Техническите прегледи показват, че близо 85% от тези български автомобили са над 13-годишни и едва 2192 са електрически
1 441 248 български автомобили вече имат екостикер с чип от близо 3-те милиона, които подлежат на технически преглед според данни на “Автомобилна администрация” към 31 декември 2021 г.
Ден по-късно - от 1 януари 2022 г., влезе в сила законовата възможност кметовете на градовете да определят зони, в които не се допускат “цапащи” коли, когато има замърсяване на въздуха над нормите.
Подобни зони с ниски емисии има в цял свят - виж инфографиката какъв е броят им във Франция, Германия, Португалия, Дания, Великобритания, Нидерландия, където документът за автомобила е хартиен.
На практика обаче нито една българска община още не е въвела тези зони.
Най-напреднала е София, където има изготвен проект за наредба, но още не е гласувана. (Виж карето на 5-а стр.).
В България по искане на общините за т.нар. зони с ниски емисии миналото лято беше променена наредбата за техническите прегледи и бяха въведени екостикери с екологичната група на автомобила в зависимост от замърсяването. Затова и на предното стъкло се поставя стикер с чип, на който е отбелязана екокатегорията, разделена в България на 5 групи.
От преминалите през пунктовете коли до Нова година
най-много -
480 529, са тези
в първа група
Във втора попадат 173 802 автомобила, в трета са 461 345. а в четвърта група - 170 896.
Най-малко - 2192, са електрическите коли, които са в пета група, които са с нулеви вредни емисии.
Данните показват, че 30% от автомобилите, минали на технически преглед, са стари - първата им регистрация е направена между 1992 и 1996 г. и замърсяват. Ако се добяват и тези от втора и трета група, се оказва, че близо 85% от автомобили са над 13-годишни.
Затова и
кметовете имат
право да налагат
ограничения за
колите, които
са от първа до
четвърта група
Изненадващо още преди да е изцяло въведена тази мярка срещу замърсяването в градовете, започна кампания за стопиране на екостикерите.
Едно от лобитата е в парламента, където скромна група депутати провокират дебат от смисъла на мярката. Към тях се присъедини и омбудсманът Диана Ковачева, която описа в писмо до транспортния министър Николай Събев съмнения в ефективността на тези промени и поиска анализ. Според “Автомобилна администрация” такъв анализ може да е готов след година, когато всичките 3 милиона български автомобили сложат на предното си стъкло екостикера.
1500-те пункта
за технически
прегледи в
държавата са
инвестирали вече
в устройства
за четене на чипа, което е възможност и за електронна диагностика. Така при преглед субективният фактор може да бъде намален.
Вече е започнало и свързване на средствата за измерване в техническите пунктове с информационната система на агенция “Автомобилна администрация”.
Омбудсманът Ковачева вижда проблем, че екостикерите не обхващат камионите, а те често влизали в центровете на градовете. Друг неин аргумент е оскъпяването на техническия преглед. Според експертите сумата е пренебрежимо ниска - между 2 и 5 лева, а ползата за чистия въздух и информацията за автомобилите е сериозна.
Министър Николай Събев в следващите седмици ще дискутира с колегата си по електронно управление Божидар Божанов как по-ефективно да се използва системата с екостикерите.
Експерти обясняват, че стикерът не посочва само екогрупата на автомобила. В чипа се съдържа информация, която на практика
го превръща
в трети
регистрационен
номер на колата Първи са поставените от КАТ табели, втори е VIN номерът.
Информацията от чипа ще се чете при следващ технически преглед. Така, ако се опитат измами, при които през пункта да мине кола двойник, “Автомобилна администрация” ще е наясно, че има проблем, и може да прави проверка.
Вече били засечени фалшиви прегледи, при които през пунктовете се представяли коли, за които се оказвало, че дори са извън България. Подмяната става, като се показва автомобил от същата марка и цвят, на който се поставяли само номерата на оригиналната кола или се правят фалшиви.
Трети регистрационен паспорт бил въведен на много места в Европа и особено в източната част
с цел
предотвратяване
на кражба и
подмяна на
автомобили
при прегледите, обясняват експертите.
В България стикерите с чип щели да бъдат полезни и за общини и други оператори на пътна инфраструктура. Освен с камери за разпознаване на регистрационния номер те ще идентифицират колата и чрез този чип.
В него има и технически данни – теглото на осите, вид гориво, дали е таксиметров автомобил. Ако е такси, в чипа има информация за размера на гумите, тъй като, ако са сменени с по-малки, апаратът отчита повече изминато разстояние от реалното.
Поставеният чип давал възможност и за по-лесно определяне дали колата е електрическа и има ли право на безплатно паркиране в синя и зелена зона. По този начин се
спестява
административен
натиск
върху собствениците на електромобили, които пък са принудени да вадят специален стикер.
Освен всекидневните облекчения като паркирането, данните в чипа биха могли да бъдат в полза на оператори на молове и на паркинг. На тях нямало да им се налага да поставят допълнителни камери, с които да разчитат номерата на автомобилите, а ще ползват информацията от чипа. (
София готова с правилата, забраната - от идната зима
В Пловдив и Бургас вече са уточнили кои зони ще са нискоемисионни, а във Варна ще проучват къде въздухът е най-мръсен
От следващата зима в София ще бъде въведена нискоемисионна зона в центъра. Забраната за влизане първоначално ще важи за автомобилите без евростандарт, за тези с Евро 1 и за част от колите с Евро 2. Тя обаче няма да засяга живеещите в нискоемисионната зона.
Става дума за около 25% от автомобилите, регистрирани в града. От тях трябва да се извадят тези, които са излезли от употреба. Така според изчисления рестрикцията ще важи за около 20 - 21% от колите в София. Столицата е на финалната права на подготовката на наредба за правилата за въвеждане на нискоемисионна зона. Очаква се проектът да бъде представен в края на януари или началото на февруари и да бъде подложен на обществено обсъждане, обясни пред “24 часа” зам.-председателят на транспортната комисия в СОС и шеф на работната група, която разработва наредбата, Зафир Зарков.
София е готова с два варианта за обхват на нискоемисионни зони. Първият обхваща историческия център - между булевардите “Сливница”, “Васил Левски”, “Патриарх Евтимий”, “Скобелев” и ул. “Опълченска”. Втората зона е с по-голям обхват - между “Сливница”, “Д. Николаев”, “Ситняково”, “Яворов”, “Вапцаров”, “Черни връх”, “Х. Ибсен”, “П. Тодоров”, “Гешов” и “К. Величков”. Те може да започнат да действат от следващата зима.
И двете зони вече са оборудвани с камери, които разпознават регистрационните номера на автомобилите. Те са поставени на всички входно-изходни улици в зоните. По закон санкцията за нарушители е от 50 до 500 лв., а за фирми - от 200 до 1000 лв. За столицата се обсъжда глобата за граждани да се налага с фиш, тоест да е 50 лв.
Според експерти е по-добре забраната да не важи само за дните с превишения на фините прахови частици, а за всички зимни месеци, за да има по-голям ефект от въвеждането на рестрикциите.
“Вероятно на първия етап ще бъде въведена само една зона - тази, която обхваща историческия център. След като мине един отоплителен сезон, в който тя е действала, и се оцени ефектът, ще се мисли дали да се разшири. Обсъждаме различни варианти - зоната да не действа през цялата зима, а за период от около 2 или 3 месеца и да обхване времето, в което се регистрират превишения на нормите на фините прахови частици”, уточни Зарков.
Преди месец международен доклад по темата показа, че ефектът от въвеждането на мярката в София ще е 90% намаление на вредните емисии във въздуха до 2027 г. Дизеловите коли със стандарт Евро 4 и по-стари, които са едва 28% от автопарка в града, допринасят за 56% от вредните емисии на азотен оксид.
Във втория по големина град - Пловдив, намерението е само автомобили с най - висок екологичен клас да влизат в суперцентъра. Според зам.-кмета Тодор Чонов цапащите автомобили няма да преминават в карето около булевардите “Цар Борис Трети Обединител”, “Христо Ботев”, “Руски” и “България”, където сега е синята зона.
В Бургас се предвиждат две зони, в които няма да се допускат стари автомобили. Едната ще е в идеалния, а другата - в широкия център на морския град. Първата ще започне да действа от 2024 г., а другата - от 2027 г.
И във Варна ограниченията засега са само намерения. “Първо трябва да определим зоните със завишени нива на замърсители в атмосферния въздух. За целта ще бъде създадена комисия от РИОСВ, РЗИ, КАТ, ще се вземе под внимание и общественото мнение”, коментира Тодор Колев - директор на дирекция “Екология и опазване на околната среда” в общината.
Мярката за ограничаване на влизането на т.нар. цапащи автомобили в отделни части на градовете е стъпка за подобряване на качеството на атмосферния въздух. Към момента няма основания подобна да бъде налагана във Велико Търново, тъй като проучванията на общината показват, че основният фактор за повишени нива на фини прахови частици е битовото отопление със стари печки на дърва и въглища. (24часа)