Неотдавна приключи втората Глобална конференция на ООН за устойчив транспорт, пише Радио Китай. Тя бе организирана от Китай и това даде възможност на страната да постави във фокуса на световното внимание своите усилия и сподели опита си за постигане на устойчивост в транспортния сектор, като това е особено полезно за останалите развиващи се държави.
Поглеждайки назад, развитието на китайския транспорт има с какво да се похвали, тъй като за един сравнително кратък период от време той се разви практически от нула до такъв на световно ниво. През 70-те години на миналия век пътната инфраструктура в Китай, особено първокласните пътища и магистралите, се оценяваше, че изостава с около половин век от тази в развитите страни. Днес Китай е на първо място в света по обща дължина на магистралите, тук е най-дългата високоскоростна железопътна линия Пекин – Гуанджоу, тунелът на най-голяма надморска височина в провинция Цинхай. Всичко това показва, че развитието на транспорта в Китай се променя с всеки изминал ден и покорява нови и нови върхове.
„Бързото развитие на транспорта в Китай изигра важна роля за подобряване на обществените услуги и поминъка на хората. То им даде възможност да се възползват реално от икономическото развитие и насърчава ефективно устойчивото развитие на обществото в цялост“, посочи Лиу Джънмин, заместник-генерален секретар на ООН по време на конференцията.
Според него постиженията на китайския транспорт се дължат на прилагането на национални стратегии за развитие и различни мерки, давайки пример на останалите набиращи сила икономики.
Днес светът е изправен пред огромни и безпрецедентни промени за последното столетие. Продължаващата пандемия от COVID-19, климатичните промени и обедняването на много хора показват, че светът е свързан и всички страни зависят една от друга за своето бъдеще. На този фон Китай се фокусира върху постигането на по-устойчив транспорт в името на глобалното развитие.
В издадената неотдавна бяла книга „Устойчиво развитие на китайския транспорт“ се посочва, че Пекин изпълнява стриктно и отговорно Програмата на ООН за устойчиво развитие до 2030 г., участва активно в глобалното управление на транспорта, укрепва международния обмен и сътрудничество в тази сфера, споделяйки своя опит и способности за насърчаване напредъка на света и изграждането на общност на споделена съдба.
Фей Уейдзюн, ръководител на Института за проучвания на водния транспорт към Министерството на транспорта, посочва, че след избухването на пандемията от COVID-19, китайската система за воден транспорт се опитва да се справи с предизвикателствата, като в същото време осигури по-нататъшното си развитие и благодарение на нея в значителна степен са стабилизирани световните вериги за доставки.
Гуо Шоуган, заместник-директор на отдел „Индустрия на оборудване I“ в Министерството на промишлеността и информационните технологии, също посочва, че въздействието на пандемията върху глобалната транспортна индустрия е очевидно и тя е претърпяла тежки щети, а насърчаването на устойчивото ѝ развитие е изправено пред трудности и предизвикателства. В тези условия Китай пое водеща роля в осъществяването на икономическо възстановяване и за защита на веригите за доставки.
Като организатор на Глобалната конференция на ООН за устойчив транспорт, Китай демонстрира своята твърда решимост да насърчава устойчивото развитие. На церемонията по закриването министърът на транспорта Ли Сяопън представи съвместната декларация от конференцията, като заяви, че тя посочените в нея цели и мерки ще изиграят важна роля за повишаване на глобалната осведоменост и дейности за реализирането на устойчив транспорт.
Ли Сяопън подчерта, че Китай е готов да работи с всички страни за насърчаване на различни инициативи възможно най-скоро и в същото време да продължи да работи за висококачественото изграждане на инициативата „Един пояс, един път“, за ускоряване изпълнението на Програмата за устойчиво развитие до 2030 г. и постигането на общо и отворено международно развитие.
На конференцията бе съобщено също, че в бъдеще в Китай ще бъде създаден Международен център за иновации и знания за устойчив транспорт. Според експертът Тан Юфу, установяването на центъра се нуждае от повече „интелектуална подкрепа“. Китайските технологични предприятия трябва да бъдат по-силно ангажирани с насърчаването на интеграцията и прилагането на най-новите технологии в транспортната индустрия, тъй като това – по думите му – ще помогне за устойчивото развитие на глобалния транспорт.