Въпреки обещанията през 2007 г. анализът на KPMG
да е публичен, някой “забравя” да го представи на
медиите. През 2009 г. новият финансов министър Симеон
Дянков го качва на сайта на своето министерство, където
може да се прочете и днес
В събота политологът и бивш депутат от ГЕРБ Антон Тодоров припомни във фейсбук забравен доклад на KPMG за конфликтите на интереси в пътния фонд.
“Имам един доклад на KPMG, който беше засекретен през 2008 г. от тогавашния финансов министър Пламен Орешарски. В него има много знакови фирми на Васил Божков, Таки, Братя Галеви и др., чиито фирми са получили милиони за пътно и друго строителство. Без търг, без конкурс, без нищо”, написа бившият депутат от ГЕРБ Тодоров, публикувайки 80-те страници.
Става въпрос за доклад на одиторската компания за дейността на Национална агенция “Пътна инфраструктура” (днес Агенция “Пътна инфраструктура”). Той е поръчан от финансовия министър на кабинета “Станишев” Пламен Орешарски, след като Еврокомисията спира парите за пътно строителство в България.
До крайната мярка се стига заради избухналия през 2007-а скандал “Батко и братко” и когато медиите бяха залети с публикации за поръчките, които тогавашният директор на агенцията Веселин Георгиев бе дал с многобройни нарушения на своята фирма, която прехвърлил на брат си - “Биндер” АД.
Докладът бе готов през октомври 2008 г. и е посветен само на агенцията през 2007 г.
Въпреки обещанията, че ще е публичен, Орешарски не го публикува Това стана едва през 2009 г., когато на власт вече бе първият кабинет на ГЕРБ. Тогава вицепремиерът и финансов министър Симеон Дянков го пусна на сайта на финансовото министерство, където си стои и до ден днешен в секция “Документи”.
Фалиралият през 2014 г. “Холдинг Пътища” на Васил Божков се появява в доклада още на 32-а страница. Той е даден като пример за това как неправилно в НАПИ са били съхранявани документите от обществените поръчки.
В един от сключените през септември 2006 г. с холдинга на Божков договори от тръжното досие е изчезнала финансовата оферта, с която е спечелена поръчката.
Не пише за кой договор става въпрос, но по онова време “Холдинг Пътища” печели поръчки за магистрали и първокласни пътища. Холдингът изгражда лот 4 на “Тракия” - 49 км от Ямбол до Карнобат. Точно този лот закъсня и няколко пъти беше оскъпен.
Формално погледнато, фирмата не е виновна, че в агенцията не съхраняват оригиналите на документите. На практика изчезването на плика с предложената цена, въпреки че стойността е вписана в договора, не позволява да се проследи и види дали всеки член на тръжната комисия се е подписал върху всички листове на финансовата оферта. Има и подозрения, че оригиналът на тези документи може и да е бил подменян по време на процедурата. По онова време пътната агенция не допуска медии до отварянето на офертите, това правило бе въведено след 2010 г.
Сред примерите на договори, на които KPMG не е успяла да намери оригиналите на пликовете с цените, са тези на “Биндер” АД – фирмата на Батко (фирмата на бившия шеф на пътищата Веселин Георгиев), на ДЗЗД “Екопътстрой поддържане” - пазарджишка фирма, която редовно печели поръчките за текущ ремонт и поддържане на пътищата в областта, и на ПСК ЕС БИ ЕС Стара Загора - фирма, която в онези години често се явява на конкурси и търгове в съдружие с “Биндер”.
В доклада на одиторите се описва и друго сравнително често срещано нарушение - договорът, който се сключва след обществена поръчка, да няма нищо общо с проекта за договор, който е бил публикуван с обявата на същата тази поръчка.
Два от споменатите в доклада случаи с фирми, с които е допускано такова нарушение, са с “Пътконсулт 2000”. Това е фирмата, която извършваше строителен надзор на злополучния ремонт на участъка край Своге, където стана голямата автобусна катастрофа през 2018 г.
Контролираното по онова време от Васил Божков Холдингово дружество “Пътища” се появява и на друго място в доклада. През 2006-2007 г. холдингът спечелва обществена поръчка за част от проекта “Транзитни пътища IV”, по-точно за лот 8, който представлява рехабилитация на пътни участъци в Разград и Шумен. Проектът е финансиран от Европейската инвестиционна банка с държавно гарантиран заем от 60 млн. евро. Затова и от KPMG проверяват документацията около поръчките доста подробно.
Стойността на лот 8 е 25 млн. лв. с ДДС. На първо място е установено, че в договора има значително превишение на обема на
работата, която трябва да се извърши, в сравнение със заданието на обществената поръчка. Има и значително завишение на цената. Но в пътната агенция не уведомяват за това строителното министерство, а анексите са подписвани от шефа на пътния фонд, който сам си е издавал заповеди да ги подпише.
Одиторите откриват анекс за удължаване на срока за лот 8, който е бил 14 декември 2007 г. Не пише обаче на коя дата е сключен този анекс с “Холдингово дружество Пътища” . От прегледа на цялата документация станало ясно, че това не е могло да бъде възможно преди 21 май 2008 г., т.е. много след като крайният срок е отминал.
И така крайният срок на договора е преместен с почти една година – до ноември 2008 г., като плащането дори е увеличено с малко, макар логиката да е обратната.
“Бургаспътстрой”, която по онова време е дъщерна на “Холдинг Пътища”, чийто мажоритарен собственик е Васил Божков, според доклада също е просрочила значително сроковете за рехабилитация на пътя Ясна поляна – Приморско. В случая обаче вината не е само на фирмата - при строителството се оказва, че почвата е с влажност, значително по-висока от посоченото в проекта, който е предоставен на строителя от наета за целта от пътната агенция фирма.
В такива случаи се налагат значителни допълнителни дейности, които оскъпяват проекта, и фирмата, естествено, отказва да ги направи, ако не ѝ се заплати. Налага се и промяна на трасето, което допълнително оскъпява пътя, защото трябва да се правят нови отчуждения. Оказва се, че фирмата е пращала писма на пътната агенция и тя е отговорила чак след 4 месеца, като едва тогава е възложила на проектанта да поправи проекта си. Всичко това обаче води до забавяне и оскъпяване.
С този проект на “Бургаспътстрой” е свързано доста по-любопитно
нарушение - един от многото случаи на конфликт на интереси, отбелязани в доклада на KPMG. Член на оценителската комисия с право на глас при оценяване на офертите за пътя Ясна поляна – Приморско е бил по същото време и съдружник на изпълнителния директор на “Бургаспътстрой” във фирмата “Изток 96” ООД. Служителят на агенцията (в доклада не пише кой е, нито изпълнителният директор на “Бургаспътстрой”) е подал стандартната декларация за липса на конфликт на интереси, която, както и да се гледа, е документ с невярно съдържание. От друга страна, “Бургаспътстрой” е спечелила поръчката с по-високата от двете подадени оферти, като разликата в цената е приблизително 1,9 млн. лв.