Над $ 1 млpд. похарчени за луксозни частни кораби от началото на годината
Богаташите са похарчили над 1 млрд. долара за суперяхти от началото на тази година в желанието си да се спасят от коронавируса и да заобиколят забраните за пътуване, разкри Би Би Си, позовавайки се на данни на специалисти в областта. Огромен бум имало и в продажбите на яхти втора ръка, посочват те.
Трендът за покупка на суперяхти започнал през лятото на миналата година и е на път да постави рекорди, твърди изданието Boat International. Като суперяхта се определя кораб, който е дълъг над 24 метра и се нуждае от екипаж (най-големите в света стигат до 180 м дължина).
Малките суперяхти струват между 1 млн. и 5 млн. евро, ако бъдат купени на втора ръка. Годишно
за поддръжката
им отиват още
около 200 000
евро за екипажа,
горивото и
таксите за
акостиране
По желание на собствениците те може да са оборудвани със спа басейн, слънчева палуба, гимнастически салон и какво ли още не, обяснява пред Би Би Си Стюард Кембъл, главен редактор на Boat International. Бумът на продажбите се диктува от “кохорта много богати хора”, които на всяка цена искат да избягат от ограниченията, наложени от пандемията, и затова опитват да стоят далеч от бреговете, казва още той.
Повече от 50%
от продажбите
са в САЩ
и собствениците порят американските крайбрежни води, надхитряйки санитарните мерки, посочва Стюард. Той подчертава, че далеч не всички суперяхти са притежание на олигарси, а и на бизнесмени, които са спечелили парите си по етичен начин, като някои от тях са и дарители за различни каузи. Според него притежателите на собствени кораби подпомагат туризма, както и корабостроителната индустрия.
Трите най-големи яхти втора ръка, продадени тази година, са “Соло” - за близо 63 млн. евро, “Еликсир” - за 39 млн. евро, и “Лейди Шеридан” - за около 29 млн. евро.
Според специализирани сайтове продажбите на яхти през първото тримесечие на 2021 г. са скочили с 46% в сравнение със същия период на миналата година.
133 кораба
са сменили
собствениците
си срещу 91
през 2020 г.
Всички те обаче са истински джудженца пред гигантската яхта, която шефът на “Амазон” Джеф Безос строи по поръчка от 5 години и която ще струва 500 млн. долара. Тя трябва да слезе от строителните докове и да започне да пори моретата това лято (виж карето).
Според статистиките в момента на вода в света са 9357 яхти, дълги над 30 метра, като 85% са моторни, а 15% са ветроходни като тази на Безос. Голяма част от тях принадлежат на корпорации, затова понякога е трудно да се каже коя яхта на кого точно е собственост.
В същото време активисти на неправителствената организация “Оксфам”, която следи под лупа ръста на доходите на най-големите богаташи в света, изрази публично възмущение, че
такива суми се
дават за скъпи
играчки, а не
за ваксини в
бедните страни
Според организацията за 1 млрд., похарчени за суперяхти, би могло да бъде ваксинирано цялото население на страни като Непал, където болестта нанася огромни поражения. “Това е ужасно и е знак, че светът напълно е объркал приоритетите си. При толкова голямо богатство бедните страни не могат да получат ваксини, с които да защитят населението си”, казва Макс Лоусън, един от ръководителите на “Оксфам”.
Безос строи плаваща Хеопсова пирамида
Безспорно най-очакваната премиера в света на мегаяхтите това лято е тази на създателя на “Амазон” Джеф Безос. За нея се носят легенди вече няколко години, откакто милиардерът я поръча на компанията “Осеанико”, която я строи в нидерландска корабостроителница. Твърди се, че 127-метровият кораб ще струва около 500 млн. долара - цена, която най-богатият човек в света няма никакъв проблем да си позволи, още повече че по време на пандемията той значително увеличи състоянието си и то достигна 200 млрд. долара. Би Би Си припомня още, че на половината от тази цена - 250 млн. долара, през 2013 г. Безос стана собственик на вестник “Вашингтон пост”.
Цената не включва по-малката моторизирана “поддържаща яхта”, която Безос също има намерение да купи. Основното ѝ предназначение ще е да служи за площадка за кацане: любовницата на Безос - бившата тв водеща Лорън Санчес, е пилот на хеликоптер.
На основната яхта няма как да бъде изградена площадка за хеликоптери заради трите огромни ветроходни мачти на палубата. По-малкият кораб ще е пълен също и с различни луксозни джаджи като катери, джетове и дори подводница.
Според агенция Блумбърг държаният в тайна проект за яхтата, известна само с означението Y721, би трябвало да бъде завършен до края на този месец. За строителството на подобни съдове са нужни поне 5 години, така че очевидно Безос е направил поръчката отдавна.
Нидерландската компания “Осеанико” до момента никога не е коментирала проекта. Нейно дело е 107-метровата яхта “Черната перла” - една от най-големите в света. Tя е собственост на руския милиардер Олег Бурлаков. Брокерите на яхти наричат корабите над 100 метра гигаяхти.
Яхтата на Безос е дълга 127 метра. Ако бъде изправена вертикално, тя ще е висока почти колкото Хеопсовата пирамида в Гиза (138 м) и почти на половината на Айфеловата кула, сравнява Би Би Си.
При изграждането на подобни плавателни съдове за най-богатите в света обикновено всички работници са задължени да подписват договори със специални клаузи за конфиденциалност.
Доскоро яхтата на руския олигарх Андрей Мелниченко, известна като Sailing Yacht A, бе най-голямата частна ветроходна яхта в света с дължина 142 метра. Яхтата на Безос вероятно ще прилича по външен вид на нея, но не и във вътрешната украса - стълбите в кораба на руснака са украсени със сребърни листа.
В момента най-голямата яхта в света е плаващият дворец на емира на Абу Даби “Асам”, който бие всички със своите 180 м дължина.