 8 часа на ден. Професионалният домоуправител ще е алтернатива, но дали ще се ползва такава услуга, ще решава общото събрание.
Продават имот на съсед, не плащал за общи части
Собственик на жилище ще остане без имота си, след като натрупал почти 4000 лв. задължения за поддръжка на общи части и ремонти на сградата, в която живее.
След намесата на агенция “Домоуправител” е стартирала публична продан на имот на ул. “Охрид” във Велико Търново чийто собственик е натрупал задълженията, съобщава сайтът borbabg.com
“Става дума за неплатени вноски към блока и предвидени суми за ремонти, които не са издължавани. Оказа се, че същият човек има и други дългове към кредитни институции, а удовлетворението на всички кредитори, включително и на комшиите, ще бъде погасено с публична продан, насрочена съвсем скоро”, коментира Христо Данов от агенцията.
Това е първият случай във Велико Търново, при който съседи дават на съд некоректен комшия и е последвала подобна мярка.
Според Данов при крайната мярка се стига след решение на общото събрание. Съгласно Закона за управление на етажната собственост всеки собственик на имот в сграда, в която има и други съсобственици, е длъжен да полага грижи за общите части и обичайното оправдание “имам имот, но не живея там и не го ползвам”, не върви. Платените домоуправители се грижат и за наемането и оформянето на договори за строителство. За да се ремонтира стълбище например – цената с материалите е около 15 лв. на квадратен метър. Реконструкция на покрив пък излиза по 20 – 25лв.
Неотдавна заради провиснали улуци и опасни дървета от Агенция “Домоуправител” са осигурявали даже вишка за сгради, вместо техните обитатели да се занимават с това.