Транспортните синдикати не изключват да се стигне и до протести, ако няма диалог
Държавните компенсации за градския транспорт на София за 2022 г. да са в размер на 178 млн. лв., за да не се стига до мерки като разреждане на линии. Това настояват представители на транспортните синдикати и общински съветници.
Ако няма диалог с държавата, синдикатите не изключват възможността да се стигне до протести.
"Градският транспорт е подложен на сериозен натиск - от една страна навлизаме в трета пандемична година, заради което има спад на пътниците и съответно намаление на приходите от продажба на превозни документи. Наред с това има шок с цените на всички енергоносители, което поставя транспортните дружества в тежка ситуация и невъзможност да изплащат задълженията си. Затова настояваме за диалог с министерствата на финансите и на транспорта", обясни зам.-председателят на транспортната комисия към СОС Зафир Зарков.
Той даде пример с приходите в транспорта за последните 5 г. - от 2017 до 2019 г. включително общинските транспортни дружества отбелязват ръст на приходите. В първата пандемична година - 2020 обаче спадът е с 34,72%. След това през 2021 г. отново има ръст и приходите са 117 млн. лв., но загубата спрямо 2019 г., когато те са 170,5 млн. лв., е 53 млн. лв. За същия период общината е увеличила средствата, които отделя за градски транспорт - от 101 млн. лв. през 2017 г. до 163 млн. лв. за 2021 г. Същевременно средствата, които дава държавата остават почти без промяна - от 28,3 млн. лв. през 2017 г. до 30,4 млн. лв. за 2021 г.
Според прогнозите, ако "Метрополитен" е платило 12,4 млн. лв. за еленергия през 2020 г., то за 2022 г. сумата ще е 32,1 млн. лв. При "Столичен електротранспорт" разликата от поскъпването ще е 20,3 млн. лв., а при "Столичен автотранспорт" повишението на цените на природния газ отваря дупка от 32 млн. лв.
"Виждате съотношението на средствата, отпускани от държавата и от общината, то е 1:5. В тази обстановка не смятаме, че това е нормално. Държавата има много по-големи възможности за подкрепа на дейности със социални функции, каквито има общественият транспорт. Само за 2021 г. по предварителни данни загубата за транспортните дружества ще е 50 млн. лв. Настояваме държавта да компенсира тази загуба, както и да увеличи своя дял на субсидиране за 2022 г. В противен случай крайният вариант е да се стигне до разреждане на линии, което ще доведе до влошаване на услугата за гражданите, ще препълни някои превозни средства на градския транспорт, което пък не е желателно, защото увеличава риска от заразяване. Това не бива да се допуска", категоричен бе председателят на транспортната комисия към СОС Карлос Контрера.
Той напомни, че ЕК е дала зелена светлина на страните-членки да подкрепят транспорта, който е един от най-пострадалите сектори.
"Търсим диалог, но познаваме и други инструменти освен преговорите, а именно протеста", заяви Екатерина Йорданова, председател на Съюза на транспортните синдикати към КНСБ. Тя добави, че вече е имала среща с транспортния министър и очаква диалогът да продължи на тема градски транспорт.
Йорданова обясни, че наредбата, в която са цените, по които се компенсират общините, не е актуализирана от 2008 г. Синдикатите настояват цените да бъдат актуализирани. Според техни анализи, ако се отчете само инфлацията през този период, държавната субсидия трябва да се актуализира на 80 млн. лв.
"Положението е критично, дружествата изнемогват. Ще напомня, че имахме ситуации със 100 болни шофьори и 100 болни ватмани, но градският транспорт продължи да работи. В четвъртък имаме среща с министъра на транспорта, подготвяме и становище до Министерство на финансите. Над 150 млн. лв. са необходими на градския транспорт в София. Ако се изчерпят вариантите за диалог, ще бъдем принудени да изведем хората на улицата. Наложили се, ще се противопоставим", предупреди Иван Кирилов, председател на Федерацията на транспортните работници към КТ "Подкрепа".