Сигналът е подаден от досегашния министър на транспорта Христо Алексиев

Обществена поръчка за ремонт на вагони разследва Софийската градска прокуратура. В четвъртък екип от прокурори и следователи влезе в централата на БДЖ на столичната ул. “Иван Вазов”, за да вземе доказателства.

Сигнализирани бяхме от служебния министър на транспорта Христо Алексиев, който ни изпрати одитен доклад на процедурата по Закона за обществените поръчки, чийто предмет е бил ремонт на мотриси, купени през 2005 г., обясни зам. градският прокурор Иво Илиев.

Ремонтът се налагал, за да може мотрисите да се използват.

“В доклада има доста констатации за нередности както в подготовката, така и в сключването на договора и в неговото изпълнение”, обясни зам. градският прокурор. Той уточни, че разследването щяло да покаже дали при нарушенията има и признаци на престъпления. Според него имало и други притеснителни обстоятелства.

Едно от тях било дали договорът се изпълнява и дали са направени ремонтите, защото имало съмнение, че са фиктивни.

Според наличните данни не били модернизирани тези мотриси, за които е била поръчката, а други влакове.

Договорите били за 137 млн. лева.

“Не можем да се

ангажираме за

вреди. Ще бъде

проверено”, обясни Илиев. И прогнозира, че разследването ще е тежко.

На 10 декември служебният министър на транспорта Христо Алексиев отиде на проверка в Локомотивно депо - София, и оттам обяви, че е изпратил два одитни доклада на прокуратурата. Първият е договорът за ремонт на мотрисите “Сименс”, той е с френската компания “Алстом”, и вторият е за ремонт на вагони с вагонния завод в Дряново.

Тогава той каза, че на 4 октомври е присъствал на вкарването на първата мотриса за основен ремонт. Договорът с “Алстом” е от 2019 г. и е за текуща поддръжка и основен ремонт на някогашната гордост от времето на правителството на Симеон Сакскобургготски - мотрисите “Дезиро” на “Сименс”. Това бяха и първите нови влакове, купувани от 1989 г. насам. Мотрисите “Дезиро”, произведени от “Сименс”, при доставката им през 2005 г.

Мотрисите “Дезиро”, произведени от “Сименс”, при доставката им през 2005 г.

По договор и приет график ремонтът на мотрисите трябвало да бъде завършен до 4 декември. Към 10 декември той установил, че ремонтите не са изпълнени дори наполовина. Освен това министърът заяви, че е разпоредил на БДЖ да наложат неустойки. Според него изпълнителят на договора “Алстом” извършва предимно техническа поддръжка, което поражда съмнение за източването на значителни средства. От министерството тогава обясниха, че от всичките 137 млн. лева по договор 100 млн. са за текуща поддръжка.

“По този начин изпълнителят на договора не реализира никакви основни ремонти, при положение че тези влакове са с много голям надпробег”, коментира Алексиев.

Според него мотрисите имат две години надпробег и това, че не им се прави основен ремонт е недалновидно. Той е предупредил и БДЖ за опасността да се случи инцидент.

По договора били

платени 33 млн.

лв., и то за

текуща

поддръжка

Временно изпълняващият длъжността директор на “Пътнически превози” Константин Азов заяви, че са получили в понеделник писмо от прокуратурата за заведеното производство: “Разбрахме се да дойдат при нас в сряда, за да преценим заедно как да им предадем документацията. Тя е 20 класьора. Днес им предадохме една част, утре - и останалите документи”.

Азов потвърди, че няма график за основен ремонт на мотрисите “Сименс”, след подписването на договора е дошло времето на пандемията от COVID-19 и оттам и оправданията с нея. Той е виждал имейли на вече бившите шефове в дружеството до фирмата с въпроси защо не се правят основни ремонти и кога ще започнат.

“24 часа” потърси мениджъра по комуникациите на румънското поделение на “Алстом”, но до редакционното приключване на броя връзка не беше осъществена.

Служебен министър готов

да стане главен свидетел

Служебният министър Алексиев е дал на прокурор и договор за ремонт на 15 пътнически вагона от вагонния завод в Дряново. В сряда той каза пред “24 часа”, че за тези ремонти не е правена обществена поръчка въпреки становището на Агенцията за обществени поръчки, че чрез нея трябва да се избере изпълнител. Според вече бившия служебен министър на транспорта не е ясно и как е определена цената от 950 000 евро за ремонт на един вагон. Не е видял оферта. Според него има и много други нарушения.

Той е готов да бъде свидетел и по двете производства.

В сряда временният шеф на “БДЖ Пътнически превози” Константин Азов заяви, че прокуратурата е била в дружеството по повод производството по договора с “Алстом” и не е търсила документи по договора с дряновския завод.

Азов очаква в скоро време да бъде готов първият рециклиран пътнически вагон и ще бъде представен.  Основен ремонт на вагон в завода в Дряново

Основен ремонт на вагон в завода в Дряново

Преди дни пред в. “Банкеръ” изпълнителният директор на завода Валери Димитров коментира, че са им правени три одита и въпреки това никой не се е обърнал към тях със забележка.

Той потвърждава информацията на Азов, че първият модернизиран вагон щял да бъде готов на 29 декември. Основният проблем бил, че са малък проект и доставчиците трудно ги вмествали в поръчките си. Всичко обаче било доставено и щели да спазят срока по договора.