Търговци търсят площи, за да си съхраняват стока, която продават през интернет
Само в столицата се изграждат над 240 хиляди квадратни метра логистични паркове
Онлайн търговията, която се разрасна в пандемията, има нужда от много складови пространства. Случващото се тази година заради пандемията предизвика недостиг на такива площи и доведе до много по-масирано строителство на нови складове, показа проверка на “24 часа”.
Предприемачи веднага се възползваха от ситуацията и през 2020 г. само в столицата се строят толкова складове, колкото за пет години преди.
Според данните на консултантската компания Colliers International през годините след 2013-а в София и околностите ѝ всяка година са построявани между 30 и 50 хиляди квадратни метра нови складове и логистични центрове, като през последните няколко години са стигали и до 80 хиляди на година (виж графиката). Но само през 2020 г. тук се строят цели 241 хиляди квадратни метра нови, което не се е случвало никога досега. Това е на практика толкова, колкото преди се е строяло за 5 години.
Част от новите площи в строеж - 95 хиляди квадратни метра, са на голяма логистична и транспортна фирма с международен бизнес. Тази цифра е посочена на сайта на компанията. Понастоящем тя има други 100 хиляди квадратни метра в свой логистичен център на “Ботевградско шосе”, който работи на принципа на отдаване на складови площи под наем.
Друг голям проект, който се изгражда в близост до столицата, е на българска фирма.
Логистичният парк се намира в Елин Пелин близо до жп гарата и е върху терен от 504 дка. В Божурище също се строи усилено - изграждат се 70 хиляди квадратни метра логистични бази.
Елин Пелин през последните години стана нещо като логистичното сърце на България, най-вече заради уникалното си разположение. Той се намира между две магистрали, в близост до столичното летище и с удобна пътна връзка до него. С изграждането на Северната скоростна тангента и най-вече на магистрала “Европа”, която скоро ще позволява лесен достъп до българо-сръбската граница, това софийско селище има шансовете да се превърне в нещо като транспортен хъб на Балканите, защото по принцип се намира в центъра на полуострова. Неслучайно потенциалът му бе забелязан още преди петнайсетина години от всички големи търговски вериги и в момента в Елин Пелин и околностите му се намират централните складове на “Лидл”, “Практикер” и още няколко търговски вериги.
Малките търговци, които пандемията принуди да продават все по-голяма част от стоките си онлайн обаче нямат финансова възможност сами да си строят складове и затова най-бързият и лесен начин е да наемат. Само че напоследък и това става все по-трудно и наемите са започнали да пълзят нагоре.
Една от големите софийски фирми за складове под наем, която има два големи комплекса – зад “Метро” в старата база на СОМАТ и в “Манастирски ливади”, например е посочила на сайта си, че е изчерпала всички свободни площи освен тези от 7,5 квадратни метра, които се предлагат на невероятно високата цена 146 лв. на месец.
Това прави по 5 евро на квадратен метър, а само допреди два месеца в свой доклад за този пазар от Cushman & Wakefield Forton посочиха, че средната цена за складове клас А е 4 до 4,40 евро.
Тази средна стойност обаче се получава от това, че много от складовете са огромни по размер и това, естествено, намалява цената на наема. Складове с площи по 10-20 хиляди квадратни метра и нагоре по принцип биха могли да струват и по-малко.
“Секторите, в които се отчита растеж – бързооборотни стоки, подобрения за дома и електронна търговия, са основните двигатели в сегмента. Въпреки че през последните тримесечия бяха сключени няколко по-значителни сделки за наем, на пазара продължава да доминира строителството на проекти за собствено ползване или по поръчка (build-to-suitе). Стабилното търсене на индустриални и складови площи в София поддържа устойчиви наемните цени на първокласни площи”, поясни Жоро Ангелов, мениджър “Индустриални площи и развитие на парцели” в Cushman & Wakefield Forton.
В София обаче е пълно и с фирми, които дават под наем складове, които нямат нищо общо с високите критерии, на които отговарят големите логистични паркове. Обикновено това са запуснати стопански постройки, каквито има по всички квартали.
Доколкото може да се прецени по обявите им в интернет, техните наеми в момента не падат под 4 евро на квадрат на месец. Такива складове са много удобни на куриерските фирми, които напоследък се принуждават от голямото търсене да откриват офиси навсякъде из големия град и им трябват локални помещения за пратките.
“Сегашният бум се дължи главно на онлайн търговията. Вече все повече стоки, които пристигат в страната, не поемат към магазините, а си стоят в складовете или се местят в други складове на търговеца или взети под наем, за да бъдат извадени от там от куриерската фирма”, каза пред “24 часа” управителят на Bgsklad Симеон Митев. Това води в момента до развиването на нови дестинации за изграждане на логистични площи от рода на тези в Елин Пелин, Нови хан и последната част на булевард “Цариградско шосе” в столицата, където също са съсредоточени много площи за съхраниние.
Бум предстои и в Пловдив, в Бургас наемите са по 7 лв. за квадрат
ДИМЧО РАЙКОВ,
АНЕЛИЯ ПЕРЧЕВА
В Бургас активност по изграждане на нова складова база в по-големи размери се наблюдава предимно в Промишлена зона - юг, която се намира до 80-хилядния жилищен комплекс “Меден рудник” в областния център. Тя се изгражда в момента.
Теренът от 600 дка там е разчетен за големи предприятия и складове в обособени парцели на площ от над 20 дка всеки.
От догодина те ще се продават на търг при първоначална цена от 50 лв. на квадрат. По-малки от готовата вече инфраструктура складове се отдават под наем в момента на цени от 7 лв. на кв. метър, ако са в очертанията на града, и 2 лв. - ако са извън него.
Предлаганите имоти рядко надхвърлят площ от 1 дка, те са предимно от метални конструкции и панел и по-рядко от тухли.
Складовете в Пловдив са разположени основно на околовръстното шосе, на входовете и изходите на града и на магистрала “Тракия”. В момента се строи голям логистичен склад на пловдивско козметично предприятие на околовръстното шосе с цел отдаване под наем.
“София е по-развита откъм логистика в сравнение с Пловдив. Но пък предприятията в най-голямата в страната “Тракия икономическа зона”, разположена около града, притежават свои вътрешни складове, които са огромни”, коментира зам.-кметът Стефан Стоянов.
Според него в следващите години обаче логистиката в Пловдив ще се развива с интензивни темпове заради индустриалната зона. Другите благоприятни фактори са наличието на различни видове транспорт, близостта до магистрала и интермодален терминал.