Заради тях “Автомагистрали” засега ще строи само три отсечки от “Хемус”
Нови правила за прилагането на вътрешното възлагане на обществени поръчки, познати като ин хаус, пусна финансовият министър Асен Василев.
Според тях, за да може да се сключи договор без търг или конкурс, трябва да са налице три условия. Първото е възложителят да има контрол над изпълнителя, включително и върху стратегическите цели и значими решения. Уточнява се, че не е достатъчно възложителят да е едноличен собственик на капитала. Нужно е и да докаже, че участва в управлението на дружеството, като например при решения, свързани с избора на управителни органи, определянето на бизнес план, намаляване и увеличаване на капитала и други.
Второто условие е повече от 80 на сто от дейността на изпълнителя на ин хаус поръчката да идва от договори с възложителя или от негови структури или от други юридически лица, контролирани от възложителя. Така се гарантирало, че дружеството, което ще изпълнява поръчката, не получава конкурентно предимство пред другите, а че страничната му дейност има само спомагателен характер.
Третото условие е изпълнителят на ин хаус поръчката да има капацитет да изпълни сам съответните дейности - услуга, строителство и други. От финансовото министерство посочват, че ако се прехвърлят дейности на друго лице, на практика се стига до прикрито превъзлагане и така възложителят придобива чрез посредник стоки и услуги от трети лица, без да са спазени правилата за обществени поръчки.
Това не било допустимо, защото води до заобикаляне на закона и до ограничаване на конкуренцията.
От министерството на Асен Василев посочват, че когато някое от разгледаните условия отпадне, трябва да се направи нова поръчка в едномесечен срок от отпадане на условието. Договорът, подписан за ин хаус пък се прекратява.
Указанията изискват още министерства и ведомства, които имат намерение да правят ин хаус поръчки, да обявяват това публично. Освен това за някои поръчки със значителни стойности, със стратегическо значение или към които е налице сериозен обществен интерес, е препоръчително възложителите да обявят предварително намеренията си да сключат такъв договор в Регистъра на обществените поръчки. Изборът на този подход дава допълнителна сигурност относно законосъобразността и стабилността на договора след изтичане на срока за обжалване на обявлението.
Юристи, специализирани в обществените поръчки, твърдят, че новите правила пряко ще засегнат магистрала “Хемус”. Нейното изграждане всъщност бе първата голяма ин хаус поръчка в България. Тя бе възложена на държавното дружество “Автомагистрали” преди близо 2 г. Правителството на Бойко Борисов прибегна до този метод тогава след редица обжалвания при предишните стандартни поръчки, с които се търсеше строител на участъците от магистралата.
“Автомагистрали” подписаха за довършването на “Хемус” между Боаза и строящия се в момента участък Белокопитово - Буховци. Общата стойност на договора е над 2 млрд. лв., а целият недовършен участък от магистралата бе разделен на 67 подучастъка. Работата започна по три от тях, а останалите все още се проектират.
“Автомагистрали” обаче има договори с редица други фирми за техника, работници и материали. А това всъщност е нарушение на третото условие от новите правила за ин хаус поръчките. Юристите твърдят, че държавното дружество ще трябва да довърши вече започнатите три участъка, защото за тях има сключени договори и направени авансови плащания.
За останалите отсечки ще се наложи обявяването на нови обществени поръчки, за спечелването на които могат да участват всички строителни фирми.
Процедурата за договори без търг бе въведена заради изисквания на ЕС
Процедурата за вътрешно възлагане е гласувана в Закона за обществените поръчки заради разпоредби от европейското законодателство, включени в две директиви от 2014 г.
В тях е записано, че “правилата за обществени поръчки не следва да засягат свободата на публичните органи да изпълняват възложените им задачи за осигуряване на обществени услуги, като използват собствените си ресурси”.
В тези случаи правилата на закона не се прилагат, независимо че са налице всички елементи на обществената поръчка – възложител, разход на публични средства и обект. Възложителят не търси изпълнител на пазара, а използва собствени възможности. Това може да бъде звено от структурата му или създадено за целта контролирано от него юридическо лице. (24часа)