Главният редактор на 25-годишното списание Таня Червенкова със съвет защо да не ставаме роби на сезонното модно
- Как се промени списание “Идеален дом” за 25 години, г-жо Червенкова? Как се задържа в динамичното време, в което много печатни издания спряха?
- “Идеален дом” преживя различни промени в своя обем и графична концепция, в редакционните екипи, но успя да преодолее превратностите на времето.
И да остане верен партньор на всички, които имат нужда от идеи и конкретни примери как да се оформя вътрешното пространство, за да е функционално и естетически издържано.
Днес всеки новодомец и всеки собственик на хотел, офис, бутик се съобразява с интериора и е готов да отдели средства за него, да потърси експерт. Точно подобен подход помага и насърчава издание като нашето. Списанието е до читателя с информация за дизайна и архитектурата, за обзавеждането и най-новите технологии в домашната техника, с полезни съвети за градината и трапезата. То не залитна в абстрактни и отдалечени от реалността проекти и самоцелни дизайнерски решения. Искаме да представяме не просто красиви страници, а журналистически продукт с богато и смислено съдържание, в което всеки да намери нещо за себе си. Оцеляваме, разбира се, и благодарение на точната издателска политика, която преценява, че има нужда на пазара да бъде запазено подобно луксозно издание с кауза да гради една нова култура на бита на българина.
Специалният юбилеен
брой е вече на пазара -
със 176 чудесно илюстрирани страници , той е интересно и обемно четиво за лятото, когато се планират ремонти, сменят се мебели или се купува жилище.
Но много, много читатели купуват всеки месец "Идеален дом", защото просто ги подтикваме да мечтаят и да стъпват в един по-красив свят, далеч от политическите и здравни притеснения на деня ни.
- 25 години, откакто съществуа, списанието, правите и конкурс “Къща на годината”. За 25-ти път произведохте и раздадохте наградите “Сребърен гвоздей”. Какъв е стимулът за най-добрите архитекти и дизайнери да се състезават в подобна висша лига?
- Конкурсът “Къща на годината” е първият и за 25 години се наложи като най-авторитетното състезание за най-добрия български интериор. Във времето той претърпя развитие - в началото проектите, които се номинираха, бяха само 12, и се публикуваха като “Къща на месеца” във всеки брой. Сега конкурсът е вече в пет категории и последното му издание включваше 40 проекта “Апартаменти”, “Еднофамилна къща”, “Малко жилище”, “Обществен интериор” и “Студентски проект”.
Първите четири категории са за реализирани интериори, а петата, най-новата, е за мечтите - преддипломните проекти на бъдещи архитекти от Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ).
Селекцията се прави от редакцията - сред жилищата, които сме публикували през годината, а самото оценяване е от авторитетно жури от утвърдени архитекти и дизайнери.
Българските автори на интериори все по-често печелят и авторитетни награди от международни конкурси, но знаят, че е важно да са оценени и на българска сцена, а “Идеален дом” е отворен за най-добрите.
- Как избирате къщите и домовете, които да споделите с читателите? С какво трябва да са по-различни?
- Подборът не е лесен - да се намери хубав дом и да се влезе в него за дълга фотосесия, е сложен процес. Интериорът трябва да има автор, професионалист във вътрешния дизайн. Показваме и случаи, в които самите собственици са го оформили, но те обикновено притежават подготовката и уменията за това - художници, артисти. В техните жилища водеща е атмосферата и тях може да видите в рубриките “Художникът в своя дом”, “Домът на звездите”.
Но главната ни цел е да представяме реализирани проекти на утвърдени или съвсем млади автори, за да ги насърчил и да покажем на читателя една галерия на добри интериори.
Защото
вътрешната
архитектура граничи
с изкуството,
тя е като картина
в рамките на
определено вътрешно
пространство
Добрият архитект и дизайнер знае, че всеки елемент в нея трябва да е като нанесен от четката на художник - осветление, цветове, материали, форми.
Постепенно изданието и конкурсът се наложиха като форум, на който си заслужава да се участва и все повече автори искат да се включат. Но освен самите архитекти и дизайнери важни са и обитателите, собствениците на жилищата и обществените места, които искаме да представим. Те също се превръщат в участници, макар и предимно анонимни, защото се доверяват и ни допускат в най-интимното си пространство. И ние сме им благодарни за това.
За съжаление, има и хора, които по различни причини не желаят техният дом да се появи в списание и така добри проекти остават скрити за публиката, а това е жалко, тъй като авторите имат нужда от насърчаване. А читателите - от примери, които да ги вдъхновяват. Защото най-важната мисия на издание като “Идеален дом” е да бъде откривател и регистратор на идеи и желания, както и добър партньор в тяхното осъществяване.
- Как се е променил вкусът на българина за дома, а и уменията на архитектите и дизайнерите през тези 25 години?
- През годините и вкусът, и отношението към интериора много се промениха и това е нормално. Отварянето ни към света, пътуванията и срещите с други страни и култури, интернет информацията обогатява, българинът все повече цени и държи на съвременния начин на обитаване - по-елегантен, по-представителен и съобразен с актуалните тенденции. Промени се и работата на нашите архитекти и дизайнери.
В УАСГ има катедра “Интериор” при Архитектурния факултет, която подготвя много добри кадри, нейният ръководител доц. д-р Александрина Ненкова е член на журито на нашия конкурс. Но обучението продължава през цялата практика,
имаме архитектурни и
дизайнерски ателиета,
които работят наистина
на световно ниво,
все повече и зад
граница -
правят много къщи в Гърция, но и в Швейцария, Австрия и Германия. И интересното е, че водят със себе си и български екипи строители и други специалисти по довършителните работи.
До далечните градове и вилни зони в тези страни пътуват и камиони с български мебели. А клиентите съвсем не са само сънародници, а и местни инвеститори. Предпочитат ги не само заради добрите цени на българския труд, но и заради доказаното качество, неотстъпващо пред чуждото.
Скоро мебелисти ми споделиха, че не са били одобрени да изработят цялостно обзавеждане за къща в Германия не заради друго, а защото тяхната оферта е била неколкократно по-ниска немски производител и това е неприемливо за германския пазар.
- С марката “Идеален дом” излизат още три списания - “Къща извън града”, “Малкото жилище” и “Идеален дом Декор”
- Обогатихме поредицата “Идеален дом” със списания с по-малък формат, които обаче също стават все по-обемни и богати на съдържание.
“Декор” например е много обичано и чакано списание за хората, които могат и обичат да творят с ръцете си - предлага изобилие от идеи за т.нар. майстории за украса на дома и масата, за подаръци.
Вече подготвяме за печат и
скоро на пазара
ще се появи
най-новото,
четвърто издание на
“Къща извън града”,
където ще има жилища с различен мащаб и стил, но намиращи се там, където все повече мечтаем да живеем - далеч от шума и стреса на големия град, на зелено. “Малкото жилище” е за най-масовия дом не само на българина, в мегаполисите по цял свят това е най-разпространеният тип. Известно е, че в ограничената площ е голямото предизвикателство за дизайнера. Лесно е да твориш в пространство от поне 140-200 квадратни метра, но
да направиш хубаво
място за живеене
от 40-60 кв. м, е далеч
по-сложно
В категорията “Малкото жилище” на нашия конкурс тази година голямата награда спечели проект за едва 38 кв. м! От тях младите архитекти Владимиров и Гюнелиев бяха постигнали минимезонет на три нива - разбира се, благодарение на голямата височина на тавана, позволила да се оформи и трети етаж. Точно такива хитроумни постижения искаме да отличаваме и показваме в списанието.
- Кои са най-новите тенденции в интериорния дизайн ?
- Тенденциите любима се менят и от тях всеки трябва да вземе това, което му приляга на начина на живот, това, което го изразява като личност. Защото домът е нашето най-точно огледало и ако само робуваме на временни моди, той ще загуби характера си и няма да ни е подобаващ, а оттам и удобен. Сега например
отново стават модни
черните плотове в
кухнята и банята, но
дали подобна визия е
за всеки интериор?
От много тенденции в жилищната сцена остана траен т.нар. отворен план - всекидневната обединява кухнята и трапезарията. Едно масово увлечение, което заля световната практика, но докато в някои западни страни се опитват да съхранят самостоятелна готварската зона, у нас новото строителство не предвижда подобен вариант. Защото “оупън спейс” моделът пести място и дава повече простор, а и идеята е да има повече свобода в комуникацията. Да може и този, който приготвя храната, да е в контакт с останалите членове на семейството, с гостите. И така шетането около котлоните и мивката да се превърне в забавление и обща грижа.
Появи се островът като модул при кухнята, но той не бива да е на всяка цена - глупаво е да се прави само защото ни харесва, а няма място за него. За всички тези детайли помагат експертите, техният труд е важен и ако си го спестим, често плащаме повече за последвалите недомислия. А грешките в интериора обикновено трудно се поправят - как се сменя лошо избран под например, или пък баня, вградено осветление и т.н.
Днес домът има много лица - той е офис и виртуално училище, и място за срещи и развлечения, за спорт и кулинарни подвизи. Всичко това налага нови предизвикателства пред архитекти и дизайнери, пред всички нас, които искаме да творим и живеем по-умно и по-красиво.