Борисов е първият български премиер на визита в Сеул

Южнокорейци обмислят да инвестират 1,5 млрд. евро в завод за батерии за коли

Продължават преговорите и с “Фолксваген”, обясни министър-председателят от Южна Корея

България е дала своето предложение какви облекчения може да предложи на корейския автомобилен производител “Хюндай”, ако реши да инвестира в нов автомобилен завод в България. Остава да се изчака решение на борда на директорите на компанията. Това обяви премиерът Бойко Борисов, след като в първия ден на посещението си в Южна Корея посети развойния център за нови автомобили на “Хюндай” в град Хуасонг, отдалечен на около 50 км от столицата Сеул.

Борисов пристигна в сряда рано сутринта в Южна Корея на първото посещение на български министър-председател в страната от 30 години насам. България и Южна Корея установяват дипломатически отношения през 1990 г., но

досега български

премиер не е

посещавал Сеул

“Те също казаха какви са изискванията им. Така че да се говори повече в този момент, е лошо възпитание”, обясни Борисов. Засега най-интересни за корейците били перспективите за изграждане на завод за батерии за електромобили. Иновациите също били възможност България да получи инвестиция от южнокорейския производител на автомобили.

В България има 250 завода за автомобилни части и това е известно в Южна Корея, заяви още българският министър-председател.

Развойният

център на

“Хюндай” е на

площ 500

футболни игрища

и в него работят 10 000 инженери и дизайнери. Той отговаря за разработката на нови модели и бъдещи автомобилни технологии. Голяма част от съоръженията са били показани в сряда на Борисов. Не бяха допуснати обаче журналисти и камери. Дори на личния фотограф и оператор на министър-председателя не им е било разрешено да снимат, за да се запазят индустриалните тайни на “Хюндай”.

Паралелно продължават преговорите и с “Фолксваген” и също се очаква решение на борда дали в България, или в Турция ще бъде изграден новият завод на германския концерн, обясни още Борисов в Южна Корея. (Според германския в. “Франкфуртер Алгемайне Цайтунг” решението е взето в полза на Турция - виж по-долу.)

“Двата проекта са много различни и не трябва да бъдат обвързвани. При “Фолксваген” става въпрос за завод за бензинови и дизелови автомобили, докато предложението ни към “Хюндай” е да изградят мощности за електрически и автономни автомобили”, обясни министърът на икономиката Емил Караниколов. Пред “Хюндай” са представени възможностите за подобни центрове в България и корейската компания ще започне свое проучване, обясни още той. Амбицията на България е да бъде изграден поне

център за

изпробване на

автономни

автомобили,

стана ясно от думите на Караниколов.

“Ние искаме стратегическо партньорство с “Хюндай” в областта на електромобилите и автономните автомобили, а не просто една инвестиция”, обясни министърът на икономиката.

В центъра за научноизследователска и развойна дейност на “Хюндай” Борисов се запозна с най-новите разработки на компанията.
В центъра за научноизследователска и развойна дейност на “Хюндай” Борисов се запозна с най-новите разработки на компанията.

Отново южнокорейска компания е на финала да избере място за завод за производство на батерии за електрически автомобили, но тя не е “Хюндай”, съобщи още Емил Караниколов.

“Тази инвестиция ще е в размер на 1,5 млрд. евро и компанията практически произвежда батерии за почти всички автомобилни производители”, обясни Караниколов. Той отказа да назове името на фирмата, защото все още решението за инвестицията не било взето окончателно. Два от най-големите производители на батерии за електромобили в световен мащаб са южнокорейските корпорации “Самсунг” и LG.

“Трябва да бъдем търпеливи, да си пазим стабилността и нещата ще станат”, каза по повод търсените автомобилни инвестиции Бойко Борисов.

За да разберат големите южнокорейски компании, че инвестициите в България са сигурни и стабилни, Борисов ще потърси съдействие от корейския си колега Ли Нак Йон. Двамата ще разговарят в четвъртък.

“Тези компании са частни, те сами ще трябва да вземат решенията си, но аз ще потърся неговата подкрепа”, каза премиерът. Това ще е втора среща на двамата министър-председатели, след като през 2017 г. Ли Нак Йон бе в София. Посещенията на толкова високо равнище са сигнали към бизнеса и дават резултати, убеден е Борисов.

След посещението на южнокорейския премиер в София бизнесът между двете държави е нараснал значително и

в момента Южна

Корея е по-голям

партньор от

Япония,

обясни Борисов. Според данни на българското Министерство на икономиката само за първите 4 месеца на 2019 г. стокообменът между България и Южна Корея е на стойност 81 млн. долара и е нараснал с 44,5% спрямо същия период на миналата година.

През 2017 г., когато премиерът Ли Нак Йон дойде в София, стокообменът е бил на стойност 192 млн. долара, докато през 2018 г. вече е нараснал до 286 млн. долара, като износът на България е стигнал 106 млн. долара.

България е привлекателна за инвестиции и в туризма, не само в машиностроенето, каза още Борисов. По думите му в момента 1 млн. южнокорейци от средната класа почиват в Европа, но не и в България заради липсата на директна самолетна линия. Като основен конкурент за тези клиенти той посочи Хърватия.

Рекордният износ на България от 33 млрд. долара през 2018 г. и положителните перспективи, които наскоро дадоха световните кредитни агенции на страната, са основните теми, които делегацията на Борисов представя пред бизнеса в Южна Корея.

В България да

бъде направен

завод за

изтребители Т-50, обсъжда на своите срещи в Сеул пък министърът на отбраната Красимир Каракачанов. Предложението е от страна на корейците, а в България тези бойни самолети могат да бъдат сглобявани засега, разясни той. В сделката съгласие за включване за изразили и от “Локхийд Мартин”, от които България тази година поръча осем нови изтребителя F-16 на стойност над 2 млрд. лв. Американците са партньори и в производството на южнокорейските изтребители, но до този момент отказвали да се включат в такъв проект, който да стане част от индустриалното партньорство по сделката. Подробности за сглобяването на Т-50 обаче щели да станат известни през октомври, когато в София ще бъдат представители на американската компания.

Борисов счупи дъска с юмручен удар и заслужи почетния девети дан на черния колан в таекуондо. СНИМКИ: МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ
Борисов счупи дъска с юмручен удар и заслужи почетния девети дан на черния колан в таекуондо. СНИМКИ: МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ

Борисов взе 9-и дан по таекуондо с демонстрация по чупене на дъски

Премиерът Бойко Борисов трябваше да строши дъска с юмручен удар, за да заслужи почетния девети дан на черния колан в корейското бойно изкуство таекуондо. Това стана на специална церемония в Световното седалище на таекуондо Кукиуон в Сеул.

За церемонията Борисов смени черното официално сако с бял добок и препаса черен колан. Преди това изгледа демонстрация на част от възпитаниците на школата на Кукиуон.

Преди 1990 г. ни забраняваха да тренираме бойни изкуства и се криехме. Нашият боен клуб беше маскиран като школа по танци в културния дом, разказа българският министър-председател на домакините си от световното седалище на бойното изкуство.

Таекуондо е единственият източен боен спорт, който е част от олимпийските игри.

“Като гледах вашите усилия, не вярвах, че ще успеете да направите таекуондо олимпийски спорт, но вие успяхте. Най-важното в таекуондо са неговите принципи - да не се плашиш от силния, но да уважаваш слабия, да спазваш йерархията, да отстъпиш, за да дадеш шанс на противника и уменията да се използват за постигането на мир”, подчерта Бойко Борисов в словото си в дома на прочутото бойно изкуство. Тези умения били особено важни и за политиците, допълни той.

Повече се радвах, когато получих първи дан, защото това показваше, че мога да се бия, обясни по-късно премиерът.

Почетният девети дан по таекуондо се присъжда от Кукиуон главно на политици. През 2013 г. с него е удостоен и руският президент Владимир Путин, а през тази година титлата е дадена и на белгийския крал Филип.

Посещението на Бойко Борисов в Сеул пък започна с поднасянето на венец на Националното гробище в столицата на Южна Корея. В него са положени останките на 165 000 души, загинали в Корейската война и войните за независимост преди нея.

Борисов и делегацията се снимаха за спомен в световната централа по таекуондо KUKKIWON.
Борисов и делегацията се снимаха за спомен в световната централа по таекуондо KUKKIWON.

На финалната права!

“Фолксваген” може

да подпише с Турция

още другата седмица

Решението за изграждане на новия завод вече е взето, твърди вътрешен източник на в. “Франкфуртер Алгемайне Цайтунг”. Надзорният съвет обсъжда последно в петък

Решението за изграждането на нов завод на “Фолксваген” в Турция вече е взето, съобщава агенция Ройтерс, позовавайки се на германския вестник “Франкфуртер Алгемайне Цайтунг” (ФАЦ). Според тази новина Надзорният съвет на концерна вече е одобрил инвестицията, като решението може да влезе в сила всеки момент, а договорите могат да бъдат подписани още идната седмица.

ФАЦ се позовава на вътрешни източници в концерна и пише, че остава да се уточнят някои последни подробности от договора, включително някои данъчни въпроси. За тези подробности наскоро разговаряха шефът на концерна Херберт Дийс и турският президент Реджеп Тайип Ердоган.

Източникът на вестника казал дословно: “Намираме се на последната права, сега само остава да доизгладим договора.”

Очаква се Надзорният съвет на “Фолксваген” да обсъди темата и на заседанието си в петък (27 септември), но след като контрольорите на концерна вече са потвърдили решението, идната седмица вероятно ще бъдат изпълнени последните необходими условия и договорът ще бъде сключен, съобщава “Дойче веле”.

Според вестника и турската страна е сигурна, че договорът ще бъде подписан съвсем скоро.

“От икономическа

гледна точка тази

инвестиция е

100% сигурна”,

казва Алпер Канджа, шеф на турската Асоциация на автодоставчиците “Тайсад”.

Той уточнява, че от другите кандидати за инвестицията накрая е останала само България, но в крайна сметка Турция е успяла.

Канджа очаква инвестиция от порядъка на 1,2 до 1,5 милиарда евро.

Строителната площадка край Маниса, на 40 километра от Измир, ще бъде разположена на площ от два квадратни километра.

Според Канджа

сега се решавал

последният открит

въпрос: изкупуването

на парцелите от

техните собственици,

включително няколко общини и един индустриален парк. Лобистът признава, че можело да се наложат и принудителни отнемания на парцели.

През 2018 година “Фолксваген” беше най-продаваният автомобил в Турция, където бяха закупени 67 000 фолксвагена и 21 000 шкоди.

Досега Турция внасяше тези автомобили.

Алпер Канджа твърди, че когато “Фолксваген” започне да произвежда в самата Турция, това ще бъде и ясен политически сигнал: “Това решение ще нормализира икономическите отношения между двете страни и ще им донесе двустранни изгоди.”