Двата гиганта измислиха нова формула, по която да оставят още по-малко в хазната на Апенините
Италианските филиали на “Гугъл” и “Фейсбук” са удвоили и почти утроили печалбите си през 2020 г., но са платили същите данъци както за 2019 г. И всичко това – въпреки споразумението с италианската данъчна агенция, което предвиждаше гигантите да плащат не в чужбина, а в Италия за печалбите, натрупани тук.
Това стана ясно от разследване на месечното списание “Алтрекономия”. Изданието анализира по какъв механизъм “Гугъл” и “Фейсбук” са успели да постигнат този парадокс. В предишните години двете Big Tech не бяха платили суми за 306 млн. (“Гугъл”) и 100 млн. евро (“Фейсбук”) - все за печалби, реализирани на Апенините.
Италианската прокуратура започна разследване за неплащане на данъци, след което се стигна до споразумение между двата гиганта и Агенцията за приходите. То бе посрещнато с облекчение от властите на Ботуша. Те стигнаха до извода, че е по-добре да направят малки отстъпки, но да разрешат проблемите, така че в бъдеще към държавната хазна да потекат повече пари. Всичко
изглеждаше като
добре разрешен
и за двете страни спор
“Гугъл Италия” приключи 2020 г. с рекордни приходи – 505 млн. евро, или почти тройно повече от предишните 184 млн. евро. Затова се очакваше, че преди данъчното облагане печалбите трябваше да бъдат много повече от 18,9-те млн. евро, регистрирани през 2019 г. Тогава компанията плати за тях 5,65 млн.евро на хазната.
Оказа се обаче, че печалбите преди данъчното облагане са едва 19,4 млн., или съвсем малко над тези от 2019 г. Как е възможно всичко това при три пъти по-високи приходи, запитаха се всички експерти.
Обяснението е просто. Според счетоводителите “Гугъл Италия” е регистрирала рекордно високи суми от продажби на реклама, така че аналогично са се увеличили почти трикратно разходите за извършени услуги - от 101 млн. на 387 млн. евро. Затова и в крайна сметка не са се увеличили печалбите. Тези разходи за услуги обаче били направени в рамките на групата, защото “Гугъл Италия” ги платила на седалището на “Гугъл” в Ирландия. Така италианският филиал на гиганта успял да запази почти същото ниво средства, които трябва да се обложат на Апенините.По идентичен начин действал и “Фейсбук Италия”. За година компанията удвоила приходите си от 130 млн. през 2019 г. на 235 млн. през 2020 г. Но и тя като своята “братовчедка” увеличила разходите си за услуги. Те станали от 108 млн. на 213 млн. евро. Печалбите за облагане се оказали даже още по-ниски от преди - 6,5 млн. за разлика от 2019 г., когато били 7,9 млн. евро. Резултатът от всичко това бил, че италианският филиал на
“Фейсбук” платил за 2020 г.
още по-малко данъци
от предходната година
- едва 1,77 млн., докато предишните били за 2,33 млн. И тук “номерът” се оказал в това, че били удвоени разходите. И те били прехвърлени от италианския филиал на фирмата майка. Така разходите на италианските филиали се превръщат в приходи за седалището, което е в Ирландия. А там данъчното облагане е много по-ниско от това в Италия.
Според италианските експерти чрез новия модел, приложен от “Гугъл Италия”, тя променила функциите си. Преди служела като агент на Апенините на компанията майка в Ирландия. Затова получавала определена квота от рекламните приходи под формата на хонорари за дейността си. Сега обаче тя се превърнала в директен дилър на компанията от Ирландия, затова и облагаемите печалби за 2020 г. намалели още повече.
Експертът по наказателно право в икономиката Джан Гаетано Белавия изразява съмнения пред сп. “Алтрекономия” относно коректността на механизма, приложен от двата гиганта. Големият проблем според него е най-вече в липсата на правила в Евросъюза. “Докато ЕС не се сдобие с eдинна фискална система във всичките си страни, ще има винаги такива, които правят конкуренция без задръжки или предлагат щедри отстъпки в определени сфери, като Люксембург, Нидерландия, Ирландия, Малта. А да не говорим за Швейцария, която, въпреки че не е член на съюза, е все едно, че е.”Колко плащат на италианската
хазна останалите интернет гиганти?
Изследване на “Медиобанка” анализира ситуацията с данъците, плащани от големите технологични концерни не само на италианско, а и на световно ниво. Въпреки че мултинационалните компании правят оборот за над 100 млрд. евро годишно, парите, които влизат в държавните хазни, са нищожни.
Проучването поставя под лупа 25 интернет групи в света.
Половината от общия брой приходи обаче се свеждат само до първите три - “Амазон”, “Алфабет” (“Гугъл”) и “Майкрософт”. Те държат половината от всички продажби онлайн, половината от приходите от интернет услуги и половината от пазара на софтуер.
В Италия тези групи реализират приходи за 3,3 млрд. евро, но през 2019 г. са платили едва 70 млн. евро данъци. “Амазон” например е платила 10,9 млн., при положение че оборотът ѝ е бил за 1 млрд. евро. Данъците се изчисляват според печалбите, но компанията не съобщава как те се разпределят в отделните страни. Чрез операции между филиалите си, намиращи се в различни страни,
компаниите успяват да
преместят печалбите си
в онази страна, която има
най-изгодна данъчна система
С този вид техники, известни като “фискална оптимизация”, интернет гигантите са успели да отнемат от държавните хазни между 2015 и 2019 г. близо 49 млрд. евро. В Италия друг голям данъкоплатец след “Амазон” е “Майкрософт”, който е оставил едва 16 млн. евро на хазната, софтуерната корпорация SAP - 10,5 млн., а “Гугъл” – 5,7 млн.
Най-големият парадокс обаче идва от “Нетфликс” - за 2019 г. тя е платила на италианската хазна 6000 евро, или по-малко дори от един работник.
По всичко изглежда, че и китайците са се научили на данъчни номера в Европа, подобно на американците. Повечето гиганти от рода на “Алибаба” са преместили фискалните си седалища на Каймановите острови.
Според изследването на “Медиобанка” за петилетката преди 2019 г. интернет групите са качили оборотите си със 118%, докато традиционните индустрии - само с 10%. Печалбите на първите са нараснали с 24 на сто, а на втория тип компании - с 0,6%.