- Посредници и компании си прехвърлят отговорността при проблеми с пътуването и с багажа, Брюксел иска да е ясно кой по веригата е виновен
- Авиокомпании искат такса, за да настанят детето до майката - ще им го забранят
В еврорегламент ще забранят на авиокомпаниите да вземат такса за правото на дете да е на седалка до майка си в самолета. За някои превозвачи това е практика.
Обезщетенията за закъснял или отменен полет обаче ще се плащат автоматично, и то в рамките на 14 дни. Това съобщи за "24 часа" евродепутатът от ЕНП Андрей Новаков, който е докладчик за промените в регламента за правата на пътниците във въздушния транспорт.
Промените са мащабни и все още се подготвят, а в момента се приемат още предложения.
Новаков например смята, че ще бъде отхвърлена идеята домашният любимец да пътува безплатно със стопанина си, ако има бележка от личния лекар, че той се нуждае от емоционална подкрепа. Екзотичното предложение идва от различни организации.
Друга деликатна тема е настояването и придружителите на хора с увреждания да пътуват безплатно. В момента пътниците с особени нужди имат право на помощ на летището и на борда.
Евродепутатът Новаков разбира авиокомпаниите, които предупреждават, че подобен ход ще отвори широка врата за злоупотреби. Някой може да запише детето си за придружител, друг - свой приятел.
Разсъждава се дали да се приложи подобно право, и то при железни гаранции от лекари в какви случаи се налага придружителят да лети без пари.
Един от фокусите на дебата обаче ще бъде традиционното право на пътника при отмяна или закъснение на полета да получи обезщетение.
Предвижда се максималният срок, в който човек да бъде обезщетен, да е 14 дни, а в момента това отнема месеци.
Българинът докладчик за тези важни промени очаква това да е една от битките между авиокомпаниите и посредниците, които са най-вече сайтове, продаващи билети. В момента процесът е нерегулиран и от това страдат хората.
"Влизаш в интернет сайт и си купуваш билет. Ако отменят полета, пътникът търси обезщетение от авиокомпанията, а тя съвсем резонно казва "Ние не сме ви продавали нищо", и препраща към сайта. От сайта пък отговарят: "Не сме го отменили ние, а авиокомпанията". И започва ходене по мъките", обяснява ситуацията евродепутатът.
Новаков ще настоява и когато полетът не е отменен, но са продадени повече билети от местата, и авиокомпанията откаже да качи някого на борда, парите да се връщат автоматично.
Също така да не се налага пасажерът, останал на летището, да влиза някъде и да попълва бланки и формуляри.
Промените предвиждат в такава ситуация обезщетението, пренасочването на пътника към друг полет или връщането на парите, да стават автоматично, са едни от предвидените промени.
Министърът на туризна Мирослав Боршош и евродепутатът Новаков работят съвместно за груповите пътувания, примерно екскурзии, оранизирани от туристически агенции, Те обикновено са с чартърни полети и са сегмент от цялостна услуга, която вкючва трансфер до хотела, нощувки, закуски, пътувания.
"Ако на туристите им се случи нещо, не е тяхна работа да се интересуват кой по веригата трябва да връща пари. Трябва да регулираме това - потребителят да получи всички пари, които е дал, а по веригата всеки, който е направил разходи, да си ги възстанови от този, по чиято вина пътуването не се е състояло, и да понесе загубите, а не всички солидарно", е позицията на Новаков.
Другият казус е купуването на билет през посредник. Той трябва да върне парите, ако нещо с полета се случи, но и да е посочен телефон, на който пътникът да се обади, ако има проблем.
Според евродепутата посредниците не трябва да се крият от отговорност - да продадат чуждия билет, да приберат печалбата, и човекът да отиде на летището и да не знае кого да пита какво става с неговия самолет.
Другият перманентен проблем на хората, които пътуват със самолет, е с багажа - губи се или куфарът се оказва счупен. В момента претенциите се отправят към авиокомпанията.
Авиопревозвачите обаче с право казват, че те не могат да изгубят куфар в небето. За да го няма, значи не е бил качен на борда, а това е отговорност на наземния оператор. Според евродепутата отговорността трябва да е солидарна и онези, които работят с багажите на пътниците, също трябва да понесат своята тежест.
Има доста спорове и около таксите за багаж. Едно от предложенията е безплатно да се превозват единствено т.нар. лични принадлежности, които се побират в дамски чанти или в малки раници. В момента компаниите имат различни правила за кабинния багаж до 10 кг - някои начисляват такса за него, при други цената влиза в тази на билета, а се плаща отделно само за чекиран багаж.
Колелце на куфар може да доведе
до 75 евро допълнителна такса
Многого полети на нискобюджетните авиокомпании до България показват, че тук има пазар, коментират авиоексперти. С идването на лятото пътуванията със самолет ще се увеличат и ще се търсят евтини билети.
Какви са условките при нискобюджетните, които доминират на пазара ни?
Внимавайте с размера на багажа, предупреждава Христина Тихчева, агент по продажба на билети. Преди дни фейсбук гръмнал с оплаквания, че пътници за половин самолет били глобени с по 75 евро, защото колелцето на куфара им излизало със сантиметър от калъпа, който авиокомпанията използва.
Не уловка, а търговски трик е да се предлагат ниски цени на билет, които да растат с размера на багажа, с резервирането на седалка и така нататък. Наскоро “Райънеър” съобщи, че въвежда ог 1 май глоба от 120 евро за закъснял пътник. Мярката се налагала заради зачестилите случаи на пристигащи в последния момент. Затова планирайте да пристигнете на летището поне 40 минути по-рано от часа на полета.
Чекирайте се онлайн, е друг съвет. Същият превозвач начислява €55 евро такса, ако се регистрирате чак на гишето на летището.
Уверете се, че ръчният ви багаж отговаря на всички изисквания
От 1 май трябваше да се въведе и задължителна електронна бордна карта, а хартиената се премахва. “Райънеър” обаче отложи тази мярка с няколко месеца - до ноември.
Андрей Новаков: Често компаниите умишлено правят търсенето на права много сложно
- Г-н Новаков, ще се променят изобщо правата на пътниците, или само на тези във въздушния транспорт?
- В Европейския парламент по инициатива на ЕК върви реформа на правата на пътниците. Но тези на пътниците във въздушния транспорт май отнеха щоуто на всички останали. Самите хора ни насочиха натам. Когато дойдат организации за правата на пътниците, говорим само за самолети, когато дойдат посредниците, пак е само за самолетни билети. Компаниите, които са най-активни в лобиране за защита на собствените им интереси, са самолетните. Като че автобусите, влаковете, да не говорим за корабите, останаха на заден план.
- На какъв етап са тези промени? Доколкото разбрах, вие сте докладчик за промените в регламента.
- Точно така. Аз съм автор и вносител на промените в единия от регламентите - този за правата на пътниците във въздушния транспорт. Част от реформата е започнала през 2014 г., но е зациклила там. Амбицията е до края на годината да имаме разбирателство и общ подход, така че в следващата година промените да бъдат публикувани в Официалния вестник на ЕС и да влязат в сила.
- Какво ще се промени в правата на пътниците във въздушния транспорт?
- Все още всичко е на масата и личи, че ще бъде сложен танц. За мен най-важни са правата на хората, които пътуват. Често те или не са добре информирани с какви права разполагат, или пък умишлено компаниите са направили процедурата за търсене на права толкова сложна, че никой не го прави.


