Европейската комисия предлага минималната скорост за движение на пътническите влакове по основните маршрути да стане 160 км в час до 2040 г. Инициативата е заложена в нов пакет за развитие на чистия транспорт, с който Брюксел се надява да подпомогне достигането на целта на Европейския зелен пакт за въглеродна неутралност до 2050 г, предава "Дневник".

"Ползването на жп транспорт и чист градски транспорт трябва да стане вариант по подразбиране за европейците", заяви вицепрезидентът за климата Франс Тимерманс при представянето на предложението във вторник вечер в Страсбург.

Комисията предлага още развитие на жп мрежата за високоскоростни влакове, които да станат алтернатива на късите самолетни полети. Програмата за тях ще започне още през 2022 г. с развитието на 15 проекта за високоскоростни връзки. Страните членки ще могат да кандидатстват с проекти за европейско финансиране, се казва в плана за действие, в който е описано как ще се стимулира жп транспортът на дълги разстояния. Те могат да са свързани с подобряване на съществуващи връзки или с изграждането на нови.

Брюксел иска още да улесни купуването на жп билети за международните влакове в ЕС и да подобри връзките с летища и пристанища, включително като улесни чекирането на багажа от влак на самолет, без това да става от пътника. За да стане пътуването с влак по-привлекателно, Еврокомисията предлага и да се въведе възможност за намален ДДС за влаковите билети, като се опира на опита на Германия, където това е довело до ръст на пътниците, предпочитащи влакове пред самолети.

Мащабното позеленяване на транспорта според стратегията на Брюксел зависи от завършването на работата по основната европейска транспортна мрежа TEN-T, която трябва да свърже 424 големи града с железопътни, водни канали, къси морски маршрути и пътища. За да стимулира държавите да си свършат работата, Еврокомисията предлага да се въведе нов междинен срок от 2040 г., преди мреждата да е готова десетилетие по-късно. Според сегашните планове основните транспортни коридори трябва да бъдат готови до 2030 г., а разширенията им до 2040 г., като последните връзки бъдат изградени до средата на века.

Три от деветте маршрута от Трансевропейската транспортна мрежа минават през България: коридорът Рейн-Дунав, Балтийско-Черно-Егейско море и западнобалканският коридор.

Три от деветте маршрута от Трансевропейската транспортна мрежа минават през България: коридорът Рейн-Дунав, Балтийско-Черно-Егейско море и западнобалканският коридор.

Освен минимална скорост от 160 км по жп коридорите, е заложено товарните влакове да се движат с поне 100 км в час, както и изчакването на композициите по границите да не е повече от 15 мин. По автомобилните пътища от TEN-Tсе предвижда задължение за поставяне на зарядни станции за електромобили на всеки 60 км и за въглеродни горива - на 150 км до 2025 г. На всеки 100 км ще трябва да се направи безопасен паркинг.

424-те европейски градове, включени в TEN-T ще трябва да подготвят и планове за устойчива градска мобилност, в които да улеснят пътуването в градските зони и околностите им. Макар съдържанието на плановете да не се спуска от Брюксел, самото им съществуване ще бъде задължително за населени места с над 100 хил. жители, каза еврокомисарят за транспорт Адина Валеан. В тях ще трябва да бъдат включени проекти за стимулиране на чистия транспорт, въвеждане на мултимодални билети, които важат за различни видове транспорт, връзки на жп гарите с летищата и възможност камиони да се транспортират с влакове в цялата мрежа.

За да се реализират амбициозните планове за позеленяване на транспорта ще са необподими допълнитлено 240 млрд. евро до 2050 г., каза Валеан.