Приемат 4-годишна програма за рехабилитация на пътищата, те стават основен приоритет
Изграждането на тунела под Шипка - най-дълголетният инфраструктурен проект в България, който има вече близо 130-годишна история, се натъкна на неочаквано препятствие. Според вицепремиера и регионален министър Гроздан Караджов проектът за него е прекалено тесен - само с по една лента в посока.
“Бях много изненадан от това. Пътният трафик на това място предполага поне по две ленти за движение в посока”, каза Караджов при представянето на екипа и приоритетите си.
Засега не е ясно дали проектът ще се преправя, той е свързан с обходния път на Габрово, който наистина е с по-широки габарити и има по две ленти за движение в посока. Караджов каза само, че тунелът под Шипка така или иначе няма осигурено финансиране и не е ясно кога може да почне да се строи.
През 2020 г. обаче пътната агенция обяви търг за обходен път на Габрово с тунел под връх Шипка и той бе спечелен през 2021 г. от фирма “Хидрострой” с оферта за 358 млн. лв. с ДДС.
Малко преди подписването на договора обаче тогавашната служебна министърка Виолета Комитова уволни шефа на АПИ Апостол Минчев макар и с други мотиви. Малко по-късно вторият класиран в търга - “Трейс Груп Холд”, обжалва класирането пред КЗК. Антимонополната комисия отхвърли жалбата, но холдингът обжалва пред ВАС и в момента казусът е в съда.
Все пак тунелът под Шипка е сред приоритетите на новия вицепремиер, както и изграждането на тунела Петрохан, за който засега има само почната процедура по ОВОС, както и трети тунел в Стара планина по трасето на бъдещата магистрала “Черно море”, която ще свързва Варна с Бургас. Тя от своя страна обаче е все още на етап прединвестиционно проучване.
АПИ и регионалното министерство започват 4-годишна програма за рехабилитация на пътищата, от които засега в по-напреднал етап е само програмата за 2022 г. Тя и програмите за следващите години ще бъдат публично достояние и всеки ще може да види предварително дали пътят, който го интересува, ще бъде приведен в нормално състояние и кога, каза Караджов.
Засега ведомството смята да поиска 2,8 млрд. лв. в бюджета за 2022 г. за ремонтирането на около 3000 километра пътища и ще изработи механизъм за индексиране на цените в строителството, за да се довършат започнатите проекти. Причината е, че основните сторителни материали поскъпнаха много през последните 8-10 месеца.
Привеждането на републиканската пътна мрежа в по-добро състояние ще бъде сред основните приоритети. Тепърва областните управители ще подредят по важност пътищата в своята област и тяхната рехабилитация ще се планира. Едновременно с това ще се променят строителни наредби и стандарти, така че изискванията поне за първокласната и второкласната мрежа да са по-високи.