До 10 000 лева екологичен бонус да получават бъдещите клиенти на чисто нови коли, ако върнат за скрап возило над 15-годишна възраст, съобщи Храбрин Иванчев, председател на Управителния съвет на ААП (Асоциацията на автомобилните производители в България) на онлайн пресконференция. Това е предложението на асоциацията към правителстовото за стартиране на т.нар. скрапинг програма. 10-те хиляди лева са предвидени при покупка на електрически автомобил, 7500 лв. при взимане на хибрид. Има обаче и искане за бонус в размер на 5 хиляди лева за автомобил с двигател с вътрешно горене с бензин или дизел с екостандарт Евро 6d.
"Такива програми има и в Хърватия и в Гърция, които не са производители на коли. Там са осъзнали, че само така може да ес борят със замърсения въздух и инцидентите по пътищата. Мерките у нас с екологичната компонента в годишния данък няма така желания ефект. За това предлагаме и скрапинг програма. Това е екобонус при рециклиране на над 15-годишен автомобил и взимане на фабрично нов. Има доста програми, при които могат тези пари да стигнат за потребителите. При бюджет от 50 милиона лева ще се изтеглят 10 000 стари коли, за да се заменят с 10 000 нови. Отделно ползите ще са за здравето и екологията. Приходите от ДДС при вноса на нови автомобили и косвените данъци, пътните такси, приходите за държавата от такава скрапинг програма ще достигнат над 80 милиона лева. Много от тези коли над 15 г. са част от т.нар. почиващ трафик, които не са в движение и предимно са паркирани. Това е възможност за стартиране на управлението на автопарка в България. Има различни механизми, откъдето може да се осигури финансиране освен чрез държавния бюджет. Има и фонд за възстановяване след коронакризата. Може да се намери най-ефективният метод. Освен това тази мярка може да се самофинансира. Кандидатстването за нов автомобил ще става при връщане на кола към някоя фирма за скрап. Целта е масовият потребител да си смени колата, а не някоя фирма да си обнови автопарка си и затова ще има ограничение в бройките", каза Иванчев по повод скрапинг програмата.
Спадът на регистрациите на нови автомобили у нас през първите 10 месеца на годината е 34 процента. През 2020-а са пласирани 29 509 коли, докато през 2019-а са били 44 707. Общо 21 процента е намалението на автомобния пазар в България при новите и старите автомобили. Тази година най-много се купуват колите над 20 години - с 8,2 процента повече до 136 хиляди са регистрирани. Докато до 5-годишните возила са намалели с 5000 бройки или минус 1,16 процента. Средната възраст на автопарка у нас е 18,5 години при среден за ЕС 10,5 години. Най-старият автопарк в Европа е у нас. Смъртността в европейските държави при инциденти с превозни средства е 51 към 1 млн. души, докато в България е 89 на 1 млн души. "Не превишаваме катастрофите, но смъртността е голяма", подчерта Иванчев.
Асоциацията предлага също така и въвеждането на онлайн регистрации във вид на електронни сертификати СОС с обща база данни в ЕС. Също така от управителния съвет настояват най-накрая да се осъществи и идеята им за подаване на документи в КАТ с електронен подпис. Това ще доведе до намаляване на опашките с 15 процента.
"Тромаво се движи това наше предложение и не е с темпото, което искаме. Трябва да се направи, за да не се налага до струпване на хора в пунктовете на КАТ. Електронните сертификати СОС се използват в Нидерландия и Германия. Подадохме тестове сертификат, всичко рабогеше. Но засега процеса още е на ниво работна група. За втората ръка автомобили няма как да стане, защото те са на хартиени носители", добави Иванчев.
От асоцацията искат да има и един регистър на автомобилите в България.
"Той съществува на много места в Европа. Видяли сме го в Румъния. Всеки автомобил да се записва в регистър и всичко, което се случва с него. Ремонти, застрахователните събития, технически прегледи. Всеки ще има достъп до тези дании. Потребителите ще знаят и реалните километри на даден автомобил. Ще елиминираме измамите с превъртането на километражите. Едно от основните неща на пазара с употребяваните е измамата с километража. Този регистър да е достъпен до всички. Всеки клиент, който иска да си купи кола втора ръка да има информация за нея и да има някаква сигурност. Всички автомобили при първа регистрация да се вписват освен в регистъра, но да минават и детайлен технически преглед", завърши Иванчев.