5 години зеленият светофар е мигал и е осуетявал инциденти, но е експеримент, който свършил

Функцията премигване на зелената светлина на светофарите, преди да премине към жълта и после към червена, е изключена почти навсякъде по софийските кръстовища. А до няколко дни това ще бъде факт абсолютно навсякъде, съобщи за “24 часа” шефът на дирекцията по управление и анализ на трафика на Столичната община Димитър Петров.

Което означава, че

водачите ще

имат доста

по-малко

време за

реакция

с всички произтичащи от това последици.

“Решихме да направим това самосиндикално, въпреки че не сме съгласни. Проблемът е, че премигването е само експеримент и не е залегнало в никакъв нормативен документ. Той започна през 2016 г., когато в София бяха въведени “умните светофари”. Това е функция на софтуера, не са харчени допълнително средства и го премахваме само с няколко клавишни комбинации. Но премигването определено намали инцидентите по кръстовищата”, каза Петров.

За да стане законна тази функция на светофара, е трябвало да се променят Наредба 17 на регионалното министерство за светлинното регулиране на пътищата и Законът за движение по пътищата.

“Тогава се създаде работна група за промените и ни казаха:

направете

експериментално

въвеждане и

ни дайте данните

Първоначалните данни показаха спад с 50% на инцидентите - от средно 41 на кръстовище на 22. МВР и транспортното министерство също бяха “за”. От МРРБ обаче изтъкнаха, че във Виенската конвенция за пътните знаци и сигнали изрично пише, че

светлинните

сигнали са

немигащи

Дадоха ни възможност да удължим експеримента с още една година. Само че не можем вечно да експериментираме. Оттогава мина много време, хората по министерствата се смениха, самите ведомства не направиха нищо за промяна на нормативната уредба. Не можем да нарушаваме закона, затова решихме да прекратим експеримента, обясни Петров.

Проверка на “24 часа” показа, че

подобни

премигвания

има само на

още три места

в страната

- Пловдив, Варна и Бургас, но само на две-три централни кръстовища. В столицата обаче става дума за около 300 светофарни уредби, на 250 от които премигващата зелена светлина вече е премахната.

Практиката в европейските страни е разнопосочна. В 10-ина държави, предимно в Северна Европа - Швеция, Дания, Норвегия, зелената светлина премигва, но само на възловите кръстовища в големите градове. При това когато светофарите са сложни и с повече от една секция.

В Германия например няма премигване. Същото е и в Гърция, където е дори по-сложно - на много светофари в Атина и в Солун

няма дори

жълта секция

и зеленото

преминава

направо в

червено

Виенската конвенция за пътните знаци и сигнали е от 1968 година, като още тогава е подписана с особено мнение от няколко държави, между които и тези, в които законът е допуснал премигване на зелената светлина.

От МРРБ изтъкнаха пред “24 часа”, че член 23 от конвенцията изрично посочва, че сигналите на трицветната светофарна уредба се състоят от немигаща червена, жълта и зелена светлина, като изчерпателно са уредени случаите, когато може да се използва мигащ сигнал за регулиране на движението на пътни превозни средства. Тази възможност е предвидена само по отношение на жълтия и червения сигнал, но не и по отношение на зеления. Съгласно чл. 24 от конвенцията е допустимо мигащ зелен светофар

да се използва

само за

пешеходците

България е ратифицирала конвенцията, и то без особено мнение, следователно е длъжна да я спазва, подчертаха от регионалното министерство.

“В последните години се наблюдава въвеждане на някои нови за България устройства и светлинни сигнали към светофарните уредби – таймери за ППС, “мигане” на зеления сигнал, светлинни сигнали във формата на вертикална и хоризонтална линия. Буди безпокойство фактът, че

те се въвеждат

без правна

регламентация

като

експеримент

и не се проучва

ефектът

от въвеждането им чрез изследване преди и след поставянето им”, гласи още отговорът на МРРБ до “24 часа”.

Междувременно от КАТ не отрекоха резултатите от експеримента, но изтъкнаха, че подобрението според тях се дължи на едно особено обстоятелство: при предишните светофари - с брояч на оставащото време, шофьорите, вместо да намалят скоростта, са ускорявали, за да преминат на зелено. Оттам инцидентите на кръстовищата са станали повече и е естествено, че при въвеждането на мигаща зелена светлина ще намалеят.