Въпреки състоянието на железопътната инфраструктура се предвижда от юли тази година пътниците на БДЖ да пътуват с около 30-40 минути по-кратко по маршрута София - Бургас през Карлово. Успешно експериментално пътуване потвърдило, че намаляването на продължителността на пътуването е възможно, се похвалиха вчера от новото ръководство на железниците.
Според действащото сега разписанието на БДЖ най-бързият влак София - Бургас по подбалканската линия, който тръгва в 16,15 часа, се движи за 5 часа и 50 минути, т.е. през лятото пътниците ще стигат до морето за около 5 часа и 20 минути.
Има още три влака София - Бургас по подбалканската. Директният влак от 7,05 часа пътува от София до Бургас за 6 часа и 45 минути, с намаленото време продължителността на пътуването се свежда до 6 часа и 15 минути. Директният влак, заминаващ от столицата в 13,25 часа, пътува 6 часа и 20 минути, тоест след промените времето се намалява до 5 часа и 50 минути. Последният за деня влак по маршрута София-Бургас потегля в 22,55 и пътуването продължава 8 часа и 5 минути заради прекачване в Карнобат. След намаляване на времето за пътуване продължителността му става 7 часа и 35 минути.
Друга цел на БДЖ е подобряването на хигиената и осигуряване на по-голямо удобство на пътуващите. Всеки, който е пътувал поне веднъж с влаковете на българските железници, знае, че състоянието на една голяма част от тях изобщо не е цветущо. Предвижда се промените да бъдат видими още през март тази година. Към настоящия момент са монтирани експериментални антиковид седалки на чиниите в тоалетните на спалните вагони, като целта е, ако те се окажат ефективни, да бъдат монтирани във всички вагони, похвалиха се от БДЖ.
Друго подобрение, към което железниците се насочват, е отоплението на вагоните.
При представянето на пътната карта за развитие на дружеството стана ясно, че преструктурирането на държавните железници трябва да приключи до септември. Дотогава може да е факт обратното сливане в едно дружество на сегашните товарни и пътнически превози, които са отделни фирми. “Единственото условие по директивата за железниците е да бъде водено разделно счетоводство”, каза Веселин Василев, изпълнителен директор на Железопътна администрация на транспортното министерство.
Финансовите показатели на БДЖ ще бъдат представени идната седмица, но е ясно, че товарите нарастват - от 2017 г., когато са били 6200 тона годишно, в момента са 7000 тона. По-нататъшният ръст на товарите ще донесе повече печалби за компанията, но това няма да стане за сметка на останалите частни жп превозвачи, а за сметка на товарите, превозвани с камиони. Затова от ръководството на БДЖ са твърдо за разширяване на обхвата на толсистемата.
По думи на заместник-министъра на транспорта Илия Илиев пътната карта на железниците предвижда петгодишен бизнес план, подобряване на цялостното обслужване, по-добра свързаност на БДЖ с железопътната система на Европа и др.