Често в платформите за резервации се предлагат само по 1-2 стаи от хотел
С отпадането на все повече ограничения за пътувания започват масовите резервации за летни почивки. Освен при COVID мерките, клиентите получават още едно облекчение.
От април хотелите няма да са длъжни да дават възможно най-ниската цена на дигиталните платформи, през които се правят резервации - от рода на booking.com, expedia.com и пр. Това стана ясно от съобщение на ХОТРЕК - Европейската асоциация на хотелите, ресторантите, баровете и кафенетата, чийто представител у нас е Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА).
Клаузата, налагана от онлайн платформите за “гарантирано най-добра цена”, ще бъде забранена в новата редакция на Евродирективата за цифровите пазари, която ще приемат Съветът на Европа и Европарламентът.
От ХОТРЕК са категорични, че Законът за цифровите пазари е чудесна възможност за постигане на справедливи и отворени дигитални пазари и осигуряване на по-добра среда за бизнес потребителите, които зависят от онлайн порталите, за да предлагат своите услуги на единния пазар. А сегашните клаузи
са вредни за
потребителите,
защото силно ограничават ценовата конкуренция.
Много хотелиери, до които “24 часа” се допита, казаха, че най-големите и известни платформи за резервации в света като booking.com, expedia.com и др. напоследък са се отказали от практиката да изискват подобни клаузи в договорите си с тях. Това е станало след осъдително решение на германския федерален съд миналата година за booking.com, с което
забрани подобни
клаузи в Германия
Те са вече забранени също и в Австрия, Белгия, Франция, Италия и Португалия, а от предстоящото решение ще се възползва и България, както и всички останали страни членки.
Хотелите по принцип работят с тези платформи като с обикновени туроператори -
плащат им
комисиони,
които са между 10 и 30%. Клаузата за гарантирано най-ниска цена обаче им пречи да предлагат стаите си евтино, когато няма много гости и се налага да смъкват цените.
“Има български платформи за колективно пазаруване, които продължават да настояват за подобни клаузи и много колеги се оплакват. Иначе големите постепенно се отказаха от тази практика”, каза шефът на Сдружението на собствениците в курорта Слънчев бряг Елена Иванова.
Сключването на договор от страна на хотел с интернет платформа не е задължително, това е доброволен акт и никой не кара хотелите насила да пускат офертите си където и да било. Само че най-известните платформи дават несравнимо повече възможности за намиране на клиенти.
Към момента в най-голямата - booking.com, са регистрирани около 13 хиляди места за настаняване в България, като само през този сайт
минават около
13% от трафика
от хора, търсещи туристически услуги у нас.
Хотелиер разказа, че практика на booking.com е и да класира офертите на хотелите така, че да се появяват като първи избор, когато потребителят посочи населено място. Индексирането става с помощта на цените - колкото по-ниска обяви хотелът, толкова по-висока е вероятността да се появи по-напред в сравнение с конкуретните си. Затова много хотелиери са се изхитрили да пускат в платформите само една-две или най-много 3 стаи със суперниски цени, без тези оферти да важат и за останалите им стаи. Точно заради това в търсачката често се появяват надписи, че в дадения хотел са останали свободни само още една-две стаи, докато в действителност той е полупразен.