Решението на американския гигант в електронната търговия „Амазон“ да блокира китайски търговци може да ускори опитите на последните да развият директни канали за продажба и свои собствени платформи, смятат хора от бранша, съобщава Радио Китай.
В петък Шънджънското бюро за търговия е имало среща при затворени врати с около 10 водещи компании в трансграничния електронен бизнес, за да бъде обсъдено влиянието на решението на „Амазон“ върху местните играчи в сектора и евентуалните следващи стъпки, съобщи на сайта си вестник Security Times.
Ходът на „Амазон“ бе предприет, след като компанията обвини редица популярни китайски магазини, използващи платформата ѝ, че плащат за положителни отзиви от клиенти. Списъкът включва някои големи фирми с годишни продажби над 1 млрд. долара.
Според Шънджънската асоциация за трансгранична електронна търговия, от месец май досега най-малко 50 000 акаунта на китайски търговци са били засегнати от решението на „Амазон“, а щетите се оценяват за над 100 млрд. юана (15,4 млрд. долара).
Някои компании и браншови организации коментираха за китайски медии, че ходът на американския гигант вероятно ще ги накара да търсят и развиват други канали за продажби и да създадат собствени сайтове.
От май досега „Амазон“ блокира около 50 000 китайски търговци от платформата си, а като причини се посочват „неправомерно използване на функциите за оценка на продуктите“, „набиране на фалшиви коментари“ и „манипулиране на коментари чрез раздаването на ваучери“. Действията на американската компания се оказаха с изключително негативни последици за някои китайски компании.
Yiwu Huading Nylon Co, един от големите производители на найлонови влакна, излезе със заявление на 5 август, в което се посочва, че продукти на дъщерната му компания Shenzhen Tomtop Technology са отстранени от платформата на „Амазон“, а средствата ѝ там - замразени. Общо 54 магазина, продаващи продуктите на Shenzhen Tomtop Technology са закрити, и са блокирани 41,43 милиона юана, които представляват 4,27% от оборотните средства на компанията в края на 2020 г.
На 6 август друг голям търговец - Patozon, съобщи, че е пуснал в шестмесечен неплатен отпуск до 2 февруари 2022 г. служителите си от отдела за проучвания и разработки. През 2020 г. Patozon обяви нетна печалба от 300 милиона юана и е познат като един от трите най-добре представящи се китайски търговци в „Амазон“ с над 600 популярни продукта.
Начинът, по който „Амазон“ блокира китайските търговци е несправедлив, посочва в коментар за „Глобал таймс“ Уан Син, президент на Шънджънската асоциация за трансгранична електронна търговия. „В нарушение на правилата бяха блокирани не само основните акаунти, но и други свързани с тях, което би могло да парализира веригата за доставки и практически да убие бизнеси. На какво се основава това наказателно действие - на правилата на платформата или е стратегическо решение? На практика, това, което виждаме, е как самият „Амазон“ също продава продукти, подобни на предлаганите в закритите акаунти“, коментира той.
Дигиталната блокада на „Амазон“ създава сериозни проблеми за китайските търговци, но тя също така представлява и стимул за тях да оптимизират дейността си и формите на взаимоотношения с партньорите от чужбина. „Интернет несъмнено ни кара да се променяме много по-бързо от преди и не можем да си позволим да изоставаме в тази надпревара. Успехът тук зависи от култивирането на качествени търговци, повишаване на способността им да се учат, адаптират, както и от подкрепата на държавата“, смята Уан Син.
След решението на „Амазон“, много китайски търговци се опитват да намалят зависимостта си от платформата на американската компания и се насочват към диверсификация на каналите си за онлайн продажби и разработката на собствени сайтове.
„Закриването на акаунтите има сериозен негативен ефект за нашата индустрия. Много хора ми казваха, че повече няма да продават през „Амазон“. Преди, може би 90 процента от техните продукти са били търгувани в „Амазон“, докато сега този процент е вероятно под тридесет“, казва Уан.
Много от големите търговци работят активно за създаването на собствени онлайн магазини и системи за разплащане и защита на личната информация, така че да избегнат в бъдеще евентуални проблеми като настоящия с „Амазон“. Тук обаче съществуват сериозни трудности, тъй като в сравнение с огромния поток от данни и стооборот през платформата на американската компания, пускането на собствени сайтове не би било в състояние да замени в краткосрочен план продажбите, осъществявани чрез „Амазон“, казва Ци Юн, главен мениджър за потребителска електроника в Shenzhen Muchen Technology Co. По думите му, оборотните средства на някои от техните клиенти в чужбина са били замразени или магазините им затворени. „Те полагат усилия да пуснат собствени онлайн магазини или да започнат работа с други платформи. Ускореното масово намаляване на складовите наличности, което бе подготвено от „Амазон“ е друг въпрос“, обяснява той.
Според Уан Син, разработката на собствени уебсайтове може да бъде относително трудно, понеже като минимум изисква сериозна инвестиция. „Търговците трябва да са наясно с правилата на играта и да си създадат надеждни технически екипи“, посочва той.
Въпреки хода на „Амазон“, ръстът на китайската трансгранична онлайн търговия едва ли ще се забави сериозно. През първата половината на годината обемът ѝ е достигнал 886,7 млрд. юана, което представлява ръст от 28,6% в сравнение със същия период на 2020 г.
Според Уан Син през второто полугодие този показател няма да намалее. „Скоростта на ръста ще бъде дори по-висока, тъй като не само американския, но и на други пазари, особено в Югоизточна Азия и Африка се наблюдава сериозно търсене на китайски продукти“, убеден е той.