Революционната промяна на Закона за устройство на територията пусна за обществено обсъждане регионалното министерство в последния си работен ден

Разрешение за строеж в населени места ще може да се получава само ако собственикът на имота даде до 6 метра откъм лицето на терена безвъзмездно, за да се изгради там улица. Тази революционна промяна на Закона за устройство на територията (ЗУТ) пусна за обществено обсъждане регионалното министерство в последния работен ден на служебното правителство.

Най-общо казано, проектът предвижда общината да заплаща на строителния предприемач само ако върху тези до 6 метра има някакви подобрения, например постройки, трайни насаждения или някакви вече изградени съоръжения. Собственикът на отсрещния терен също трябва да дари до 6 метра от своя. Ако случайно улицата заедно с тротоарите се налага да е по-широка от 12 метра,

общината ще

отчуждава срещу

заплащане

всичко над

6 метра

Според мотивите даряването на 6 метра спокойно може да е безвъзмездно, защото по този начин собственикът на новата сграда получава достъп до улица. В същото време общините вече нямат оправдание да не я изградят, защото не могат да кажат, че собствеността върху терена за улица не е общинска.

Текстовете предвиждат още, когато се прави задънена улица без изход, да е изцяло за сметка на собствениците на имоти, които имат лице само към тези улици.

Макар че в текстовете на промените не го пише, предложението на практика възстановява т.нар. улична тегоба, която е съществувала още в Търновската конституция и се е използвала почти без промени чак до 1998 г., когато е създаден новият Закон за устройство на територията.

Промяната се прави и заради отпадналия след решение на Конституционния съд член от строителния закон, който предвиждаше, че строително разрешително се получава

само ако земята

под прилежащата

улица вече е

общинска

собственост,

а акт 16 за експлоатация се издава само ако прилежащите улици, тротоари и алеи вече са изпълнени. С решението на конституционните съдии последното остана да важи само за националните курорти. Основният мотив беше, че тези текстове ограничават правото на собственост. Решението на КС влезе в сила на 15 ноември т.г., но работната група за промяната на закона бе създадена още когато делото бе започнало.

“Направихме работещо решение, което да удовлетворява всички страни и предприемачите, и общините, които иначе трябва да намерят чудовищни пари, за да отчуждят терените, върху които трябва да има улици. Вярно, че 12 метра не са много, но за второстепенните улици в кварталите това е напълно достатъчно”, каза пред “24 часа” зам.-регионалният министър Иван Шишков, който оглавяваше работната група за промяната на закона.

Той обясни, че не предвижда уличната тегоба, ако бъде приета от законодателя, да действа много дълго време.

“10-15 години ще са напълно достатъчни, за да се изчистят натрупаните през последните десетилетия проблеми и това да не струва огромни средства на общините”, каза арх. Шишков. И обърна внимание, че в закона всъщност остава да действа още един механизъм за осигуряване на терени за зелени площи, детски градини и други постройки, които ще са общински. Според сегашния чл. 16 от ЗУТ при първа регулация на даден квартал

до 25% от

терените се

придобиват

безвъзмездно

от общината

Уличната тегоба ще действа само тогава, когато сроковете за отчуждаване отдавна са изтекли.

“Когато няма работещо решение и проблемите с прокарването на улици само се задълбочават, естествено, че всички ще приемат нещо ново. Всичко което проработи, е по-добро, отколкото да няма нищо друго”, коментира имотният експерт Георги Павлов. Той обаче обърна внимание, че и уличната тегоба не е най-справедливото решение, защото в закона е разписано “до 6 метра”. Всичко зависи от конкретния терен и неговото разположение – от един може да се вземе само 1 метър, а от друг - цели 6 метра. Освен това прокараната по този начин улица е публична собственост и от нейното съществуване ще се възползват всички, които минават по нея, независимо, че не са давали части от своите имоти, подчерта той.

“Да не говорим, че в тези 12 метра влизат и тротоарите, а и сигурно хората ще паркират колите си от едната страна. На практика

ще останат две

ленти, по които

да се разминат

две коли,

проблем ще е автобуси да минават по такава улица. Но пак казвам – по-добре нещо, отколкото хич”, добави Павлов.

“Справедливост означава, ако вие живеете в центъра, да не ви товарят с нови данъци, за да може в “Кръстова вада” или в “Манастирски ливади” да се направят улици. Аз не виждам друг начин общината да намери пари, освен ако не вдигне имотния данък”, каза арх. Шишков.

“Друга алтернатива досега не се е появила в публичното пространство, а този механизъм все пак е действал успешно години наред. Според нас той ще свърши работа”, коментира и председателят на Националната асоциация на сторителните предприемачи Георги Шопов.