Сляп по документи шофира и изкарва пари от нерегламентиран превоз. Мъжът притежава ТЕЛК за нарушено зрение и 100 процента чужда помощ. Разказват Тина Ивайлова и екипът на Нова телевизия.
Мъжът е Борис Димитров от град Рила. По документи е незрящ – с 98% нарушено зрение. Трябва да има и придружител, защото в решенията му от ТЕЛК е посочено, че му е необходима сто процента чужда помощ. Това не му пречи да шофира и да извършва нерегламентиран превоз.
Тръгваме по сигнал за фалшиви ТЕЛК решения. В него е посочено, че този мъж също притежава такива документи. Според написаното в тях Борис Димитров от години по документи е инвалид. Само по документи. От излъчените кадри се вижда, че той нито има нужда от придружител, нито е с нарушено зрение.
Разбираме, че „слепият“ мъж е таксиметров шофьор. В продължение на няколко дни подставени лица се возят в при него по маршрут град Рила - Рилски манастир.
Борис не крие пред „клиентите“, че превозът е скъп и нерегламентиран. Тарифата е 35 лева в едната посока, в двете има отстъпка и струва 50 лева. Колата няма обозначителна табела, че е такси. Няма касов апарат. Няма и инвалиден стикер.
След като вече сме ползвали нерегламентираните услуги на Борис няколко пъти, от Рила до Рилски манастир, решаваме да отидем с него и до Благоевград. Случва се в друг ден. Борис Димитров е спрян за проверка от полицаите. Към тях се присъединяват и инспектори от ДАИ. Шофьорът е разпитан от полицаите и за тях става ясно, че здравословното му състояние, описано в медицинските документи, по никакъв начин не съответства на дейността, която извършва. Започва разследване.
Как човек, който е с нарушено зрение и по документи се нуждае от сто процента чужда помощ, шофира и дори изкарва пари с такава диагноза? Никой в град Рила не е виждал мъжа с придружител.
Търсим Борис Димитров в дома му. Намираме го със сестра му, която е прокурор в Районна прокуратура –Дупница. Разбираме, че преди години Борис Димитров е работил във ВЕЦ-Рила като оператор на командно табло на електрическа централа. Заради едно от решенията му от ТЕЛК за нарушено зрение, работодателите му решават да го преместят на друга длъжност. Борис не е съгласен и е уволнен. Завежда дела. От ръководството на предприятието пазят лош спомен от онези дни.
„Не знам каква му беше целта в края на краищата, но му се предложи друга работа, защото той е с 98 процента загуба на зрението. А ТЕЛК казва, че трябва да бъде на работа като оператор на командно табло на електрическа централа. Разбирате ли? Той е напълно сляп човек, това е опасно. Не е възможно това нещо. Това е все едно пилот на „Боинг“ с 98 процента слепота. Имаше дела, след това се постигна споразумение. Те го възстановиха на работа, но при това положение нали си представяте максимален процент на слепота? Оператор на ръководно табло на електрическа централа. Там са високи напрежения, където се изискват реакции. Имахме много главоболия с това нещо, защото нали разбирате, че няма как да бъде на такава позиция. Абсурд! На ТЕЛК беше решението, с което ни задължаваше да го назначим на тази длъжност. Възстановиха го, изплатиха му обезщетения за неправомерно уволнение.“, разказват от ръководството на ВЕЦ-Рила.
Разбираме, че през февруари 2020 г. Димитров е преминал медицински преглед при д-р Йордан Никлев от Дупница за свидетелство за управление, което е валидно до 2030 г, потвърдиха наши източници от КАТ. Д-р Никлев твърди, че няма такъв пациент. Той е общопрактикуващ лекар, който в момента обслужва няколко села.
Името му нашумя преди две години, когато полицаи нахлуха в медицински център „Асклепий“ Дупница по сигнал за издаване на фалшиви медицински за професионални шофьори. На част от тях стоял подписът и печатът на д-р Никлев. Експертизи доказаха, че печатът е фалшифициран и с него са изготвяни неистински документи.Имало е случаи на презаверени книжки на хора със здравословни проблеми като слепота и глухота и с решения на ТЕЛК.
Дали случаят с Борис Димитров е същият? Кои са лекарите, на които той е бил пациент и са участвали в комисиите, взели решения за ТЕЛК през годините?