През последните няколко дни най-утвърдените китайски марки смартфони като „Сяоми“ (Xiaomi) и Honor представиха нови модели от висок клас, конкурирайки се в луксозната категория устройства, чиито цени варират от 3800 (970 лева) до 8000 юана (2050 лева).

Според данни на Китайската академия за информационни и комуникационни технологии (КАИКТ), от януари до юли тази година общият брой на доставките на мобилни телефони на вътрешния пазар е достигнал 203 милиона бройки, което е ръст от 15,6% на годишна база. Експерти смятат, че като цяло вътрешният пазар на смартфони вече е наситен, но тъй като 5G инфраструктурата продължава да се подобрява а 5G технологията да се развива, устройствата, които я поддържат тепърва ще стимулират нов растеж на пазара на смартфоните.

Устройствата, поддържащи 5G, се превърнаха в основен сегмент на сегашния пазар на смартфони в Китай, като от януари до юли тази година техните доставките са били 151 милиона, което представлява ръст от около 94% на годишна база и 74% от всички смартфони. Към края на юли общите доставки на 5G смартфони на вътрешния пазар достигнаха 327 милиона бройки.

Ли Джън, мениджър в IDC China, смята, че в ерата на 5G, телефоните трябва да преминат от просто дизайн, към цялостна екосистема, обхващаща множество други интелигентни устройства. „5G мрежите в момента са в растеж, докато 3G и 4G отстъпват. Тази тенденция ще продължи в бъдеще и ще доведе до нова вълна от подмяна на телефони“, обяснява той.

Поредица от данни показват, че китайските марки мобилни телефони са почти половината от продаваните в чужбина, а в много страни са първи или в челото по продажби. Доклад на международната агенция за маркетингови проучвания Strategy Analytics, показва, че на европейския пазар „Сяоми“ изпреварва „Самсунг“ и „Епъл“ 25,3% дял, като нейните устройства са на върха по продажби в 22 държави. По данни на Canalys Research за второто тримесечие, продажбите на смартфони „Сяоми“ са надминали тези на „Епъл“, като глобалният пазарен дял на компанията е 17% и за първи път излиза на второ място след лидера „Самсунг“. Добри позиции отчитат и други две китайски марки – OPPO и Vivo, които са съответно четвърти и пети с пазарен дял от около 10%.

Според анализатори, важна причина за доброто представяне на китайските смартфони в чужбина е, че локализацията. Компаниите преследват различни пазарни стратегии в зависимост от конкретния пазар и са фокусирани не само върху продажбите, но и върху предоставяне на услуги, специални модели, някои от тях отварят изследователски центрове.

Ли Джън вярва, че локализирането на китайските компании за смартфони в чужбина е сравнително успешно, като дава за пример заводите и местните продукти на „Сяоми“ и Vivo в Индия, стремящи се да отговорят на изискванията на тамошните потребители.

„В допълнение, китайските мобилни телефони се фокусират все повече върху марката и качеството и разработват 5G мобилни устройства, което дава на потребителите повече възможности. В същото време тези смартфони обхващат всички модели от висок до нисък клас. Множеството функции и предимства са очевидни“, казва и Уан Липин, анализатор на индустрията.

Последният доклад на IDC, показва, че през второто тримесечие на тази година, на вътрешния пазар Vivo е бил на първо място по продажби с 18,6 милиона бройки и 23,8% пазарен дял; OPPO – 16,5 милиона бройки и 21,1% пазарен дял; „Сяоми“ и „Епъл“ са на трето и четвърто място съответно с 13,04 милиона и 8,6 милиона бройки; а Honor на „Хуауей“ е продал 6,9 милиона единици и има пазарен дял от 8,9%, като за първи път пада на пето място в Китай. Тези водещи производители формират близо 80% от вътрешния пазар, като според Ли Джън, „тъй като проектирани и произведени в страната цената им е по-ниска от устройствата на „Самсунг“ и „Епъл“, това води и до по-широко признание от потребителите“.

Кои са акцентите на вътрешния пазар на смартфони? Според Уан Липин, различните марки имат малко различни точки, като конкуренцията е главно върху външния вид, екрана, камерата, производителността, живота на батерията и качеството на звука. Например, сгъваемият телефон на „Хуауей“, модерната серия на Vivo, предназначена специално за селфи и други, отразяват усилията на местните компании в иновативните решения.

В бъдеще, благодарение на 5G мрежите, стрийминга с високо качество, трансферът на голямо количество данни и Интернет на нещата, ще станат все по-масови. „Следователно по-добрата памет, по-голямото място за съхранение на данни и по-плавният интерфейс ще са най-важни за потребителите“, казва Ли Джън.

Според Уан Липин, след пандемията потреблението постепенно се възстановява, увеличават се търсенето на различни продукти и такива с по-високо качество. В същото време, с подобряването на глобалната 5G инфраструктура, настъпването на 5G ерата със сигурност ще доведе до по-нататъшни промени и на пазара на мобилни телефони. „Все още има много място за растеж на пазара. От една страна, мобилните телефони ще бъдат надграждани в редица отношения като алгоритми, изчислителна мощност, съхранение и периферни устройства с актуализирането на комуникационните технологии. Мобилните телефони, които ще променят сегашното състояние на пазара са на път. От друга страна, екосистемата на индустрията надолу по веригата става все по-разнообразна и настъпва ерата на Интернет на нещата“, смята и Ли Джън.