От 2022 г. Европейският съюз въвежда интелигентен speed assist (ISA) или ограничител на скоростта. Тази система ще бъде засължителна за всички нови превозни, произведени след юни 2022 г., а на тези, сглобени преди това, ще бъде позволен гратисен период до 2024 г.
Интелигентният асистент за скоростта ще бъде задължителен от средата на следващата година за всички нови автомобили, микробуси и камиони, които се предлагат на пазара в ЕС. Като допълнение към ISA системите, ще станат задължителни и няколко нови технологии за безопасност.
Интелигентният асистент за скоростта ще предупреждава водачите, ако шофират прекалено бързо. Дори е възможно системата да поставя пречки за достигането на скорост, по-висока от разрешената. Система за GPS локация ще снабдява ISA асистента с необходимата информация относно разрешеното ограничение на скоростта.
Това означава, че всички автомобили трябва бъдат оборудвани с предна камера и навигационни устройства, което естествено допълнително ще ги оскъпи.
Има няколко варианта за действие на ограничителя на скоростта:
- Звуково предупреждение.
– Хаптичен педал - въз основа на принципа на обратната връзка, тази версия на системата затруднява натискането на газта и ускоряването, когато ограничението на скоростта е надвишено. Можете обаче да заобиколите системата, като просто натиснете педала малко по-силно.
- Вибриращ педал – в момента, в който ограничението на скоростта бъде превишено, педалът за подаване на газ започва да вибрира, с ритъм подобен на мобилните телефони.
– Контрол на скоростта с вибриращ педал — педалът за газта започва да вибрира, когато скоростта е превишена и системата намалява мощта на двигателя, освен ако водачът не изключи системата, натискайки силно педала за газта.
- Контрол на скоростта, без вибриращ педал.
Всичките тези ограничители на програмата могат да бъдат изключени от водача. Тя обаче се активира автоматично, при всяко ново запалване на двигателя.
По всички оценки на специалистите системата ISA трябва да бъде почти 100 процента точна до 2022, т.е. ще разпознава всички ограничителни знаци. Предизвикателство пред създателите й е идентифицирането на временните знаци на пътя. При тези случаи ще се разчита на предните камери.
Има и други системи за сигурност, които стават задължителни от 2022 г. и ще повишат още цените на новите превозни средства.
Това са:
- Система за разпознаване на умората на шофьора
- Камери за задно виждане и детектори на движението
– Устройство, записващо данни при инцидент ("черна кутия“)
– Система за предупреждение при напускане на лентата
- Спирачен асистент
– Колани, изпробвани при краштестове
- Дрегери, засичащи дали шофьора е употребил алкохол
- Системи за елиминиране на слепите зони и предупреждаване на другите участници в пътното движение, че превозното средство маневрира (задължително за бусове и камиони)
Според изчисленията на специалистите мерките ще спасят повече от 25 000 живота до 2038 г. и ще предотвратят нараняванията на поне 140 000 души в страните от ЕС.