“Спаси София”: Проектът е лобистки

“Заблуждавате! Ще създам движение “Спасете ни от “Спаси София”, отговаря Антон Янев - проектант на разширението

Един лъч на софийското метро, който да стига до Симеоновския лифт, ИКЕА и “Ринг мол”, от лятото на 2020 г. разделя партии, гневи столичани и озадачава експерти.

Тогава, въпреки че в Столичната община от 2012 г. се работи за свързване на метрото с Витоша, точката за бъдещото трасе трябваше да се обсъди на заседание на комисията по архитектура към СОС. То евентуално би било построено след години. Съветниците от “Демократична България”, БСП и независимият Борис Бонев от “Спаси София” гласуват “против”.

В четвъртък се

прави нов опит

несъгласните да

бъдат убедени

и обратното. И двете страни се подозират в лобистки интереси. На онлайн обществено обсъждане ще се дискутира изменението на общия устройствен план за трасе на метрото, с което да се удължи първата линия от Бизнес парка през местността Камбаните в “Младост 4”, където ще е едната метростанция, а другата - при кръстовището между околовръстния път и бул. “Климент Охридски”, където ще прави връзка със Симеоновския лифт. Идеята е да се резервира трасето за бъдещото метро.

Докато политици и експерти спорят за проекта, две социологически изследвания - едното през лятото на 2020 г., а другото през март 2021 г., показват, че за столичани да има метро до ИКЕА и “Ринг мол”, е удачно. При първото изследвание - от 1012 пълнолетни столичани, анкетирани от социолозите на “Тренд”, за 69% ще е удобна тази линия на метрото. 23% “не знаят”, а 8% не искат метро до лифта. Преди месец вече 82% желаят метрото да продължи да се разширява, а само 6% са против. Чрез фейсбук обаче

“Спаси София”

предупреди, че

управляващите

опитвали пак

да “пробутат до

всеки мол

лобистко метро”. Сметките на организацията на Бонев сочели, че новата линия ще провокира ново застрояване на Витошката яка. Очевидно заради по-удобния достъп . “Спаси София” са убедени, че от услугата ще се възползват едва 1800 живеещи и 8000 работещи и затова трябва да се придвижват с автобуси. Околовръстният път бил с по 5 ленти в посока, по които автобусите ще се движат бързо и без закъснения!

Защо ще строим

метро успоредно

на магистралата?

Симеоновският лифт е частен и е на 1 км от метростанцията. “Витоша ски” се съди с общината, а ски центърът почти не работи. Не е ясно как това подобие на лифт и ски зона ще генерират пътници като за метро”, притесняват се още от “Спаси София”. И затова предлагат вместо в скъпо метро да се инвестира в промяна на “разпадащи се тротоари и улици, занемарени квартали, липсващи паркинги и детски градини”.

За инж. Антон Янев, управител на бюро РИКАТ, който е част от екипа, проектирал разширението на метрото, твърденията на Бонев са “лобистки, необосновани и не дават алтернатива”.

“Ще основа движение “Спасете ни от “Спаси София”, защото претенциите идват в повече”, предупреждава инж. Янев. Проучванията на експертите показват, че

метрото ще

обслужва 41 442

пътници дневно

в двете посоки. Това е почти 3 пъти над минималните изисквания за доказано натоварване при строителство на метрото - 15 000 души. Връзката ще обслужва в пъти повече хора от разклонението към “Горубляне”, предложено миналата година от “Спаси София”.

По официални данни през 2019 г. “Ринг мол” е посетен от 3,2 милиона автомобила, а ИКЕА - от над 2,8 милиона коли. “Сметнете колко хора прави това и дали метрото ще обслужва само 1800 живеещи и 8000 работещи в този район, както твърдят от “Спаси София”. Моловете отдавна не са само място за пазаруване, а и за забавление, защото има детски центрове, кина и заведения. Ако аз кажа, че има лобистки интереси в постовете на “Спаси София” - например, че защитават интересите на собствениците на молове, до които вече има метро, за да се запази тяхната посещаемост? Или пък, че защитават интересите на автобусна фирма? Да видим кой е прав”, риторично пита проектантът. Инж. Янев отрече и твърденията на “Спаси София” за цената на двете метростанции - те щели да струват около 100 млн. лв., а не 200 млн. лв. Освен това от “Витоша ски” възложили на австрийската компания “Допелмайер” проект за удължаване на Симеоновския лифт, залегнал в разширението на метрото. “Спаси София” заблуждават хората. Нека да си опреснят данните”, настоя инж. Янев.

Очакванията до 2030 г. са в границите на пешеходния достъп до двете метростанции да работят 28 000 души, които също ще могат да пътуват с най-бързия, екологичен и удобен транспорт. По прогнози метрото ще намали поне с 1000 колите, които сега се движат в района в час пик.

Ако метрото се разшири, достъпът на софиянци до планината Витоша ще стане много по-лесен.

“Нали всички говорят, че въздухът е замърсен и трябва да се развива електротранспортът. А от “Спаси София” искат още автобуси, които да замърсяват повече. Този проект не е само за разширение на метрото, той включва удължаване на Симеоновския лифт до последната бъдеща метростанция при околовръстния път, както и за нова автогара там, на която да се преместят автобусите, които сега спират на автогара “Юг”. Тоест автобусите, които возят пътници от Самоков например, също да спират там, да не навлизат в града, а хората да получават удобна връзка с метрото. И най-важното - достъпът до планината Витоша. Този проект ще сложи край на задръстените в момента от коли и автобуси пътища до планината и той ще задължи собствениците на Симеоновския лифт да го ремонтират и удължат”, категоричен е инж. Янев.