Влаковете ще стигат до “Левски Г” и “Слатина” в края на 2025 г.

Строителството на разширението на третата метролиния в София по бул. “Вл. Вазов” ще тръгне в началото на 2022 г., а работното проектиране на трасето започва още в края на тази година. То ще е с 3 км дължина и 3 метростанции от кв. “Хаджи Димитър” до кв. “Левски Г”, съобши шефът на “Метрополитен” ЕАД проф. Стоян Братоев.

През април приключи вторият етап от мащабния проект за третия метродиаметър и бяха пуснати 4 нови станции през “Овча купел” до околовръстното при кв. “Горна баня”. Сега Столичната община избира и изпълнителите за следващия етап. Трите бъдещи метростанции ще са под бул. “Вл. Вазов”. Те ще осигурят връзка през центъра на кварталите “Хаджи Димитър”, “Сухата река” и “Левски Г” с “Овча купел” 1 и 2 и “Горна баня”, както и с другите две линии на метрото. Чрез тях жителите на трите квартала ще получат и бърза връзка с Централна жп гара и летището. До последната планирана метростанция има и 4 училища.

“Срокът за строителството на трите нови станции след подписването на договорите е 39 месеца. Това означава, че трасето ще е готово през 2025 г. Освен с приключването на процедурите за избор на изпълнители подписването на договорите е свързано и с внасянето на плана за възстановяване в ЕК - от него се очакват европейските пари за проекта. Самото строителство ще започне през пролетта на 2022 г. - практиката сочи, че около 3 месеца след подписването на договорите изпълнителите имат готовност да стартират”, обясни проф. Братоев.

Станция “Орлов мост” е една от 12-те по третата линия.

СНИМКИ: “МЕТРОПОЛИТЕН”
Станция “Орлов мост” е една от 12-те по третата линия. СНИМКИ: “МЕТРОПОЛИТЕН”

Трите нови станции ще се строят от 3 български дружества, спечелили търговете - “Трейс груп холд” АД, “Джи Пи груп” АД, а за третата позиция се изчаква решение на Върховния административен съд. Системите за контрол и управление на влаковете ще бъдат изпълнени от консорциума “Сименс Мобилити”.

Новото 3-километрово трасе е изцяло подземно. Две от станциите - “Вл. Вазов” и “Стадион Георги Аспарухов”, ще са разположени под пътното платно на булеварда, а станция “Тракия” - източно до него. При строителството няма да се използва тунелопробивна машина, тъй като участъкът е твърде къс за такава и това би оскъпило много строителството. Две от метростанциите ще се изградят по т.нар. милански метод с помощта на вертикални шлицови стени, а една - по открит способ в укрепен изкоп.

В момента тече и процедура за избор на изпълнители и на разширението на третата метролиния към “Слатина” и “Младост”. Новото трасе ще започне от ул. “Шипка”,

ще мине през кв.

“Гео Милев”, кв.

“Слатина”, зала

“Арена Армеец”

и ще стигне до бул. “Цариградско шосе” при подлеза на Окръжна болница. Участъкът е 6 км и ще има 6 метростанции. Изпълнителите ще са ясни в края на годината, а през първата половина на 2022 г. ще започне и строителството. Срокът за изграждане на трасето и станциите е 42 месеца, а за доставка и монтаж на системите за контрол и управление на влаковете - 45 месеца. Новият участък ще е готов в края на 2025 г.

Тук ще се използва тунелопробивна машина. Тя ще започне работа от ул. “Шипка”, където при строителството на първия етап от третата метролиния бе изградена голяма трапецовидна шахта. После трасето продължава до кръстовището на бул. “Ситняково” и ул. “Гео Милев” - източно от него ще се намира и станция “Ситняково”. Втората станция “Гео Милев” ще е разположена западно от кръстовището на улиците “Гео Милев” и “Н. Коперник”. Следващата - “Слатина”, ще е под пътното платно на бул. “Гео Милев”, западно от река Слатинска. Четвъртата станция - “Шипченски проход”, ще се намира западно от кръстовището на едноименния булевард с бул. “Асен Йорданов”. Петата станция “Асен Йорданов” ще е под източното платно на булеварда близо до зала “Арена Армеец”. Последната станция - “Цариградско шосе”, ще е под южния локал на булеварда източно от кръстовището с ул. “Димитър Моллов”.

С изграждането на двата етапа от разширението на третата метролиния общата дължина на линиите на софийското метро ще достигне 61 км с 56 метростанции. Броят на

превозваните

пътници дневно

ще надхвърли

500 000 души,

а годишно метрото се очаква да вози около 200 млн. души. Спестеното време на пътниците ще надхвърли 240 часа дневно, а намалените вредни газове - над 95 000 тона годишно. Очаква се двата участъка да облекчат значително и трафика в столицата.

Кметът на София Йорданка Фандъкова вече обяви, че съфинансирането за двете разширения на метрото ще е 400 млн. лв., които ще бъдат осигурени от Столичната община. Очакванията са от плана за възстановяване да се дадат още 360 млн. лв.

Схема на развитие на метрото.
Схема на развитие на метрото.

Готови са проектите за разширения към ИКЕА и бул. “Панчо Владигеров”

Готов е проектът за продължението на метрото от Бизнес парка към ИКЕА. Плановете са бъдещото разширение да направи връзка със Симеоновския лифт и да улесни достъпа на софиянци до Витоша.
Готов е идейният проект за междинна станция между първата и втората метролиния. Тя ще се намира на бул. “Панчо Владигеров”. Станцията ще позволи да се съкрати интервалът на движение на влаковете по втората линия. Освен това чрез нея ще се направи интермодална връзка с жп мрежата за влаковете от западното направление.

В “Люлин” се планира продължението на първата метролиния към бул. “Царица Йоанна” до околовръстното шосе. Там са предвидени 2 метростанции. При станцията, която ще е на кръстовището между бул. “П. Дертлиев” и околовръстното, е предвиден и голям буферен паркинг.