Трябва да е със система за неутрализиране на клатенето от вълните, казва шефът на бургаския порт Диян Димов
Капацитетът ще е за над 200 пасажери, ще изминава разстоянието за 3 часа
Пандемията забави осъществяването на важен морски проект - откриване на редовна пътническа морска линия от Бургас до Истанбул. България и Турция не са се отказали от него, въпреки че трябваше да бъде факт още миналото лято.
“Проектът не е замразен, търсим подходящия кораб”, заяви пред “24 часа” изпълнителният директор на пристанище Бургас Диян Димов. Той съобщи, че наскоро турска делегация, включваща и корабостроители, е посетила Бургас и е водила разговори за задвижване на морската линия.
Параметрите по кораба били уточнени, като най-важното е той да развива скорост над 25 възела и да има специална система за омекотяване на клатенето от вълните.
Очаква се корабът
да развива скорост
28 възела,
което се равнява на 52 км/час.
Първоначалната идея беше от Бургас до Истанбул с междинно пристанище Инеада да се плава с катамаран, но туроператори възразиха.
Мотивът им е, че навигационните особености на Черно море, което не е от най-гостоприемните, не са подходящи за такъв тип плавателни съдове и те ще създадат дискомфорт за пътниците.
Капацитетът на кораба ще е за над 200 пасажери. Той ще изминава разстоянието от Бургас до Босфора за 3 часа - с час по-малко, отколкото излиза с кола, и ще спестява задръстванията и чаканията по границата.
За кораба ще се търси външно финансиране, като сред възможните източници са еврофондовете и програмата “Посиняване на Черно море” BBSEA.
Според специалисти подходящият плавателен съд според заложените параметри от България и Турция би струвал между 4 и 5 млн. евро.
“Освен да се купи, може да се мине и на вариант построяване на нов кораб специално за линията Бургас - Истанбул”, каза Диян Димов.
На срещата в Бургас турски корабостроители показали чертежи на различни модели свои плавателни съдове, включително и фериботи с възможност за качване на автомобили, но конкретен модел не бил избран.
“Трябва ни кораб
да взима разстояние
от 400 км, а не
от Поморие до
Черноморец
например”, обясни шефът на бургаския порт.
Че проектът за морска линия между Бургас и 17-милионния мегаполис на Босфора е актуален, се разбра през август, когато идеята бе обсъдена на среща между българския посланик Ангел Чолаков в Анкара с Мурат Орхан, генерален директор на турската фериботна компания IDO Istanbul Fast Ferries, която осъществява морския транспорт на Истанбулската голяма община.
Българското посолство в Анкара даже пусна на фейсбук страницата си съобщение, че двете страни се обединяват около важността на идеята за откриването на подобна линия, която би стимулирала туризма между България и Турция в сегмента “Иновативни форми с по-висока атрактивност и добавена стойност”.
Преди да бъде реално задвижен проектът,
предстои да се изготви
икономически анализ
за неговата рентабилност, честота на линията и седмичното разписание. Първоначалните разчети бяха корабът да пътува 3 пъти седмично.
По разценките от 2019 г. билетът бе разчетен на цена от 70 евро в двете посоки в периода от 1 юни до 15 септември.