1 млн. лева допълнителна компенсация на пловдивските превозвачи гласува общинският съвет след тежки дебати. Останалите 587 000 лева ще бъдат разгледани на следваща сесия като ново предложение.
"Това са крайно недостатъчни средства", коментира пред "24 часа" Петко Ангелов от "Автобусни превози". По думите му тези средства представляват загуби за първите 7 месеца на годината.
Дали ще спрат автобусите, го попитахме. "Ще видим. Ще се съберем и ще решим", заяви Ангелов. В края на миналата седмица той и колегите му от "Хеброс бус", "Автотранс 2000" и КЗТ "Златанови" заплашиха, че няма да изкарат автобусите по линиите. След среща с кмета Здравко Димитров отложиха заканата, тъй като той им обеща допълнителни средства, които обаче трябва да бъдат одобрени от общинския съвет.
Предложението за 1 млн. лева направи Стефан Послийски от ВМРО в залата. Групата на ГЕРБ и БСП го подкрепи, против бяха "Демократична България" и независимият Слави Георгиев.
"По-добре врабче в ръката, отколкото орел в небесата", заяви шефът на червените съветници Николай Радев. Той добави, че общината не изпълнява договора си към превозвачите и не им плаща на километър пробег, както е записано в клаузите. Оттам трупали загуби. "Гласувахте ли м.г. пенсионери и ученици да пътуват със старите си карти. Гласувахте", обърна се Радев към колегите си от местния парламент.
Точката за допълнителни средства беше внесена от кмета Здравко Димитров в извънреден порядък. Тя предвиждаше да им се отпуснат 3 млн. лева с аргумента, че са претърпели големи загуби от ковид кризата и увеличението на горивата. В залата обаче изобщо не стана дума за такава сума.
Дебатът се отприщи с пояснението, че проблемите на обществения транспорт са започнали с неговата приватизация още при управлението на кмета Иван Чомаков. Така Пловдив е единственият град, където тази услуга е поверена на частни превозвачи. Слави Георгиев обвини кмета Димитров, че действал като техен адвокат. "В същото време сме свидетели на неизпълнени курсове, липса на вежливост от страна на шофьори и кондуктори към пътниците", обясни независимият съветник. Той предупреди, че ако се гласува такава сума, прокуратурата можела да ги привика и да им иска обяснение. "Пловдив няма добър транспорт и това кара гражданите да ползват личните си автомобили, което предизвиква големи задръствания", заяви Георгиев.
Колегата му от ВМРО Стефан Послийски призова за мъдрост. "Цялата общественост следи от седмица напрежението между превозвачи и община. Транспортът е един от стълбовете във всеки град. Нека не правим политика, а да помислим как да бъде подобрена тази услуга", призова той.
Шефът на съветниците от ГЕРБ Йордан Илиев даде да се разбере, че ще подкрепят предложението за допълнителна помощ на превозвачите. По думите му "тези 1 млн. лева звучат разумно". Евелин Парасков от "Съюз за Пловдив" пък поиска комисия и евентуално прекратяване на договорите с транспортните фирми.
Шефът на "Хеброс бус" Веселин Дошков - един от четиримата превозвачи в Пловдив, обясни, че не искат конкретни суми, а просто общината да прилага стриктно договора, който предвижда плащането да става на километър пробег. Той припомни, че още с встъпването на новия кметски екип са провели среща, на която са присъствали и представители на групите от общинския съвет.
"Дойде ковид кризата и стигнахме до тежка ситуация с огромни загуби. Нямате представа как я караме", отбеляза Дошков.
На демократа Иванов обаче предложението продължи да му се вижда немотивирано. "Преди 2 г. дадохте дума, че ще правите общинско предприятия за транспорт. Миналата седмица се разбра, че ще отпускате 2 млн. лева, а вкарвате предложение за 3 млн. Сега пък казвате 1 милион лева. Колеги, това не са семки и бонбонки", изригна Иванов. И настоя точката да бъде отложена за следваща сесия. Това обаче не се прие. И той продължи с критиките. "Пловдив е единственият град без екологичен транспорт. Нямаме общинско предприятие. Това е причината да не можем да кандидатстваме по европейски програми за обновяване на автопарка. Всяка година се разиграва един и същи театър, където превозвачите плашат, че ще спрат", припомни съветникът.
Кметът Здравко Димитров реагира. "Започваме да се забавляваме с неистини", каза той. И припомни, че поръчката за надграждане на електронното таксуване е в ход. Посочи, че създаването на предприятие не е лесно и изисква огромни средства - нужни са автобуси, каквито общината няма, трябват гаражи, назначаване на шофьори и персонал. По думите му близо 1,6 млн. лева са загубите на превозвачите за т.г. до края на юли от непродадени карти, а общо с другите разходи като горива и т.н. сумата стигала 3 млн. лева.
"Целият дебат е пълен абсурд. 7 млн. лева отпуска всяка година общината на превозвачите. Къде в това предложение те поемат ангажимент за подобряване на услугата? След 22 часа по улиците няма нито един автобус", взе отново думата Слави Георгиев.
Съветникът от ВМРО Владимир Кисьов охлади страстите, като посочи, че за създаването на общинско транспортно дружество са необходими около 200 млн. евро. "И пак не е сигурно дали и то няма да генерира по-големи загуби", изтъкна той.
Зам.-кметът по транспорта Тодор Чонов беше още по-конкретен. "Цялата информация за общественият транспорт е публична. В нея се съдържат и наложените от нас санкции за неизпълнени курсове. Но глобите не водят до желания резултат. Втора година никой от вас, съветниците, не ме е потърсил да говорим за транспорта. От началото на мандата работим по създаването на общинско предприятие с екологични автобуси. Разполагаме с доклади, проучвания и консултации от Световната банка. Уставът на бъдещото предприятие е готов. За една седмица можем да го създадем, но няма още отворени оперативни програми, по които да кандидатстваме", обясни Чонов. Той припомни, че първоначално се предвиждат две допълнителни линии към съществуващите 29. Екипът бил готов.
На конкретния въпрос, ако спре сега транспортът, какво прави общината, Чонов отвърна, че няма план Б.
Двучасовият дебат приключи с отпускането на 1 млн. лева допълнително, а остатъкът от 587 000 лева ще се гледа на допълнителна сесия. 31 съветници казаха "да", 7 бяха "против" а 4-има се въздържаха.