В плана за възстановяване са предвидени 20 влака за 200 км в час, 35 едноетажни и 7 двуетажни мотриси за 1 млрд. лв.
45% от подвижния състав не е в движение, или е за ремонт, или замразен. Това ще се промени, казва министърът на транспорта
Няма да има фалити в държавните железници, въпреки че 30 г. не са правени никакви инвестиции и компаниите са изтощени. В края на 2023 г. Национална компания БДЖ ще е на печалба, а 2024 г. ще я листваме на фондови борси. И здравословното й състояние ще е такова, че да се откъсва постепенно от основния си донор - бюджетът. Това заяви министърът на транспорта и съобщенията Николай Събев на кръгла маса „Преструктурирането на железопътния транспорт и изпълнението на европейската програма за възстановяване и развитие – нова перспектива на железниците“.
Той заяви, че 45% от подвижният състав на БДЖ не е в експлоатация и не включен в ремонтната програма на компанията, а същевременно са отказвани половината заявки, заради невъзможност да бъдат изпълнени.
Само за януари тази година не са изпълнени заявки за 664 вагона, отменени са 250 влака. Миналата година пък са регистрирани 188 произшествия с влакове, на всеки втори ден. Министърът заяви, че това ще се промени, ще бъдат уволнявани хора, докато не се намерят тези, които ще се спряват.
„В резултат на тези действия се появяват редица частни товарни превозвачи, а същевременно държавната железница е във фактически фалит и се поддържа единствено от субсидията“, каза министърът.
„БДЖ няма система за управление на подвижния състав и материалната база, както и никакъв механизъм, който да гарантира качеството на услугата. В новата управленска структура ще инвестираме в дигитализация, чистота и кадри, като нашата цел е да развиваме бранда НК БДЖ“, уточни Събев, който потвърди сливането на трите компании - "БДЖ Пътнически превози", "БДЖ Товарни превози" и "Холдинг БДЖ".
„Предвиждаме да използваме механизмите на публично-частното партньорство, включително и чрез концесиониране на жп гари, като целта е те да се превърнат в модерни градски възли, които да комбинират няколко вида транспорт“, обясни още той.
За пет години с по 10% на година ще се увеличават приходите, а превозите на пътници и товари ще са с 50 на сто повече. Той вижда ниша за товарните превози и даде пример как от Варна до ТЕЦ "Русе" миналата година 250 000 т въглища са превозени с камиони, което било абсурдно.
Събев заяви, че до края на месеца ще се разработва промяна на структурите на тарифите в пътническите и товарните превози, която да влезе от началото на април. По-късно стана ясно, че това означава да се предлагат на клиентите нови услуги за превоз, както и да се обновят старите предложения, без това да води промяна на цените на билета за влак.
Съветникът на министъра Виктор Чаушев пък представи плана промените в плана за възстановяване, които Брюксел одобрявал. Имало само 4 страници препоръки и то по-скоро технически, при 15 страници по предишния вариант на плана в частта му за транспортна свързаност.
Първата промяна е доставка на мотриси за крайградски превози - 7 двуетажни и 35 едноетажни за 532 млн. лева, от които по плана са 372 млн. лв., останалите са от държавния бюджет. Има ангажимент на държавата да поеме за следващите 15 г. поддръжката им, за това са необходими 200 млн. лв.
20 влака за скорост от 200 кв м час е другото ново предложение в плана. Общата стойност е 467,5 млн. лв. Отново се предвиждат 200 млн. лв. за поддръжката им през следващите 15 години.
Двата проекта правят инвестиция от 1 млрд. лв.
Предвижда се и купуване на 16 маневрени локомотива за 21,8 млн. лв.
Четвъртият проект е инсталиране на бордово оборудване на 108 локомотиви за всички пътнически и товарни преводвачи. Ще бъде създаден механизъм, по който превозвачите да кандидатстват. Грантът по плана е 63 млн. лв., 63 млн. са собствено финансиране от компаниите.