Служебният министър на икономиката Даниела Везиева излезе с позиция, след като вчера стана ясно, че Съветът на директорите на Държавната консолидационна компания реши да освободи Ваня Караганева от длъжността изпълнителен директор.
Везиева заяви пред БТА, че ще поиска оставката на тримата членове на Съвета на директорите.
Министър Везиева каза, че е изненадана от действията на тримата членове на Съвета на директорите, които по думите й дори не са повдигнали темата преди да вземат това решение. Дори не са свикали по надлежен ред заседание на Съвета на директорите, допълни министърът. Тя определи действията им като желание за запазване на стария модел на непрозрачна работа в ДКК и "добре подготвен компромат, целящ да дискредитира изпълнителния директор и да покаже на екипа на Министерството на икономиката, който усилено работи за създаването на прозрачни, законосъобразни и целесъобразни модели, че ние сме тук, можем да се борим срещу вашите модели".
Министър Везиева съобщи, че вече е предприела съответните административни действия - да поиска информация по случая от тримата членове на Съвета на директорите на БКК, да се поиска информация от Караганева, като на тази база се вземат правилните административни мерки по казуса.
Не бих казала, че към момента можем да говорим за щети заради решенията на Караганева, каза министърът в отговор на въпрос. "Първо там има подхвърлени някакви коментари по отношение на проверка на финансови контрольори, няма представен подписан акт от госпожа Караганева", коментира министърът. Тя уточни, че законово право е да се сменят адвокати по време на процесуални действия, въпросът по думите й е да не се пораждат от това допълнителни материални последици.
В отговор на друг въпрос министър Везиева каза, че времето ще покаже дали е грешка избирането на Караганева за изпълнителен директор, както и проверките, които ще бъдат предприети. "Нейната експертиза е доказана и това се вижда от автобиографията й", каза министърът и напомни, че решението Караганева да е втори изпълнителен директор е също на Съвета на директори на ДКК.
Аргументите на Съвета на директорите
От ДКК вчера посочиха, че за краткия период, в който заема този пост, Караганева е извършила редица противозаконни действия и безотговорни бездействия, които нанасят сериозни финансови щети на ДКК, съответно на държавата и уронват престижа на Министерство на икономиката в качеството му на едноличен собственик на капитала на ДКК, посочиха вчера от ДКК.
В прессъобщението на ДКК във връзка освобождаването на Ваня Караганева бе посочено, че списъкът с установените нередности, без да е изчерпателен, включва:
- Еднолично решение за прекратяване на пълномощията на процесуалния представител на ДКК по пет висящи търговски дела и назначаване на друг, въпреки резервите на финансовия контрольор. Новите договори за правна помощ задължават ДКК с парична сума в размер на 1 120 060 лв. с ДДС за услуга, която вече е платена.
- Еднолично подписване извънсъдебна спогодба с материален интерес 50 милиона лева, с различен от одобрения вече от СД на ДКК текст, без последваща санкция или даже информиране на съвета на директорите на ДКК.
- Според Закона за публичните предприятия директори на публични предприятия нямат право да работят на друго място (освен като преподаватели във висше училище и/или като лекари). Във връзка с това изискване Ваня Караганева е подписала декларация с невярно съдържание пред Търговския регистър, твърдят от СД.
- Еднолично решение за смяна на обслужващата банка на ДКК, в противоречие на чл. 28, ал. 3 от Правилника за прилагане на Закона за публичните предприятия. Новата банка не е покрила стрес теста на ЕЦБ, което би се отразило и на видовете риск към ББР във връзка с кредитната експозиция на ДКК от 147 млн. лева.
- Отказ да изплаща в срок дължими от ДКК суми към държавата (НАП, НОИ) и доставчици, с които Дружеството има подписани договори (ЧЕЗ и др.). Във връзка с провеждания тримесечен мониторинг от ББР на ДКК като кредитополучател, ДКК не може да предостави в срок необходимите удостоверения за липса на публични задължения. Това би променило в негативна посока риска на ДКК като кредитополучател (вкл. увеличаване на лихвата по кредита).
Издаване на заповеди за подписване на финансово-счетоводни документи, които са в нарушение на вътрешните правила на ДКК, ЗФУКПС, чл. 13, ал. 3, т. 1 и Методическите указания на Министерство на финансите.
- Еднолично назначаване на временни членове на СД на "Вазовски машиностроителни заводи" (ВМЗ) ЕАД без одобрението им от съвета на директорите и в нарушение на решение на СД на ДКК.
- Еднолично разрешение ВМЗ да предостави изключителни права за своята продукция на частно юридическо лице без необходимото проучване за целесъобразност, като даже не уведомява съвета на директорите на ДКК.
- Отказ от разглеждане на всякакви въпроси, свързани с проекта за ремонт и реконструкция на язовири. Просрочени са нормативно определени срокове, което крие риск от бедствия и може да доведе до тежки финансови загуби за Дружеството.
- Подписване на договор за правна помощ и консултантски услуги с адвокат, който впоследствие е назначен и за председател на комисиите за избор на членове на съвета на директорите на ВМЗ, "Монтажи" и "Кинтекс", както и всички комисии за избор на одитори на дъщерните дружества. Адвокатът има достъп до цялата информация на сървъра на ДКК, въпреки че самият той не е служител на Дружеството. Същият е иззел неформално функциите на изпълнителния директор пред екипа на ДКК.
За по-малко от месец работа като изпълнителен директор Ваня Караганева блокира работата на ДКК в редица направления, включително чрез неправомерни еднолични решения, посочват от СД. Действията й показват, че тя разбира управленската отговорност на тази позиция основно като функция за нови назначения в ДКК и дъщерните дружества. Караганева увеличава щата на ДКК с по-високоплатени, но не и оперативно работещи служители, без да e ясно от какви източници ще се осигурява финансирането на тези позиции, които ДКК не може да си позволи. Като част от тази практика, Караганева е назначила свой технически сътрудник на два трудови договора, с общо възнаграждение по-голямо от това на началник отдел в ДКК, като в същото време е обективно невъзможно служителят да изпълни задълженията си по двата договора.
В заключение, СД на ДКК отчита като своя грешка избирането на Ваня Караганева за втори изпълнителен директор на дружеството, без да е посветил достатъчно време, за да установи дали тя притежава компетенциите, необходими за тази роля.
Съветът на директорите на ДКК не приема за достоверни внушенията, правени от Караганева на заседания на СД, че всички нейни действия са по нареждане на Министерство на икономиката. ДКК се противопоставя на спекулации, че принципалът в лицето на министъра на икономиката може да носи отговорност за действия на Караганева, които са против интереса на дружеството, пише още съобщението.
ДКК е сезирала компетентните органи, посочват от Съвета на директорите на дружеството.
Ваня Караганева е назначена за втори изпълнителен директор на дружеството в края на октомври. Ваня Караганева стана представител на държавата в СД на ДКК през октомври 2021 г. след конкурс на министерство на икономиката, но е част от борда на дружеството още от септември 2021 г., когато беше служебно назначена от принципала като независим член.