Ненавиждам доносите, особено анонимните, казва министърът на транспорта и съобщенията

Създадохме доста добър план с колегите от Северна Македония, който ще даде възможност стъпаловидно да започнем да прилагаме все по-ниски роуминг тарифи, без да сме в конфликт с преговорите между Европейската комисия и Западните Балкани. Този проект между ЕК и Западните Балкани има план за завършване през 2027 г., заяви министърът на транспорта Николай Събев.

Според него има юридическа основа за сваляне на тарифите със Северна Македония и това е меморандума от 2017 г. „Това би могло да стане и със Сърбия, но не бихме могли да изземваме активността и инициативата на Европейската комисия. Искаме внимателно, деликатно, неагресивно да си помогнем, без да сме в конфликт с ЕК“, заяви той.

Няма да има държавен телеком, отговори на въпрос на в. „24 часа“ министърът. „Това, което искаме да направим, е да създадем още по-добри условия, да има повече базови станции, да може хората в отдалечените места да ползват също толкова добър интернет, колкото и градските центрове. Поели сме ангажименти да имаме гарантирана 5G мрежа, длъжни сме да направим нужното това да бъде осъществено чрез инфраструктура и с добро взаимодействие с телекомите. На въпрос, чия ще е собствеността на новата инфраструктура, изграждана с еврофинансиране, Събев отговори - ще е от полза и на телекомите и на държавното предприятие – НКЖИ.

Няма умисъл в това, че в Скопие и по пътя няма указания колко километра е до София. Погледнете границите на България и развитието на транспортните системи. На север, на 60 км от река Дунав спира развитието на инфраструктурата на Румъния, или няма ново развитие в жп инфраструктурата, освен възможност за старите дизелови локомотиви, които да се използват по релсите. По западната ни граница, със Сърбия и Македония, на 30 км спира развитието на транспортната мрежа, така че да имаме свързаност. И това не се случва сега, това активно се е спирало да се развива, или не сме желаели да работим в тази посока в последните 30 г. Железният път между България и Северна Македония, тунелът при Деве баир, той е правен 1939 г. и оттогава няма развитие. Вината не е в което и да било правителство, не е било приоритет. И сега, изведнъж, когато осъзнаваме, че ако имаме по-добра свързаност ще имаме по-висок икономически растеж, започваме да сме нетърпеливи - ето тук едни 13 км защо не сте ги направили", казва министърът, имайки предвид ГКПП Клепалото, до който македонците са направили път и пункт.

Липсващият път до така нареченият контролен пункт Клепалото от българска страна са 13 км. "Шосето дотам е ново, перфектно направено, но е неизползвано. И са стигнали до едни 13 км и не са ги продължили".
И в Скопие той обеща въпросните 13 км да бъдат построени.

По повод преструктурирането на железниците, тоест създаването на Национална компания „Български държавни железници“,  Събев заяви, че на 18 февруари пътната карта трябва да е готова, а процесът да завърши през септември.

„Но ние няма да чакаме септември, дотогава ще вкарваме много сериозни принципи и методи на управление, които ще започнат да носят първите резултати. Железниците имат 5,2 млрд. лв. активи и това не е пазарната им стойност, а балансовата, и всяка година дърпат от бюджета половин милиард лева помощи и субсидии. Това нормално ли е? Икономическият модел, който аз създадох, и от който идвам, е компания, която печели годишно 40 млн. лв., при субсидия на държавното предприятие от 90 млн. лв. Първото, което трябва да направим е да оздравим държавното предприятие (БДЖ – б.р.), чрез методи, които да го накарат да функционира по-здраво, по-успешно и това са мениджърски методи. Ако веднага след това дойде подвижният състав, ще започнат да се усещат ползите", заяви той.

В плана за възстановяване и устойчивост министерството е акцентирало върху подвижен състав и възможността да се пуснат и градски железници в някои основни центрове. Има конкретни проекти с конкретни суми – над 270 млн. лв., каза още Събев. Логиката планът да се фокусира върху подвижен състав е, че се планира бързо да се възстановят проектните скорости на жп линиите, 52% от тях не ги достигат, и когато това стане, ще трябват и нови влакове. А за строителството на нови линии има планове, проекти, ще се търсят технологични компании, които да ги строят още по-бързо.

Така че, ако се върнат проектните скорости, които са 160 км в час, ако има нов подвижен състав, който да е модерен, добър, с интернет, и с чаша вино, това стана нарицателно, превозите ще се увеличат, смята министърът. Той поясни, че бенефициент по плана за възстановяване и устойчивост е министерството на транспорта.

Събев каза, са влезли в управлението без загрявка, "не ни дадоха и един ден, камо ли 100 дни". Това обаче било за добро, тъй като експертите във ведомството заработили с висока скорост. Бързо се разбрало кой какво може и който не отговаря не скоростта - си отива. Но министърът заяви, че е освободил един или двама експерти, като поясни, че няма гаранция за оставането на другите, ако не се спряват.  При него идвали хора, които казвали, че еди кой си експерт е близък до еди кой си. "Ние сме практични хора и даваме шанс на всеки експерт да се докаже. Ненавиждам доносите, особено анонимните", предупреди индиректно той.